Mariani_arc_honda

Fotó: Eurosport

Hetekkel ezelőtt kezdünk bele a MotorsportRants Alessandro Marianival (a JAS Motorsport csapatfőnöke) készült interjújának közlésébe, ám a Citroennel kapcsolatos hírek miatt az utolsó résszel adósok maradtunk.
Pedig ez legalább annyira érdekes, mint az első kettő, és egy kicsit segít képbe helyezni a túraautósport iránt csak rövid ideje érdeklődő rajongókat.
WTCR
Nagy Dani: hiszem, hogy eredményes lehetek a Zengő Motorsporttal
EGY ÓRA
A JAS Motorsport a SuperTouring időszakban is fontos tényező volt, mindenkiben élénken él a híres Accord emléke. Mennyit változott a túraautósport az elmúlt 20 évben? A 90-es években például a legtöbb nemzeti bajnokság azonos szabályrendszert használt. Elképzelhető, hogy valamikor visszatérjünk ehhez?
"Sajnos azt gondolom, nem. Egyike voltam azoknak, aki a késői SuperTouring időszakban a szabályok kialakításán dolgoztak, és ebből született az S2000 (ma már TC3, azaz a szívó 2.0 literes kategória). 2002-ben azért volt szükség az új szabályokra, mert a régi SuperTouring költségei teljesen elszálltak, míg az új S2000-es autók fele annyiba kerültek. A SuperTouring meghalt, korábban 12-13 gyártó volt, ám a nemzeti piacokon krízis állt be, és a márkák eltűntek a helyi bajnokságokból."
"Korábban kis túlzással annyit költöttünk, amennyit akartunk. Az európai piac dübörgött, a gyártók nemzeti képviseletei valósággal önálló életet éltek. Az eladásoknak köszönhetően nemzeti szinten is bőven volt pénz a versenysportra."
"Aztán jött az közös piac, erősödött a globalizáció, az egekbe szöktek a költségek és elérkezett a válság időszaka. Ráadásul a Forma-1 is ekkor kezdett szárnyalni, különösen a médiában, és ez sok gyártót elszipkázott a túraautózásból. Ez vezetett a SuperTouring kríziséhez."
"Ma viszont már csak három márka szerepel gyári csapattal az F1-ben: a Ferrari, a Mercedes és a McLaren, ők azonban top kategóriás autókat építenek. Emiatt a túraautózás igenis tud mit nyújtani a gyártóknak."
"Hogy konkrét példát is mondjak, ott van a SEAT, amely a versenyeknek köszönhetően emelkedett ismét az őt megillető rangra."
"Összességében talán a Forma-1 okolható leginkább (a SuperTouring hanyatlásáért). Nem volt semmi gond a műszaki szabályokkal, ugyanolyan szinten maradtak, mint korábban, csak eltűntek a gyártók."

Honda_accord_tarquini

Fotó: Eurosport

Visszatérhetünk valamikor a közös szabályrendszerhez?
"Ennek már most is megvan a lehetősége, ez az, mit az FIA kialakított, de ettől függetlenül szerintem nincs visszaút az egységes szabályokhoz. És erről leginkább a britek tehetnek. Tíz évvel ezelőtt, amikor megalkottuk a Super2000-es (TC3) szabályokat, a britek minden ülésen vitatkoztak az FIA-val, végül pedig létrehozták a saját S2000-üket. Való igaz, annak idején ők találták ki a SuperTouringot, és ragaszkodtak is hozzá a végsőkig, de mostanában..."
"Ma BTCC színvonala műszaki szempontból és a mezőny minőségét nézve is messze alulmúlja a WTCC-t, annak minden problémájával együtt. A BTCC problémáit az mutatja leginkább, hogy a legjobb versenyzőik és csapataik ma már inkább a nemzetközi versenyeken állnak rajthoz."
"A DTM-ben is megalkották a saját szabályrendszerüket, amely azonban szintén nem jutott túl az országhatárokon. Ha a globális piacról van szó, ott az FIA-val érdemes együttműködni."
Mi a helyzet a Superstars sorozattal?
"Szóra sem érdemes. A túraautózás élvonalának középpontjában a gyártók állnak, akik promóciós kampányként használják a versenyeket. Ilyen a Honda, a Lada, ilyen lesz jövőre a Citroen programja, és ilyen volt annak idején az Alfa Romeo-é is. A Superstars egy játék, relatíve olcsók az autók, de a színvonal össze sem hasonlítható a S2000-el (tágabb értelemben véve, tehát a TC1-TC2-TC3). "Egy-két kivételtől eltekintve nem áll mögöttük komoly támogatás."
"A Superstars egy picivel több, mint egy klubbajnokság, de kevés ahhoz, hogy felkeltse a gyártók érdeklődését. Persze jól hangzik, hogy V8-as motorokkal mennek, meg hátsókerék hajtású autókkal, de..."
"Korábban egyébként kapcsolatba léptünk a promóterrel, ám hamar kiderült, hogy nincs pénz a bajnokságban. Érdekes, de a nálunk érdeklődő versenyzők nagy része inkább költene jóval több pénzt a WTCC-ben, mint kevesebbet a Superstarsban."

Tarquini_civic_typer_2

Fotó: Eurosport

És mit szól az új turbó 2000-es kis kategóriájukhoz?
"Először látnunk kell a szabályokat. Az új 2.0 literes turbós Civic jó lehet oda, de még nem ismerjük a részleteket. Szóba jöhet, de például a Honda Italia nem tud pénzt adni erre, úgyhogy ha a Honda Europe nem áll a program mögé, akkor nehéz lesz bevonni a gyártót."
"Az egyetlen nemzeti Honda képviselet, amely még saját programot pénzelhet - nem véletlenül - az angol. Ott még elég jelentősek az eladások."
Fotó: WTCC Media, Honda, JAS
WTCR
Nagy Dani visszatér a Zengő Motorsporthoz, de hol mehet idén?
04/05/2021 17:43
WTCR
Magyar versenyzőt jelentett be a Zengő Motorsport
30/04/2021 08:00