Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Újjáéled a legendás brit versenymárka – a nagy cél Le Mans

Lantos András

Publikálva 24/06/2022 - 18:42 GMT+2

A 2012-es év gyászos szezon volt az autóverseny-iparág számára, hiszen a motorsport egy olyan legendás darabja ment csődbe, melyet sosem szabadott volna elveszítenünk. Ám ha akkor, 10 éve megdöbbenve olvastuk a híreket, akkor most, 2022 nyarán ugyanilyen okunk van az örömre, mivel újjáéled a híres Lola márka, és az új tulajdonossal nagy célokat tűzhet ki a jövőre.

A legendás Lola T70

Fotó: AFP

Az ikonikus brit gyártót már 1958-ban megalapította Eric Broadley, és olyan csodálatos autókat adott a világnak, mint a fenti fotón is látható T70, az Mk1, vagy az elsősorban Amerikában indított T600, nem beszélve a más gyártók neve alatt futó kocsikról, és számos F1-es, valamint Indycar-gépről.
Legnagyobb eredményeit a tengerentúlon érte el, háromszor győzött az Indy500-on, de az általuk épített autók szinte mindenhol sikeresek volt. Leszámítva talán az F1-et, ahol többszöri próbálkozásra sem sikerült győztes projektbe kerülniük.
A Lola egyszer már csődbe ment 1997-ben, az utolsó sikertelen F1-es próbálkozás után, akkor azonban egy ír üzletember, Martin Birrane, aki maga is indult 10 Le Mans-on, még megmentette. 2012-ben viszont újra jött a csődeljárás, és mivel nem találtak megfelelő vevőt, a legendás márka egyszerűen megszűnt.
Lola nélkül azonban nehéz elképzelni a sportkocsi-versenyzést, és ezt nem csak egy rajongó újságíró, de szerencsére egy, az övénél számottevően tekintélyesebb bankszámlával rendelkező üzletember is így gondolta.
Június 24-én, pénteken jelentették be, hogy a Lola márka újraéled, miután egy Amerikában élő brit üzletember, Till Bechtolsheimer megvásárolta a teljes szellemi tulajdont, amely mostanáig a 2018-ban elhunyt Birrane családjának a tulajdonában volt.
Bechtolsheimer maga is lelkes autóversenyző, aki az IMSA-bajnokságban megy a GTD-kategóriában, úgyhogy szerencsére egy hozzáértő, az iparághoz érzelmileg is kötődő tulajdonosról van szó.
picture

Bechtolsheimer az idei Daytona 24h-n

Fotó: AFP

A vásárlás pedig nem egyszerű befektetés a részéről, a bejelentés során elmondta, ha minden jól alakul, akár már 2024-ben piacra dobhatják az első legújabb generációs Lola-versenyautót. 2025 reálisabbnak tűnik, de '24 sem kizárt.
A terveiről egyelőre nem akart sok részletet elárulni az új tulajdonos, de az Autosportnak nyilatkozva annyit elmondott, „a sporkocsiversenyzés és a formaautózás világával is folynak egyeztetések.”
Bechtolsheimer leszögezte, ugyanazt a szellemiséget szeretné tovább vinni, ami Eric Broadley és Martin Birrane alatt jellemezte a márkát.
„Szeretném a Lola márkát visszavezetni arra a szintre, hogy versenyképes mérnöki megoldásokat tudjon nyújtani az ügyfeleknek. Legyen szó arról, hogy valaki egy teljes csomagot akar megvásárolni, és aztán azzal versenyezni, vagy, hogy egy kész projektet át tudjunk adni egy gyártónak, esetleg harmadik félként kisebb részfeladatok el tudjunk végezni” – idézi az új tulajdonost az Autosport.
picture

A Nissan R90 CK, amelynek fejlesztésében a Lola is részt vett.

Fotó: AFP

Annyit azért elárult, szeretné visszajuttatni a márkát a Le Mans 24h-ra, ahol a legendás T70 mellett a Ford és a Nissan korábbi projektjeiben is szerepet vállalt.
Visszatérő gyártóként azonnali gyári megrendeléssel nyilván nem számolhatnak, és az LMP2-es kasztnigyártói tender is lezárult már. A tervek szerint a következő periódus végén (2029) viszont felkészülten ott szeretnének állni a startvonalon, hogy helyet kapjanak az Oreca, a Ligier, a Multimatic és a Dallara ellenfelei között.
Addig a kisebb sportkocsis kategóriákban próbálhatják felvenni a fonalat, így senki ne lepődjön meg, ha egyszer csak előállnak egy LMP3-as autóval.
Ami az akvizíció részleteit illeti: Bechtolsheimer megvásárolta a Lola teljes szellemi tulajdonát, beleértve a márka által tervezett 400 modellét is, valamint a Lola Technical Centert, amelyhez egy szélcsatorna és egy hétállásos tesztműhely tartozik.
picture

A Lola T600

Fotó: From Official Website

A szellemi tulajdont eladó Birrane család részéről Martin lánya, Amanda nyilatkozott, aki örömét fejezte ki, hogy a legendás márka egy autóversenyző-üzletemberhez kerül, és hozzátette, édesapja nagyon boldog lenne, ha látná a Lola feltámadását.
A cég hivatalosan Lola Cars Ltd. néven fut majd, ahogy azt Eric Broadley '58-ban megalapította. A vállalat vezetésével Michael Wilsont bízták meg, akik korábban dolgozott az AER-nek (Advanced Engineering Reseach), valamint a Mercedes F1-es és DTM-es motorfejlesztésén is.
Az újraéledés első kézzelfogható eredményeit a szélcsatornában kell majd keresni, amit minél hamarabb modernizálni szeretnének.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés