Szelcsatorna

Fotó: Eurosport

Néhány napja nyilvánosságra került egy fotó, amelyen egy brutális módon kiszélesített Lada Granta látható. Ennél több információt sajnos nem közöltek, ám a WTCC Blog a Lada Sporthoz közel álló forrásokból igyekezett minél többet megtudni a képen látható technikáról.
Ahogy azt a Facebookon néhány olvasóval már megvitattuk, az ominózus autó még nagyon messze van a végleges állapottól, sőt valójában még a fejlesztés kezdeti szakaszában jár.
WTCR
Tassi Attila magabiztos Estoril előtt, de fejlődne is
18 ÓRÁJA
Az eredeti Granta kasztnit kiszélesítették az új szabályok adta lehetséges maximumig, és ezzel az autóval kezdik meg a munkát a Lada Togliattiban található saját szélcsatornájában. Aerodinamikai szempontból tehát még rengeteg változás lesz az autón.
A Granta idei nagy problémája kis méreteiből és az utcai változat relatíve műszaki egyszerűségéből adódott. Úgy is mondhatnák, hogy gép pont egy számmal volt kisebb, mint WTCC-s riválisai. Az igencsak alacsony tengelytávhoz (az első és a hátsó tengely egymástól mért távolsága) az ideálisnál nagyobb túlnyúlás társult elöl és hátul is.

Lada_granta_14

Fotó: Eurosport

A Lada tavaly tavasszal szeretett volna ezen javítani, ám az FIA elutasította a tengelytáv növelésre vonatkozó beadványukat, mondván, hogy az túlságosan nagy eltérés lenne az utcai modelltől. A másik problémát a kissé fapados csatolt hátsó lengőkaros felfüggesztés jelentette, amit kis mértékben ugyan módosíthattak a versenyautóban, de meg sem közelítette a riválisok fejlettebb megoldásait.
Az új szabályok adta nagyobb szabadságnak köszönhetően viszont jövőre végre (bizonyos keretek között) nőhet a tengelytáv, és az utcai modelltől függetlenül a versenyautó alá modern MacPherson rendszerű futómű kerül.
Bennem is, talán másokban is felmerült a kérdés, hogy ha a Granta nem annyira ideális alapanyag egy S2000-es túraautóhoz, akkor miért erre a modellre esett a Lada választása? Ma erre is megkaptam a választ. :)
A WTCC-s program újraindításakor a Lada üzletpolitikájának egyik fő célja a Granta nemzetközi megismertetése volt, ezért bevállalták a kompromisszumokat a marketingnyereség érdekében. 2015-ben viszont jön az új Priora, amely minden szempontból megfelel az igényeknek, és várhatóan átveszi a Granta helyét a WTCC-ben. Addig is gyűlik a tapasztalat.
Íme egy korai koncepció a Priora II-ről.

Priora_II_koncepcio

Fotó: Eurosport

Végül azt is megtudtuk, hogy a Lada Sport nem adja el, és nem is adja bérbe az idén használt Grantákat. Victor Shapovalov csapatfőnök szerint a technika még nem elég kiforrott ahhoz, hogy privát csapatokat vonjanak be, és úgy érzi nem lenne fair egy "félkész" autót áruba bocsátani.
Jövőre tehát a három gyári autóval képviseltetik magukat az oroszok, amelyet James Thompson, Rob Huff és Mikhail Kozlovskiy vezet majd.
Fotó: Polestar, Lada Sport Lukoil, New-priora.ru
WTCR
PURE ETCR program – Vallelunga, 2021
18/06/2021 12:30
WTCR
Valójában hidrogénnel mennek Nagy Daniék versenyautói
17/06/2021 19:48