Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Teljesen átépíti az autóját, és jövőre visszatérne a WEC-be a Vanwall

Lantos András

Frissítve 11/04/2024 - 10:57 GMT+2

A két kisvolumenű gyártó, a Glickenhaus és a Vanwall hiányzik idén a mezőnyből a WEC tavalyi indulói közül, ám míg az amerikaiak saját döntésből zárták le a hypercar-programjukat, addig Colin Kolles csapata nevezett 2024-re is, csak nem fogadták el a jelentkezését. Most alapjaiban építik újjá a Vandervell 680-at, amivel 2025-ben szeretnének visszatérni az Endurance Világbajnokságba.

Bemutatkozott a Vanwall Vandervell 680

A legfontosabb változás, hogy lecserélik az eddig használt V8-as 4,5 literes Gibson motort, amit még az LMP2-ben máig használt erőforrás átalakításával hoztak létre.
A Vanwall szerint ezzel a magas fordulatszámon működő szívómotorral csak úgy lehetett hozni a WEC-hez szükséges teljesítménygörbét, hogy azzal már a megbízhatóságot kockáztatták, ezért döntöttek a váltás mellett.
A Gibson GL458 helyére az a 3,5 literes, V8-as biturbó motor kerül, amit a Pipo Moteurs a rivális Glickenhausnak épített az SCG 007 LMH autóba.
Colin Kolles a Motorsport-Totalnak úgy fogalmazott, legalább 60 kW (körülbelül 80 LE) hiányzott tavaly a riválisokhoz képest, de az új motor ezt a problémát orvosolhatja. A megbízhatóság miatt sem kell aggódniuk, a Pipo Moteurs ezt a motort még a régi hypercar szabályrendszerhez tervezte, ahol a benzinmotor 870 LE-t tudott volna, így a jelenlegi 700 LE körüli maximum eléréséhez egyáltalán nem kell túlhajtani.
Egy versenyautó elemei általában úgy kapcsolódnak egymáshoz, mint a rosszul megfőzött makaróni; ha egy szálat kihúzol, jön vele az egész gombolyag.
picture

A Pipo Moteurs motorja a Glickenhausnál (Fotó Scuderia Cameron Glickenhaus)

Fotó: From Official Website

Az autó magját jelentő monokokk marad a régi, így nem lesz szükség új töréstesztre, de azon kívül szinte minden változik. Teljesen átalakul a hűtésrendszer, mivel a turbó miatt egy intercoolernek is helyet kellett találni, de szintén a motorcseréből kifolyólag kell hozzányúlni a kipufogórendszerhez. Az a két módosítás a kasztni első és hátsó részén is módosításokat eredményez.
Az új motorhoz új váltó is kell, ami a Motorsport-Total információi szerint az eddigi hat helyett már hétsebességes lesz. Emiatt a Cosworthnak a vezérlőelektronikán is komoly változtatásokat kell elvégeznie.
Teljesen áttervezik a Vandervell 680 fékrendszerét, hiszen az eddigi megoldást elektronikusan vezérelt fékekre (brake-by-wire) cserélik. Emiatt új tárcsák és betétek kerülnek fel, amitől a csapat kiszámíthatóbb fékhatást remél az eddiginél.
picture

Vanwall Vandervell 680 (Fotó: FocusPackMedia)

Fotó: From Official Website

Új kormánymű is érkezik az autóba, bár ennek a módosításnak a hátterében nem a motorcsere hatásai állnak, hanem a 2023-as tapasztalatok. És ha már hozzányúlnak az autó kasztnijához, több olyan átalakítást is elvégeznek, amitől az autó stabilabban tud bent maradni a BoP által meghatározott aero-ablakban.
Az eredeti tervek szerint a Vanwall már a katari idénynyitóra elkészült volt ezekkel a fejlesztésekkel, ám miután kiderült, 2024-re nem fogadták el a nevezésüket, lassabb, és emiatt kevésbé költséges tempóra váltottak, hiszen a cél most már 2025.
Ha a sajtóhírek igaznak bizonyulnak, jövőre a Hypercar-kategóriában is bevezethetik, hogy minden gyártónak két autót kell indítania, ám Colin Kolles szerint nekik ez nem jelent problémát, készen állnak arra, hogy két Vanwall Vandervell 680-al nevezzenek.
picture

Vanwall Vandervell 680 (Fotó: FocusPackMedia)

Fotó: From Official Website

Az igazán égető kérdés inkább az, lesz-e helye nekik a mezőnyben 2025-ben. Ha minden a tervek szerint alakul, jövőre 40 nevezést fogadhatnak majd el a WEC-ben az idei 37-hez képest. Ha abból indulunk ki, hogy megtartják a jelenlegi 18 LMGT3-as indulót, akkor a Hypercar-mezőnynek 22 hely marad.
A probléma ott kezdődik, hogy már most 19-en vannak, és jövőre jön az Aston Martin is. A britek eredetileg csak egy Valkyrie-t hoztak volna, de ha bevezetik a kétautós szabályt, akkor kénytelenek lesznek benevezni még egyet, és ugyanez a sors vár a Cadillac-re valamint a Lamborghinire.

Ez is érdekelhet:

Az testvérek között is 23 autó, a Vanwall nélkül. Ha helyet akarnak csinálni Kolles csapatának, akkor vagy privát hypercar-csapatoknak (Hertz Team JOTA, Proton, AF Corse) kell nemet mondani, vagy az LMGT3-at kell tovább nyirbálni.
Jó kérdés, lát-e majd akkora értékelt a két Vanwall érkezésében a promóter LMEM, hogy ilyen fájdalmas döntésekkel próbáljon helyet szorítani nekik a 2025-ös WEC-rajtlistán.
Hallgasd meg a Le Mans Podcast legutóbbi adását, és iratkozz fel a Youtube-csatornánkra:
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés