A két moszkvai futam láttán elérkezettnek érzem az időt, hogy egy kicsit foglalkozzunk a három hondás csapat helyzetével. Előrebocsátom, ez magánvélemény, és kizárólag azokra az információkra alapul, amelyekhez amolyan "fél-bennfenteskén" hozzájutok. Elképzelhető, hogy az igazság teljes ismerete árnyalná a képet, ám azt valószínűleg sosem fogjuk megtudni.
Induljunk ki az alaphelyzetből. Adott egy bajnokság, amelyben a legnagyobb rivális (Citroen) óriási előnyre tett szert, és a kisebbik ellenfél (Chevrolet) is erősebb, mint amire számítottak a Hondánál. Erőből tehát nem megy, de van erre egy szép magyar mondás: többet ésszel mint erővel.
A Honda sajátságos, eddig egyetlen márka által sem alkalmazott stratégiával érkezett a WTCC-be, egy kisebb létszámú (két autós) gyári csapat mellett privát alakulatokkal állapodott meg, és adott nekik - elméletileg - a gyáriakkal azonos technikát.
WTCR
Nagy Dani: hiszem, hogy eredményes lehetek a Zengő Motorsporttal
TEGNAP 17:30
Ennek egyetlen komoly előnye, de elég sok hátránya van. Az előny a spórolás, gyakorlatilag úgy tudják növelni az autóik létszámát, hogy a privát alakulatok kifizetik saját versenyzési költségeiket, sőt, még hasznot is termelnek, hiszen nyilván nem anyagáron veszik az alkatrészeket. Egy Zengő Motorsport szintű csapattal ez óriási biznisz.
És a hátrányok? Ha nem egy zengő szintű partnered van, akkor kiszámíthatatlan a privát autók teljesítménye, sőt adott esetben a "szégyent hoz a márkára" effektus is felléphet. Erre egyelőre nem volt példa, de a veszély kétségkívül benne van a modellben. A másik probléma-csokor az egység hiánya.
Jelen esetben a Citroen egy központosított csapattal versenyeztet négy autót, míg a Hondánál három alakulat hoz össze ugyanennyit. Ebből az egyik magyar, a másik olasz, a harmadik meg félig olasz félig japán. Egy ilyen képződményen belül sokkal nehezebb a kommunikáció, az együttműködés, egy szóval a "csapatként viselkedés".

Bruno_gergo_aut

Fotó: Eurosport

Kísérlet ugyan rendszeresen történik a kooperáció megvalósítására, de nagyon döcög a gépezet. Salzburgban például Alessandro Mariani a második futam előtt összegyűjtötte a hondás pilótákat, és született egy megállapodás: vigyázni fognak egymásra a rajtnál, hiszen csak így lehet esélyünk a Citroenekkel szemben. És mi lett a vége? Bennani, Monteiro és Norbi kerék a keréken fordult az első kanyarban, és ha a magyar pilóta nem veszi el hamarabb, valószínűleg mínusz két Civic lett volna a mérleg harminc másodperccel a rajt után.
Moszkvában aztán ismét kiderült, nincs egység a japánok csapatai között. Az csak egy dolog, hogy Monteiro a rajtnál meglökte Gabriele Tarquinit, aki emiatt nem tudott az élre állni. Elég bénán nézett ki a dolog, de még a legjobbakkal is megesik. A második futam viszont totális káosz volt.
Michelisz Norbi éppen élet-halál harcot folytatott Ma Qing Hua-val az első helyért (tudtuk, hogy Valentét megbüntetik), miközben mögötte három Honda vonatozott Bennani, Monteiro, Tarquini sorrendben. A két gyári pilóta valószínűleg úgy érezte, a marokkói nem elég gyors, így megkezdődött a belháború. Bennani védekezett, Monteiro és Tarquini pedig támadott, sőt, néha egymást is ütötték.
A vége az lett, hogy a hatodik körben Muller mindhármójukat megelőzte, egy pillanat alatt lebontva Michelisz "hátvéd falát". A négyszeres világbajnok kicsivel később Norbit is utolérte, és simán átlépett rajta, kihasználva a Citroen nagyobb erejét.
Az adott szituációt több szemüvegen keresztül is lehet értelmezni. Az egyik szerint három különálló csapat versenyzőiről beszélünk, miért kéne bármelyiküknek is segíteni a másikat? Egymás ellenfelei, küzdjenek csak egymással. Teljesen helyénvaló érvelés.

MICHELISZ_r2_ma

Fotó: Eurosport

Ám ha így gondolkozunk, akkor mennyi esélye marad a Hondának? Két autóval az egyébként is erősebb, és mostanra négyfősre hizlalt Citroen ellen... Elég reménytelen feladatnak tűnik.
Ennél súlyosabb érv viszont a Honda salzburgi ténykedése. Ha akkor Giancarlo Bruno átment Bári Gergővel egyeztetni a szélárnyék stratégiát, vagy Mariani óvatosságra intette Norbit és Bennanit a második futam előtt, akkor ennek a másik irányba is működnie kell. Az nem járható út, hogy a privát csapatok, akik még fizetnek is az autóért, a Honda érdekeire hivatkozva besegítenek a gyári alakulatnak, ha az érdek éppen úgy kívánja, de visszafelé erről szó sem lehet.
A moszkvai második futamon a Honda érdeke azt kívánta volna, hogy a Bennani, Tarquini, Monteiro hármas összedolgozva elszakadjon, vagy legalább maga mögött tartsa Yvan Mullert, amíg Norbi az első helyért küzd. A két gyári versenyzőt viszont látszólag csak az érdekelte, hogy minél hamarabb átlépjenek a marokkóin.
Lehet ezt így is csinálni, de akkor visszafelé se legyen elvárás. Vagy mindig kooperálunk, vagy soha, de a köztes megoldás nem fog működni.
A Honda hátrányban van az autó, az anyagiak és a létszám szempontjából is, de ha még egymásnak is keresztbe tesznek a versenyzőik, azzal bársonyszőnyeget gurítanak az Citroen előtt a fölényes világbajnoki győzelem felé vezető egyébként is gondosan kikövezett útra.
WTCR
Nagy Dani visszatér a Zengő Motorsporthoz, de hol mehet idén?
04/05/2021 17:43
WTCR
Magyar versenyzőt jelentett be a Zengő Motorsport
30/04/2021 08:00