A siker mindig soktényezős, bár az ember általában szeret egyet kiemelni, és annak jelentőségét túlhangsúlyozni.

A kékek újabb remek szezonjához kellett Yann Ehrlacher vakítóan kiegyensúlyozott, stabil teljesítménye, Yvan Muller tengermély tapasztalata és vezetői képességei, Thed Björk és Santiago Urrutia csapatjátéka.
De kellett hozzá a mezőny jelenlegi egyik, ha nem a legjobb autója (lásd BoP számok), a Christian Dahl vezette svéd Cyan Racing profizmusa. Kelletek a pontosan dolgozó szerelők, és az a mérnökgárda, mesteri stratégiát épített fel.
Sochi
Yvan Muller: Azcona megértő volt, mert vele is történt már hasonló
01/12/2021 14:39
Most erről a stratégiáról lesz szó, de nem azért, mert jelentőségét a többi tényező fölé szeretnénk emelni. Viszont tény, és ezt a riválisok is elismerik: a Cyan Racing alkalmazkodott a legjobban a WTCR szabályaihoz, és ők tudták úgy optimalizálni a teljesítményüket, hogy a BoP és a súlykompenzáció a lehető legkevesebbet tudjon ártani nekik.
Kezdve azzal, hogy az év elején kicsit visszafogottabban kezdtek az időmérőkön (már csak ez számít bele a súlykompenzációba), de nem annyira, hogy a pontversenyben nagy hátrányba kerüljenek. Így, amikor Estoril után „bekapcsolt” a ballasztrendszer, a Lynk & Co csak +10 kilót kapott. Eközben Muller és Urrutia mindössze 5, Ehrlacher pedig 12 pont hátrányt szedett össze.
Ezzel meg is volt a terv első része, de a folytatásban is fegyelmezettnek kellett maradni. A Cyan időmérős teljesítménye fokozatosan javult, de csak annyira, hogy a súlykompenzációnál figyelembe vett átlagidejük szigorúan 4-5 tizedre legyen a legjobbaktól.
Ebben nagy segítség volt az alacsony pluszsúly, hiszen a ballasztrendszer azt is figyelembe veszi, az adott átlagidőt mennyi pluszsúllyal érték el. Így voltak olyan hétvégék (Motorland Aragon, Most, Pau-Arnos), amikor a pályán ténylegesen csak minimális volt a lemaradásuk (1 tized környéki), de mivel az ellenfeleik 50-60 kilóval, ők pedig csak 10-20 kilóval érték ezt el, a súlykompenzáció számolásnál maradt a 4-5 tized különbség.

Akcióban a Cyan Racing és Lynk & Co világverő mérnökcsapata

Fotó: From Official Website

A számokból jól látszik, a Cyan Racing az utolsó két futamra engedte csak el magát (Szocsira 30 kilót kaptak), de addigra a mesterterv már összeállt, és elvitték mind a két bajnoki címet.
Azt hiszem, egyik csapat sem állt ennyire profin és tudományosan ehhez a kérdéshez a WTCR-ben, ami egyértelmű előnyt jelentett a kékeknek. A témával kapcsolatban sokszor a szurkolói elégedetlenség is felmerült, mondván, az igazi autósport arról szól, hogy minél gyorsabb legyél.
Erről viszont nem a Cyan Racing és a Lynk & Co tehet. Adottak a WTCR szabályai, és ők ezek között a keretek között igyekeztek kimaxolni az esélyeket. Mikor Yvan Mullert a súlykompenzációs stratégia fontosságáról kérdeztem, rövid, de lényegre törő válasz érkezett.
„Ha van egy szabályrendszer, ami mindenkinek azonos, és közben a Te csapatod számára a legkedvezőtlenebbek a súly, teljesítmény és hasmagasság számok, akkor muszáj találnod valamilyen megoldást, hogy továbbra is az elejében maradj” – mondta Muller az Eurosport.hu-nak.


A Lynk & Co 03 TCR az idei évre 50 kg BoP pluszsúly, 2.5% motorerő visszafogást és 80 mm-es hasmagasságot kapott, ami egyértelműen a legszigorúbb volt az egész mezőnyben. Nincs is ezzel semmi gond, a BoP arra való, hogy brutális fejlesztési költségek nélkül nagyjából egy szintre hozza a mezőnyt, viszont ilyen számok mellett tényleg szükség volt a mérnökök zsenialitására.

A Cyan Racing és a Lynk & Co csapata

Fotó: From Official Website

A Lynk & Co ütős WTCR-programjának megszervezésében Mullernek is nagy szerepe van, de korosztálya szép lassan a „nyugdíj” felé közeledik; Gabriele Tarquini közel negyven év versenyzés után idén visszavonul. A nagy rivális távozása vajon nem gondolkodtatta el a négyszeres világbajnokot is?
„Számomra semmit sem változta meg, hogy Gabriele visszavonul. Jól érzem magam abban a helyzetben, amelyben most vagyok. Jó látni, hogy 52 éves korom ellenére még mindig az elejében tudok lenni, és ami ennél is fontosabb, hozzá tudok járulni a csapat sikereihez. Ha ez nem így lenne, már nem lennék itt.”
Mindez talán utalás is arra, amit sokan ténykét kezelnek a paddockban: a Cyan Racing jövőre sem változta felállásán a WTCR-ben. Muller kérdésünkre megerősítette, Ehrlacher sem gondolkodik kategóriaváltáson; figyelme középpontjában a következő WTCR szezon, előtte pedig az E-Andros Trophy elektromos jégrali bajnokság téli évada áll.
Sochi
Azcona: Yvan Muller bocsánatot kért, és elismerte, hibázott
29/11/2021 17:26
WTCR
Ez minden bizonnyal az egyik legcukibb WTCR-videó
16/11/2021 09:39