Tassi Atika 2017 óta van szoros kapcsolatban a JAS Motorsporttal, amikor a Honda partnere fiatal versenyzőként szerződtette őt. Később gyári pilóta lett belőle, idén pedig megszerezte első győzelmét a Túraautó Világkupán.

Néhány napja a JAS Motorsport ügyfélversenyzésért felelős vezetőjével, Mads Fischerrel beszélgettünk, aki többek között elmondta, kinek a versenyzője most Atika, és hogyan látja a magyar pilóta fejlődését.
„Atika Honda-versenyző, a Hondával áll szerződésben. Természetesen az autó gyártójaként mi is javaslatot tehetünk a pilótákra, de a végső döntést a Honda hozza meg” – mondta Fischer az Eurosport Hungary-nek.
Pau
Michelisz Norbi 26 pontot gyűjtött a hétvégén - megmutatjuk, milyen volt a két Pau-Arnos-i futam
17/10/2021 13:53
„2016 után először hozzánk került, mint a fiatal versenyzőink egyike. Az első pillanattól kezdve az volt vele a célunk, hogy gyári pilótát faragjunk belőle, ami sikerült is, hiszen 2019 óta már a Hondával van szerződése. Nagyon elégedettek vagyunk vele. A WTCR rendkívüli módon megerősödött, és Atika mellett nagyon jó csapattársak vannak, akiktől rengeteget tud tanulni. Arra számítunk, hogy a jövőben tovább fejlődik majd, és nagyon kíváncsi vagyok, mire lesz képes jövőre.”
A JAS és a Honda ragaszkodik az ügyfélversenyzés kereteihez, és a WTCR-ben futó független csapatát szerződtetett gyári pilótákkal támogatja meg. Tassi Atika is így került az All-Inkl.de Münnich Motorsporthoz. A gyári pilóták kilétéről a Honda dönt, ám ahogy Fischer említette, a JAS véleményét is kikérik. De mit mondanak majd, ha Tassi Atival kapcsolatban kérdezik őket.
„Erre a kérdésre talán nem is kell válaszolnom. Atika a mi fiatal versenyzőnk volt, és továbbra is a JAS-család tagja. Nem a mi ajánlásunk miatt, hanem az elért eredményeivel érhet el egy újabb szerződést a Hondánál."
De igen, ha megkérdeznek bennünket, azt mondjuk majd, hogy Attila a megfelelő ütemben fejlődik, és pontosan ott van, ahol lennie kell.
A Honda autókat idén már második éve kizárólag a Münnich Motorsport üzemelteti a Világkupán. De mit tartogat a jövő?
„Jelenleg is zajlanak a tárgyalások a jövő évvel kapcsolatban, és ezeken mi, mint JAS Motorsport is részt veszünk. Egyelőre annyit mondhatok, elégedettek vagyunk a mostani helyzettel, és azzal, ahogy a dolgok eddig alakultak.”
A közösségi médiában megjelent néhány fotó alapján az embernek olyan gondolata támadhatott, hogy JAS egy fejlesztett „evo” verziójú Civic Type-R TCR-el készül jövőre. Röviden: nem, a frissített autót már tavaly homologizáltatták. Ezt a kérdést is tisztáztuk Fischerrel.
„A változás az idei évhez képest az lesz, hogy 2020-ban hoztunk néhány fejlesztést az autóhoz, és ezeket az ügyfeleink már ebben az évben megvásárolhatták a meglévő gépükhöz. Jövőre viszont ezek a fejlesztések már automatikusan belekerülnek az új Honda Civic Type-R TCR-ekbe.”

Tassi Attila és Tiago Monteiro az adriai WTCR-futamon

Fotó: FIA WTCR

„A frissítésekkel idén április-május környékén készültünk el, ezért nem tudtuk még integráli őket az idén eladott új autóinkba, de jövőre ez megváltozik.”
„A módosítások elsősorban az első és a hátsó futóművet érintik, de változtattunk a váltóáttételeken is. Ezekre azért most került sor, mert tavaly járt le az autó homologizációs periódusa, azaz a szabályok lehetővé tették új alkatrészek engedélyeztetését.”
„A fejlesztések elsősorban a megbízhatóságot célozták meg, illetve volt még pár apróság, amivel nem volt teljesen elégedettek. Azok az ügyfelek, akik már idén használták ezeket a módosításokat, nagyon elégedettek voltak velük.”
A WTCR idei egyik slágertémája a taktikázás volt. Nemrég éppen a Honda pilótája, Esteban Guerrieri beszélt arról, a Cyan Racing és Lynk & Co milyen szinten „játszott” az időmérő edzésen nyújtott teljesítményével, hogy ezzel kevesebb kompenzációs súlyt szabjon ki rájuk az automatikus rendszer. A JAS Motorsport ügyfélversenyzésért felelős vezetője nem nézi jó szemmel ezt az irányvonalat.
„Véleményem szerint a WTCR egy nagyon jó bajnokság, a túraautó versenyzés csúcsa, viszont az szomorú, hogy a csapatoknak taktikázva kell menniük az időmérő edzésen, és nem mutatják meg a valós teljesítményüket. Ez nem jó a nézők számára, de ugyanígy kedvezőtlen azoknak a gyártóknak, akik nem gyári szinten vannak jelen a bajnokságban.”

Esteban Guerrieri és Thed Björk a Motorland Aragonon

Fotó: FIA WTCR

„Jól látható, hogy a WTCR-ben vannak gyártók, amelyek teljesen az ügyfélversenyzés filozófiája szerint működnek, és olyanok, amelyek közelebb állnak egy gyári csapathoz. Ez kicsit elrontja az egész játékot. Nehéz elérni, hogy emberek vonzónak találják a bajnokságot, ha dolgok ennyire komplikálttá válnak, ekkora szerepe van a taktikázásnak, és ennyire kontrollálnak mindent, ami a pályán történik.”
Fischer viszont hangsúlyozza, az ügyfélalapú filozófia tiszteletben tartása miatt a csapatok és nem a gyártók feladata, hogy ez ellen szót emeljenek.
„Van erre megoldás, de a WTCR egy ügyfélalapú bajnokság, amely mögött a háttérben a gyártók is ott vannak. Ebben a rendszerben a csapatok feladata, hogy felemeljék a szavukat, és elmondják, mit szeretnének. Mi gyártóként csak annyit tehetünk, hogy a lehető legjobban támogatjuk őket. De nem irányíthatjuk a partnercsapatainkat, mivel az szembe megy a bajnokság szellemiségével.”
A JAS több mint két évtizede dolgozik már együtt a Hondával, építettek nekik S2000-es, TC2T-s, TC1 és két TCR versenyautót, illetve ők gyártják a GT3-as NSX-et is. Az autóipar viszont átalakulóban van, az új hullám pedig az elektromos versenyzés.

Sorakoznak a Hondák a Münnich Motorsport boxa előtt

Fotó: FIA WTCR

„A csapatunk van azon a szinten, hogy elektromos autót tervezzen és építsen. Jelenleg is dolgozunk egyen, de azt mindenképpen leszögezném, hogy ezt nem versenyzésre építjük, hanem azért, hogy a mérnökeink és szerelőink tapasztalatokat szerezzenek az elektromos autókról. A JAS Motorsport minden nap fejlődni szeretne, és lépést akarunk tartani a motorsport aktuális irányvonalaival, mint például az elektromos versenyautók trendjével.”
A Honda egyelőre tehát nem kérte fel a JAS-t egy elektromos túraautó megépítésére. De mi lenne, ha egy másik gyártó kopogtatna egy bizonyos arlunói ajtón?
„Elkötelezettek vagyunk a Honda felé, úgyhogy csak akkor fogunk elektromos versenyautót építeni, ha a Honda felkér erre bennünket. 23 éve vagyunk partneri kapcsolatban velük, és semmiképpen sem szeretnénk egy olyan helyzetet, amelyben szembe kerülünk egymással a pályán” – zárta Fischer.
Pau
Tassi Ati és Guerrieri szerint a Honda jó lehet Pau-Arnos-ban
14/10/2021 16:18
Most
Michelisz Norbi győzelmével zárult a csehországi hétvége - videó
10/10/2021 18:20