Michelisz_honda_r1

Fotó: Eurosport

Az első dolog, amit érez ilyenkor az ember, az a túláradó boldogság és büszkeség. Erről nem nagyon kell írnom, hiszen tudom, mindannyiunkban ugyanazt van. Csodálatos futam volt, az egyik legjobb, amit a Zengő Motorsport és Michelisz Norbi futott a WTCC-ben. Kívülről könnyűnek tűnt, belülről pedig egy igazi mestermunka volt.
Érdekes kettősség van az emberben, ha ilyen futamot közvetít. Szíve szerint végigkiabálná a fél órát, hiszen minden másodperc, amit Norbi az élen tölt, megérdemli az emelt hangerőt. De közben hiányzik az egészből az izgalom. Persze, izgultunk, hogy ne hibázzon, meg hogy az autó bírja végig, de ez nem olyan, mint mondjuk két hete Sonomában volt.
WTCR
Tassi Attila magabiztos Estoril előtt, de fejlődne is
17 ÓRÁJA
Nem is olyan, mint tavaly a Ringen, amikor folyamatosan számolgattuk, hogy Menu tud-e közelebb jönni, vagy sem. Ez most NEM volt izgalmas. És pont innen tudni, hogy ÓRIÁSI győzelem volt. A komplett mezőnyt, Mullerestől, Tarquinistól, Oriolástól, Huffostól (stb) megverni úgy, hogy még csak izgulni sem kell, na ez nem semmi. Úgy is mondhatnám, hogy FÖLÉNYES.
Tudtuk, hogy Suzukában rettenetesen nehéz előzni, és ez Norbinak kedvez, de ma még a pálya segítsége sem kellett. Norbi szokásához híven jót rajtolt, onnantól kezdve (ahogy MacDowall fogalmazott) érinthetetlen volt. Még csak előzési kísérletről sem tudunk beszámolni.

Michelisz_suzuka_dobog

Fotó: Eurosport

Éppen ezért nem is nagyon tudom elemezni a történeteket, csak annyit mondhatok: ez úgy jó, ahogy volt, hibátlan teljesítményt nyújtott Norbi és a csapat. A Zengő Motorsportos fiúk pazarul belőtték az autót (egy körön és versenytávon is a mi Hondánk volt a legjobb), Norbi pedig tökéletesen vezette. Ennyi kell a sikerhez... :)
És most szándékosan nem írok a második futamról. Persze rettenetesen sajnálom, hogy az első kanyar előtt véget ért a móka, főleg mivel így nehezebb lesz az összetett második helyért harcolni, de egy ekkora győzelem után még ezt is lenyeli az ember (meg azt is, hogy fordítva tették fel a magyar zászlót). Ez benne van a túraautó sportban, az állórajtban, ennyi. Azért az tényleg "vicces", hogy az első futam győztese és a friss (négyszeres) világbajnok ütközött össze... Majd ki kell elemezni az esetet, én úgy láttam, hogy Norbi egyenesen ment, és Muller húzódott jobbra, de látatlanban nem akarok határozottabb állást foglalni.
Helyette inkább legyen szó arról, hogy mennyit és mit ér, érhet ez a siker. Csuti Lacival beszéltük az adás előtt, hogy a japánok hagyománytisztelők és igazi patrióták. Az első gyári évben, amikor csúnyán kikaptak a privát Chevrolet-től, a Honda számára kulcsfontosságú volt, hogy legalább a hazai győzelem meglegyen, és szóljon Suzukában a japán himnusz. Nem szakmailag, érzelmileg...

Michelisz_muller_jp

Fotó: Eurosport

És ezt ma Michelisz Norbi valamint a Zengő Motorsport adta meg ennek a nagy múltú, óriási sportsikereket elért márkának. Messze vagyunk még Ayrton Sennától, Alain Prosttól vagy Nelson Piquet-től, de ez a győzelem egy pici lapocskát azért kapni fog a Honda Motorsport Történelem című igen vaskos kötetben. Márpedig oda nem könnyű bekerülni.
Bár sosem kívánom egyetlen sportember vesztét sem a pályán (hiszen mindenki keményen dolgozik az eredményért), de ezúttal még kontrasztosabbá tette Norbiék sikerét, hogy a gyári csapat mindkét autója elvérzett az első futamon (Monteiro ütközött Oriolával, Tarquini pedig defektet kapott). Amíg a piros overálos srácok a két gyári Civic-et ragasztgatták, addig Mariani, Adamo, Horiuchi és komplett jelenlévő Honda vezérkar Norbit és Zolit ölelgette. Hemzsegtek az operatőrök, a fotósok, a firkászok... Ez nagyot fog szólni odakinn.
A csapat ünneplését figyelve beugrott 2012 ősze, amikor először felmerült, hogy Hondára vált a Zengő Motorsport. Kéz a szívre: a legtöbbünknek eszébe jutott legalább egyszer, hogy túl kicsik vagyunk mi ahhoz... Zoli csapatánál sokkal nagyobb, ismertebb, tehetősebb alakulatok álltak sorba a Civic-ért (Bamboo, OAK, Dynamics, Engström), és féltünk, ez már sok lesz. Nem telt el egy év, és most az a felállás, hogy a Honda hálás "nekünk", amiért - kis túlzással - megmentettük az évet egy hazai győzelemmel. Talán tényleg meg kellene tanulnunk jobban hinni a tehetségeinkben, és abban, hogy nekünk is lehetséges...

Tarquini_michelisz_honda_jpn

Fotó: Eurosport

Az idő viszont halad, Norbi suzukai győzelme már most a múlt, de nagy hatással lehet a jövőre. Meggyőződésem, hogy ennek a sikernek komoly befolyása lesz/lehet a Zengő Motorsport és Michelisz Norbi életére/pályafutására. Más gyártó esetében is így gondolnám, de a kifejezetten hagyománytisztelő japánoknál még biztosabb vagyok benne.
Hogy mit hozhat a konyhára, azt pontosan nem tudom megmondani, hiszen egyetlen Honda-Zengő tárgyaláson sem voltam ott, és még hallomásból sem tudom a részletek. Így csak töprengeni tudok, és most leírom kerek perec, mit gondolok. A következő néhány bekezdés tehát egy nagybetűs SZERINTEMMEL kezdődik.
Szerintem Norbiból nem lesz gyári pilóta. Azért nem, mert a jelenlegi felállás pontosan jó a Hondának. A japánoknak szüksége van egy jó privát partnerre, és ezek után eszük ágában sem lesz elengedni "minket", Zengő Zolinak pedig szakmailag, PR szempontból és emberileg is kell Norbi. Szakmailag, mert tehetséges, PR szempontból, mert már most Magyarország egyik legismertebb sportolója, és emberileg, mert jó barátok. Ha kiveszed Norbit az egyenletből, az nagyon meggyengíti a Zengő Motorsportot, és ez nem érdeke a Hondának sem.

Michelisz_tarquini_jpn

Fotó: Eurosport

Felmerült az is, hogy lehetnénk "mi" a gyári csapat. 100%-ig nem tartom kizártnak, de ez szerintem most még kicsit túlzó gondolat. Hatalmas dolog, amit Norbi és Zoli idén elért, de azért a JAS még mindig jobban áll. Tarquini két futamot nyert, és két pole-t szerzett idén, tehát túlzás lenne azt állítani, hogy a Zengő Motorsport lelépte az olaszokat. Az más kérdés, hogy hol milyenek a feltételek, ki mennyi pénzből érte el azt, amit elért, de akkor is úgy gondolom, ilyen téren nem lesz változás. Persze én lennék a legboldogabb, ha ezt az állításomat felül kéne vizsgálnom.
Ehhez tartozik még, hogy JAS nem csak versenyezteti, de építi is a Hondákat, amire a Zengő Motorsport (tudtommal :D) nem lenne képes.
Viszont, ahogy tavaly a privát bajnoki cím sokat dobott a magyar csapat esélyein, ez a győzelem is nagyot javíthat a tárgyalási pozíciókon. A Honda nagyon drága, kettő még drágább, és az új autó sem lesz olcsóbb. A sikerek következtében talán szorosabbra fűződhet a viszony Zoli és a japánok között, talán ki lehet csikarni egy-két engedményt, és akkor jövőre lehetne megint két autónk, ami hatalmas segítséget jelentene Norbinak.

Michelisz_jpn_befuto

Fotó: Eurosport

A kicsit közelebb lévő, de még mindig kívülálló szemével nézve ilyen téren látok esélyt arra, hogy Zoli és Norbi aprópénzre váltsa a rendkívül fontos suzukai sikert. Merthogy ezt nem fogják nekünk elfelejteni, abban biztosak lehetünk.
Pontosan ezért, ezekért vagyok meggyőződve arról, hogy a Japában elért pole és győzelem legalább annyira jelentős, mint a tavalyi hungaroringi siker. Az a közönség, az ország és az érzelmek szempontjából volt fontos, ez sokkal inkább szakmailag és a jövő miatt.
Végül itt a zengomotorsport.hu interjúja Norbival a futam után:
Fotó: Zengő Motorsport, WTCC Media
Írta: Lanti
WTCR
PURE ETCR program – Vallelunga, 2021
18/06/2021 12:30
WTCR
Valójában hidrogénnel mennek Nagy Daniék versenyautói
17/06/2021 19:48