Az idei szezonban eddig kis túlzással semmi sem sikerült a Ladának. A év elején becsúszott ugyan két ötödik hely (ami továbbra is az orosz márka legjobb eredménye a WTCC-ben), ám Mikhail Kozlovskiy marrakeshi és Rob Huff paul ricardi 10 pontja egyaránt ordas mázli volt, és leginkább a riválisok betliének valamint az időjárásnak köszönhető.
A franciaországi hétvége óta két tizedik és egy kilencedik hely az össztermés a Ladánál, és Szlovákia óta nem jártak a Q2-ben. Mindezt úgy, hogy a 2012-es világbajnok mellett egy James Thompson is tekergeti a Granták kormányát, nyilván nem ingyen. Ám jelen esetben a legkevésbé sem ők tehetők felelősség a gyengélkedésért, ebből a technikából még a legnagyobb túraautós klasszisok sem tudnának többet kipréselni.
A TC1-es Lada túlsúlyos (állítólag 1155 kg alá még nem sikerült lemenni vele), aerodinamikailag enyhén szólva nem hatékony (óriási a légellenállása), a rövid tengelytáv miatt instabil a tempós kanyarokban, és ráadásul még megbízhatatlan is.
WTCR
Nagy Dani: hiszem, hogy eredményes lehetek a Zengő Motorsporttal
TEGNAP 17:30
Már az év eleji teszteken kiderült, az oroszok nagyon messze kerültek az élbolytól, és az eszelősen zsúfolt első három hónap miatt gyakorlatilag lehetetlen volt ledolgozni a hátrányból. Az autók folyamatosan úton voltak, tesztről még csak álmodni sem lehetett, a hétvégék 30 perces szabadedzései alatt pedig elég nehézkesen lehet haladni, főleg, ha közben folyton elromlik valami.
A nagy menetelés most véget ért, Spa és Termas között több mint egy hónap szünetet kap a mezőny, ám ez is rendkívül kevés ahhoz, hogy ebből a mélységből látható javulást lehessen elérni.
"Szombaton elkezdtük a munkát az ORECA Technology Centerben James Thompson autójával. Minden tőlünk telhetőt megteszünk, de attól tartok, ilyen rövid idő alatt óriási fejlődést nehezen lehet majd elérni, márpedig nekünk arra lenne szükségünk" - mondta Max Maximenko, a Lada Sport Lukoil csapatmenedzsere a WTCC Blognak.
Két autó tehát már útnak indult Argentínába, a harmadikat viszont itt tartották Európában, hiszen a Ladának a két riválissal ellentétben nem volt ideje tesztautót építeni. Információink szerint elsősorban a súlycsökkentésen dolgoznak majd Termasig, ám egyelőre nem kaptunk konkrétumokat.

THOMPSON_lada_hatulrol_spa

Fotó: Eurosport

"Szeretnénk kihasználni néhány jokert, de egyelőre folynak a tárgyalások az FIA-val. A Paul Ricardon vagyunk, és a súlycsökkentés mellett az aerodinamikai elemekkel és más területekkel is foglalkozunk. A hét második felében lesz egy nagyobb egyeztetés a további teendőkről.""Nagyon fontos lenne, hogy még idén össze tudjunk hozni egy dobogót, de ez csak szerencsével sikerülhet. Tulajdonképpen esőre van szükségünk ahhoz, hogy eredményesek tudjunk lenni. Ha őszinték vagyunk, az idei szezon már elveszett, itt az ideje a következő évre koncentrálni."
Nyilván a Lada is követett el hibákat, nem is keveset, de az orosz márka helyzete megvilágítja, mennyire nem működőképes az idei rendszer. Kutyafuttában készültek el az autók a marrakeshi idénynyitóra (kivéve a Citroent, mert ők fél év előnyből indultak), aztán két és fél hónap alatt rendeztek 7 azaz hét versenyt... Hiába lehetett volna két jokert felhasználni, senkinek nem volt ideje új alkatrészeken dolgozni.
Most ugyan van kb. másfél hónap szünet, de az autók közben már úton vannak Argentínába, és haza sem jönnek az év végéig. A Citroennek és a Hondának legalább van tesztautója, de azzal sem egyszerű ilyen rövid idő alatt érdemi fejlődést elérni. Eközben az FIA sem túl segítőkész, információink szerint Spa-ban szerettek volna összehozni egy gyártói találkozót, de a Citroen és a Nemzetközi Szövetség emberei nem jelentek meg.

LADA_spa_box

Fotó: Eurosport

Lassan halad az egyeztetés az új alkatrészek kapcsán is, az FIA ugyanis nem fogad el 3D-s tervrajzokat, csak kész elemeket. Ez azt jelenti, hogy ha a Lada szeretne bevetni egy olyan új alkatrészt, amihez homologizáció szükséges, azt meg kell terveznie, le kell gyártania, le kell tesztelnie, majd be kell küldenie az FIA-nak. És ha netán valami nem stimmel, indulhat elölről az egész. De nem csak a Lada szenved ettől, a Honda fejlesztéseit ugyanúgy akadályozzák ezek az "apróságok".
"Ha mégis sikerül valamilyen fejlesztést végigvinnünk, azt majd elküldjük Kínába. Termas után már nem tudjuk hazahozni az autókat, hiába van kilenc hét szünet, mert túl drága lenne a szállítás" - zárta Maximenko.
Ahogy láthatjátok, nem olyan egyszerű az élet a WTCC-ben. Sokan hajlamosak párhuzamot vonni az F1 és a Túraautó Világbajnokság között az évközi fejlesztés terén, pedig nem kéne. A WTCC-ben sokkal kevesebb pénz mozog, és ez jelentősen korlátozza a lehetőségeket. De még az F1-ben is ritkán fordul elő, hogy egy közepesen vagy rosszul sikerült autóból az év végére dobogóra esetleg győzelemre esélyes technika váljon. Mit várjunk akkor a huszadannyi pénzből működő WTCC-s csapatoktól...
Az igazság az, hogy bár elméletben van lehetőség az évközi fejlesztésre, a gyakorlatban csak minimális módosítások várhatók.
WTCR
Nagy Dani visszatér a Zengő Motorsporthoz, de hol mehet idén?
04/05/2021 17:43
WTCR
Magyar versenyzőt jelentett be a Zengő Motorsport
30/04/2021 08:00