Konkrétum még nincs, pletyka viszont annál több. A tavalyi igen eredményes hondás bemutatkozás, és az utóbbi versenyhétvégéken mutatott remek forma után egyre többen találgatnak azzal kapcsolatban, lehet-e gyári versenyző Michelisz Norbi?
És bár hivatalosan egyelőre sem a Honda, sem a magyar pilóta még csak említést sem tett erről a verzióról, egyre több olyan pletykát hallani, hogy a háttérben igenis zajlik a mozgolódás, és készül a meglepetés. Ha szigorúan a tényeket nézzük, nem kizárható, hogy ezeknek a híreszteléseknek van valóságalapjuk. Ha a Honda fel szeretné venni a versenyt a Citroennel a gyártók világbajnokságában, mindenképpen szüksége lesz egy harmadik gyári autóra. Nem azért, mert a privát partnerek nem segíthetnek a pontszerzésben, hanem mert egy ilyen szintű programban nem lehet a csapaton kívül álló tényezőkre alapozni. Az ember csak abban lehet biztos, amit maga végez el.
A Citroen jövőre is minimum három gyári autót indít, de az sem kizárt, hogy lesz egy negyedik is, azaz véleményem szerint a Hondának ilyen téren lépnie kell. Ez persze még mindig nem jelenti azt, hogy automatikusan Michelisz Norbira esik a választás, bár úgy érzem, egy ilyen helyzetben a magyar pilóta jó eséllyel pályázhatna a gyári ülésre. Miért?
Adria
Halasztják az olasz WTCR-futamot, a Hungaroring a következő állomás
17/07/2021 09:58
Egyrészt az elmúlt évek során bizonyította gyorsaságát, intelligenciáját és jó alkalmazkodó képességét. Másrészt jól ismeri az autót, a Honda csapat felépítését és működését, a szakembereket valamint az egész miliőt. Egy szó mint száz, gyorsabban tudna beilleszkedni a gyári alakulatba, mint egy kívülről érkező pilóta. De ami talán ennél is fontosabb, a Honda is jól ismeri őt, pontosan tudják, mire képes, hogyan dolgozik, nem jelentene zsákbamacskát.

MICHELISZ_MONTEIRO_TARQUINI_BENNANI_peking

Fotó: Eurosport

A jelenlegi túraautós piacon nincs nagyon olyan versenyző, aki sokkal gyorsabb lenne, mint Norbi, aki pedig azt a szintet tudja hozni, mint a magyar pilóta, az nem rendelkezik TC1-es tapasztalatokkal, és a Hondát sem ismeri. Csak az elmúlt évek sztárjait sorba véve: Alain Menu remek és tapasztalt versenyző, de már két éve nem indult a VB-n. Rickard Rydell egy svéd Hondával érkezik jövőre, Fabrizio Giovanardi pedig ugyan jó kapcsolatot ápol a JAS-sal, de szintén elég sokat kihagyott.
A WTCC többi nagy sztárja a BMW-hez köthető, Andy Prialux, Jörg Müller és Agusto Farfus bármelyik csapatnál megállná a helyét, de továbbra is a bajor márka alkalmazásában áll, ráadásul még egyikük sem vezetett TC1-es autót. Elszakadva a sztároktól, ott vannak a WTCC-ben feltűnő fiatal tehetségek: James Nash, Michel Nykjaer vagy Pepe Oriola, akik már bizonyítottak az elmúlt években, de egyikük sem gyorsabb semmivel, mint Norbi. Aztán lehet még kísérletezni, ám az ember nem minden évben akad rá egy Pechito Lopezre.
Ezért merem az állítani, hogy ha a Honda akar egy harmadik gyári autót, abba Michelisz Norbi lenne a leglogikusabb választás. Ám most jön a nagyobbik probléma: mi lesz a Zengő Motorsporttal, ha Michelisz Norbi tényleg tovább áll? Erre a kérdésre talán nehezebb választ adni, mint arra, lehet-e gyári pilóta Norbiból.
A Zengő Motorsport és Michelisz Norbi együtt nőtt nagyra, és az utóbbi években egymástól függött. Norbi országos hírű sportoló lett, kivételesen kedves és intelligens személyisége pedig alkalmassá tette őt arra, hogy a szponzorok "arca" legyen. Azt már senki nem titkolja, hogy a TC1 bevezetése óta annyira drága lett a WTCC, hogy a MOL támogatása nélkül valószínűleg lehetetlen lenne tovább vinni a programot. Norbira tehát egzisztenciális szüksége van a csapatnak, ám ez fordítva is igaz, hiszen eddig a Zengő Motorsport jelentette az egyetlen alternatívát a magyar pilóta számára a VB-n. Vagy lehet, hogy csak igaz volt?

MICHELISZ_box_spa

Fotó: Eurosport

Ha Norbi tényleg ajánlatot kap vagy kapott a Hondától, ez az egymásrautaltság felbomlik, legalábbis az egyik oldalról, Michelisz Norbi oldaláról. Mert attól tartok, a másik oldalról nagyon is fennmarad. Mondjuk ki kerek perec, jelenleg sok kérdést vet fel az a helyzet, ha Michelisz Norbi elhagyja a Zengő Motorsportot. Ki lépjen a helyébe? Gyors pilóták vannak, Kiss Norbi Kamion Európa-bajnok lett, tehát lezárhatja a monstrumos érát, Wéber Gabi már rendelkezik WTCC-s tapasztalatokkal, ifj. Ficza Feri pedig jó úton halad a SEAT León Európa-kupa megnyerése felé. És akkor még ott van Kiss Pál Tomi, aki ugyan eddig a formaautókat gyötörte, de újra és újra anyagi korlátokba ütközik. Én őt sem hagynám ki a számításból.
Jelölt tehát akad bőven, ám a fogósabb kérdés az, vajon őket is ugyanúgy, ugyanannyi pénzzel támogatná-e a MOL, mint az ország egyik legnépszerűbb sportolóját? Vajon a magyar olajtársaság szponzorációja mennyire szól Michelisz Norbinak és mennyire a Zengő Motorsportnak? Csak találgatni tudok, de azt nem szeretnék...
Az egyre színesedő pletykaáradat így mind többször és többször sodorja magával, hogy a legjobb az lenne, ha Norbi a Zengő Motorsporttal együtt lehetne gyári támogatott pilóta. Ez nem lenne példa nélküli a WTCC-ben, annak idején a BMW is három csapattal (RBM, Schnitzer, ROAL) dolgozott, ám a jelenlegi helyzet kicsit problémásabb. A Zengő Motorsport főszponzora a MOL, a gyári alakulaté viszont a Castrol, két piaci rivális pedig nem szokott megférni egymás mellett.
Erről az egészről szerettem volna megkérdezni Alessandro Marianit, a JAS csapatfőnökét, ám ezúttal olyan szorosra zárta a száját, hogy hozzá képest Yvan Muller maga a megtestesült szóf.só. Íme a beszélgetésünk:
Lanti: meddig szól a JAS megállapodása a Hondával?
Mariani:ez titkos információ.
Lanti: lesznek fontos tárgyalások Suzukában? A harmadik autóról vagy a megemelt költségvetésről?
Mariani:ezek is mind titkosak.
Lanti: szerinted lehetséges, hogy a Zengő Motorsport is gyári támogatást kapjon?Mariani: nem tudom.
Lanti: a JAS elfogadna egy ilyen helyzetet?
Erre már nem kaptam választ.

Fotó: Eurosport

Szóval, amint látjátok, ha Michelisz Norbi tényleg ajánlatot kapna a Hondától, az egy igen bonyolult szituációt teremtene. Félő (bár koránt sem kell biztosra venni), hogy Norbi nélkül a Zengő Motorsport nem kapná meg az eddigi támogatást, ami veszélybe sodorhatná a csapat WTCC-s szereplését, és összedönthetné mindazt, amit Zengő Zoli eddig felépített. Ez borzalmasan hangzik, de ettől függetlenül ki várná el Michelisz Norbitól, hogy egy ilyen helyzetben visszautasítson egy gyári szerződést? Azt hiszem, senki!
A legjobb megoldás valóban az lenne, ha Norbi a Zengő Motorsporttal együtt kapna gyári támogatást, ám azt még nem tudni, erre lenne-e egyáltalán esély. De talán még ennél is jobb lenne, ha Norbi mehetne a gyári csapatba, és Zengő Zoli biztos anyagi háttere is megmaradna, amivel felépíthetne egy újabb magyar WTCC-s menőt.
Aztán lehet, hogy a végén kiderül, az egész gyári szerződéses dolog csak pletyka, és több tízezer kéz lógott a bilibe. Suzuka után szerintem okosabbak leszünk.
WTCR
Ismét fejlesztik a Renault-t, és visszatérnének vele a WTCR-be
16/07/2021 10:52
Aragon
Huff: kifejezetten szeretek Yvan Mullerrel csatázni
15/07/2021 10:21