Tomas Enge 2001-ben három F1-es futamon indult egy Prost AP04 – Acerrel, legjobb eredménye pedig egy 12. hely volt az Olasz Nagydíjon. Később megnyerte a GTS-kategóriát a Le Mans 24h-n, majd 2009-ben az emlékezetes Lola-Aston Martinnal bajnok lett az LMS-ben.

A 45 éves cseh versenyző az elmúlt években már csak szórványosan indult GT-futamokon, nemrég viszont egy érdekes kalandba fogott bele, ami felkeltette az érdeklődését a WTCR iránt.
Idén októberben a csehországi Mostba látogatott a Túraautó Világkupa, a szervezők pedig egy extra kiegészítő programmal próbáltak kicsalni a nézőket a pályára: Enge bemutatóköröket ment a 2001-es F1-es autójával.
WTCR
Visszatér egy legenda, és bővül is a naptár jövőre a WTCR-ben
8 ÓRÁJA
A dolognak „naptárológiai” jelentőség is volt, hiszen Enge kereken 20 éve indult a Formula 1-ben, ám ezt a projektet még így sem volt egyszerű megszervezni.
„Először ki kellett derítenem, hogy az autóm egyáltalán létezik-e még. Átkutattam az internetet, és végül rátaláltam; Franciaországban volt, egy magny-cours-i kiállítóteremben. Felvettem a kapcsolatot a tulajdonossal, hogy megtudjam, működőképes-e, és bérbe lehet-e venni” – mesélte Enge a ceskeokruhy.cz-nek.
„A legnagyobb meglepetésemre azt a választ kaptam, hogy az autó működik, sőt itt-ott szokott is vele menni a tulaj. Azt mondta, általában nem csinál ilyet, de ezt most kivételes helyzet, úgyhogy nekem kölcsönadja. Végül sikerült megegyeznünk a feltételekben.”
Az autó szombat dél körül érkezett meg a mosti versenypályára, és az első pillanatok igen különlegesek voltak a korábbi versenyző számára.

A 2001-es Prost - Acer

Fotó: AFP

„Amikor megláttam, alig hittem a szememnek. Persze eleinte aggódtam, hogy egyáltalán beindul-e, és lehet-e menni vele, de végül minden pontosan úgy alakult, ahogy megálmodtam, és az egész tökéletesen sikerült. Utólag elég sokan írtak, hogy csodálatos élmény volt számukra, és megköszönték, hogy összehoztuk. Boldog vagyok, hogy sikerült.”
Enge a bemutató mellett a főműsorszámra is kíváncsi volt, a helyszínen nézte meg a Túraautó Világkupa és a motoros Endurance Világbajnokság futamait, az előbbi pedig kifejezetten jó benyomást tett rá.
„Mostanság már inkább vagyok sereghajtó, mint élharcos, de azért 2016-ban, mikor lehetőséget kaptam a Skoda Octavia Cup-ban, eléggé tetszett a dolog, és Mostban sikerült is megszereznem a pole pozíciót. Igazából minden olyan járművet szeretek, aminek legalább négy kereke van. A motorokkal sosem jöttem ki valami jól.”
„A TCR viszont nagyon vonzónak tűnik számomra, és sehol sincs leírva, hogy – például jövőre – ne indulhatnék el szabadkártyával” – mondta sokat sejtetően Enge.

Tomas Enge interjút ad a WTCR mosti versenye előtt

Fotó: AFP

A libereci születésű pilóta mögött elképesztően színes pályafutás áll. A már említett eredmények mellett versenyzett Amerikában, indult Sebringben, Daytonában és a Petit Le Mans-on is, sőt, pár Indycar futamon is részt vett. Ment az A1GP-ben, az FIA GT-ben, a Spa és a Nürburgring 24h-n, sőt, egy alkalommal még a japán Super GT-ben is rajthoz állt.

A legendás Lola - Aston Martin, amivel Tomas Enge megnyerte a Le Mans Sorozatot 2009-ben

Fotó: AFP

A túraautózás viszont sosem kapott központi szerepet az életében. Mielőtt formaautózni kezdett volna, pár évet versenyzett a cseh Ford Fiesta kupában, nagy, nemzetközi sorozatban viszont sosem indult. 45 évesen itt az ideje ezt is kipróbálni.
WTCR
Franz Engstler legendás paui ütközése a biztonsági autóval
9 ÓRÁJA
WTCR
"Megtiszteltetés volt Tarquini közelében lenni"
13 ÓRÁJA