Honda_monteiro

Fotó: Eurosport

Idén első teljes szezonját tölti a WTCC-ben az új Honda Civic, és nyugodtan nevezhetjük eredményesnek a bemutatkozást. Bár sokan arra számítottak, hogy az új gyári technika azonnal átveszi az uralmat a mezőnyben, hamar kiderült, hogy időre lesz szükség, mire megelőzik a jóval nagyobb múlttal rendelkező Chevrolet-t.
Egy győzelemmel, két pole pozícióval és jó pár további dobogós helyezéssel van ok bizakodásra a Hondánál. A jövővel kapcsolatban csak találgatni tudunk, a múltról viszont konkrétumaink is vannak. A Castrol Honda Racing Team JAS vezető mérnöke például nemrég a Civic tervezési időszakáról mesélt egy keveset. Igyekeztük kigyűjteni az érdekesebb részeket.
WTCR
Hivatalosan is bejelentették Tassi Attila WTCR-csapatát
TEGNAP 07:45
"A jelenlegi szabályok már elég régóta érvényben vannak, és az elmúlt évek során letisztult, hogy mit szabad és mit nem. Ennek ellenére a tervezési időszakban párszor fel kellett vennünk a kapcsolatot az FIA-val, hogy tisztázzunk egy-egy kérdést."
"Én alapvetően régi vágású mérnök vagyok, akik szereti a teljes kasztni koncepcióját szem előtt tartani akkor is, ha a részleteken dolgozunk. Éppen ezért 50%-os méretarányos tervrajzokat készítettem az autóról, és csak azután kezdtünk el bizonyos elemekre fókuszálni."
"Egy jól működő kasztni lényege a tökéletes kompromisszum, hiszen egy tényezőt sem lehet figyelmen kívül hagyni. Fontos az erő, a súly, az irányíthatóság, a vezethetőség és a kedvező aerodinamika. Nem lehet százalékokban meghatározni, hogy melyiknek mekkora szerepe van. Ám mivel az aero elemek terén szigorú megkötések vannak, több figyelmet szentelhettünk például a futómű fejlesztésének."
"Szigorú előírások vonatkoznak a fékekre is, a mezőny minden tagja nagyjából azonos fékrendszereket használ. Maximum annyi múlt rajtunk, hogy a lehető legjobb legyen a fékek hűtése, de ennél többet nem nagyon tehettünk."
"A kasztni működése szempontjából az egyik legfontosabb, hogy a lehető legtöbbet hozza ki a gumikból. Hogyan tudjuk a leggyorsabban üzemi hőmérsékletre melegíteni a gumikat? Milyen futómű beállításoknál működnek legjobban? Ezek a legjelentősebb kérdések."

Adamo_arc

Fotó: Eurosport

"A motort magát a Honda R&D fejlesztette Japánban, de a mi dolgunk volt megfelelően elhelyezni az autóban. Aztán ott vannak a kiegészítő elemek, az üzemanyag rendszer, a kábelek, a kipufogó, a turbó, és nem utolsó sorban a hűtés. Az FIA előírja, hogy mely nyílásokat kell, és melyeket tilos letakarni, ami szintén kihívást jelent a mérnöknek. Egy korai kísérleti kasztnival mentünk a szélcsatornába, és ott teszteltük, hogy merre lenne érdemes elindulni. Az ott szerzett adatok alapján kezdtük el átalakítani az utcai kasztnit, hogy a legkedvezőbb legyen a légellenállás, és maximalizáljuk a leszorító erőt az első és a hátsó tengelyen."
"A futómű fejlesztése közben figyelni kellett arra is, hogy a WTCC-s autók elég gyakran és agresszíven használják a rázóköveket. A lengőkarokat tehát erősre kellett gyártani, anélkül, hogy jelentősen nőne az autó tömege. Masszív lengéscsillapítókra is szükség volt, de olyanokra, amelyekkel finoman szabályozható a hasmagasság és a rugózás."
"Az elektronika adatgyűjtő funkciójával - akárcsak az utcai autóknál - információt kapunk minden egyes terület működéséről. Ám ezeket az adatokat értelmezni is kell, különben úgy járunk, mint a tudós a békával. Ismerik?"
"Egy tudós a békákat vizsgálja. Letesz egyet az asztalra, majd azt mondja neki, hogy ugorjon, és a béka ugrik. Feljegyzi, hogy a béka engedelmeskedett. Aztán levágja az egyik lábát, és megismétli a kísérletet. A béka megint ugrik, a tudós pedig boldog megállapítja, hogy három lábbal is engedelmeskedik. A kísérlet addig tart, amíg a negyedik lábat is levágja. Ekkor már hiába szól, a béka nem ugrik, mire a tudós megállapítja, hogy a negyedik láb levágásával a béka elveszítette a hallását..." :)
"A szabályozások ellenére az aerodinamikai tulajdonságoknak is nagy jelentősége van, gondoljunk csak arra, amikor szélárnyékoznak a versenyzők. Tavaly Makaó után sok időt töltöttünk szélcsatornában, és fontos megállapításokat tettünk."
"Amint láthatják, egy versenyautó megtervezése nagyon összetett dolog, főleg mivel kevés területen van lehetőség jelentős változtatásokra."
Andrea Adamo
Fotó: WTCC Media, Honda Racing
Írta: Lanti
WTCR
Huff: figyeljenek, mert a Zengő Motorsport nagy meglepetést fog okozni
15/05/2021 19:18
WTCR
Tényleg világsztárt igazolt a Zengő Motorsport
14/05/2021 06:00