Yokohama_narancs_2

Fotó: Eurosport

Nem, ez nem egy figyelemfelkeltő cím, amelynek az a célja, hogy eladjon egy egyébkén senkit sem érdeklő témát. Az autóipar iránt élénken érdeklődők valószínűleg már hallottak erről, a többieknek pedig most fog leesni az álla: a Yokohama narancsolaj felhasználásával készíti a 2014-ben bemutatkozó WTCC-s abroncsokat.
A japán gumigyár 2006 óta a világbajnokság kizárólagos beszállítója, tavalyelőtt nyáron pedig 2015-ig hosszabbított a sorozattal. Az idén bemutatkozó TC1-es szabályok miatt új, szélesebb és nagyobb gumit rendelt tőlük a WTCC, amelynél már a Yokohama egyedi ECO technológiáját is bevetik.
WTCR
Először nyert a Hyundai Elantra N, Nagy Dani pedig ötödik
TEGNAP 17:32
Na de hogy kerül a narancsolaj a versenygumiba? Részletesen nem megyek bele a gumigyártás folyamatába, főleg, mert nem értek hozzá, ám a lényeg, hogy a hagyományos abroncsok készítésekor nagyjából 10% tömegszázalék kőolajszármazékot is felhasználnak. A kőolaj azonban kezd kegyvesztetté válni, egyrészt mert nem éppen környezetkímélő, másrészt mert fogytán van, így a Yokohama már évekkel ezelőtt helyettesítő anyag után nézett.
Kíváncsi lennék a sztorira, hogy a mérnökök miként jutottak el a narancsolajig, de attól tartok, ez a japánok titka marad. Lényeg, hogy a szakértők szerint ez a lötty nem csak helyettesíti a kőolaj származékokat, de javít a gumi teljesítményén, azaz kb. olyan értékű, mint a gumibogyószörp.

Yokohama_Mar

Fotó: Eurosport

Egyes források szerint egyébként a narancsolaj felhasználásának értéke inkább az utóbbiban rejlik. A gyártási folyamat során ugyanis csak a futófelület keverékébe tesznek belőle, így teljes egészében nem váltja ki a kőolaj származékokat, sőt, csak kis mértékben szorítja ki annak használatát.
Ennek ellenére mégis jogosan nevezheti a Yokohama környezettudatosnak a narancsolajjal készült termékeket. Egyrészt, mivel az olajat narancs héjából nyerik, tehát egy olyan anyagot használnak fel, amely egyébként kárba veszne. Másrészt, a narancsolajjal készülő abroncsok gördülési ellenállása jelentősen alacsonyabb, azaz csökkentik a fogyasztást.
Ezen felül a narancsolaj-gumik esetében keményebb keverékkel is elérhető ugyanolyan mértékű tapadás, azaz nő az abroncsok élettartam.
Az idei évre készülő 18-as Yokohama Advan WTCC gumik futófelülete tehát már narancsolaj hozzáadásával készül, de nem kell attól tartani, hogy egy emberes állórajt után narancsliget illata tölti be a lelátókat. A Honda egyébként már biztosan kipróbálta a 2014-es gumikat, és bár hivatalosan nem erősítették meg, gyanítom, a Citroën is így van vele.
Fotó: Yokohama, WTCC Media
WTCR
Nagy Dani a dobogón, Mikel Azcona nyerte az első szlovákiai futamot
08/05/2021 18:22
WTCR
Nagy Daninak a kvali után akár a dobogó is elérhető Szlovákiában
08/05/2021 10:23