Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Sportdöntőbíróságon a Porsche

Várhegyi Ferenc

Frissítve 10/11/2021 - 12:51 GMT+1

Balhé az az autós endurance világbajnokságon. A szezonzáró nyolcórás bahreini verseny utolsó perceiben történt ütközés és a visszavont versenyigazgatói utasítás kiverte a biztosítékot a német autógyárban.

Porsche 911 RSR | WEC | 6h Monza | 2021 | Motorsport | ESP Player Feature

Fotó: Getty Images

Az egész sorozat legizgalmasabb kérdése az volt, hogy a GTE profi kategóriában a Porsche vagy a Ferrari nyeri-e meg a világbajnokságot. A bahreini két egymást követő versenyhétvége első, hatórás állomásán a Porsche jól kihasználta a BOP rendszer előnyét és simán nyerve a futamot felzárkózott a Ferrari mögé a pontversenyben.


A BOP a „balance of performance”, amely akkor alkalmaznak, ha az adott kategóriában az egyik gyár vagy csapat túl nagy fölénybe kerül, ezért az esélykiegyenlítés érdekében olyan műszaki változtatásokat írnak elő, amely segíti a többieket. A hatórás versenyre a Ferrari teljesítményét 25 lóerővel vissza kellett venni, a Porsche pedig köszönte szépen, győzött.
Igen ám, de a befejező nyolcórás futamra újra változtak az előírások és ezúttal annyira közel került a két gyár, hogy a verseny első percétől az utolsóig őrült meccset vívtak egymással. A képlet egyszerű volt, ha az 51-es rajtszámú Ferrari legénysége, James Calado és Alessandro Pier Gidi nyernek, akkor világbajnokok, ha a 92-es Porschéban ülő Kevin Estré és Neel Jani győznek, övék a trófea, és ugyanez vonatkozik a gyárakra is.
Porsche kollidiert mit Ferrari
Alig több mint tíz perccel a vége előtt a Porsche vezetett, a világbajnokságra már nem esélyes, de a csapatot segítő harmadik ember Michael Christensennel a volánnál, szorosan mögötte pedig Alessandro Pier Guidi. Annyira, hogy amikor az egyik kanyarban egy nálunk gyorsabb LMP autó megelőzte Christensent, akinek így fékeznie kellett, Pier Guidi hátulról belement és kipördítette a Porschét és átvette a vezetést.
A húszéves rutinnal rendelkező versenyigazgató, Eduardo Freitas nem sokat hezitált, rövid tanácskozás után meghozta a döntését, a Ferrarinak vissza kell adnia a Porschének az első helyet, hogy tiszta versenyben dőljön el köztük a dolog. A Porsche és a Ferrari is kiment még egy utolsó gyors tankolásra, utána azonban a Ferrari nem engedte el a Porschét, nyert és világbajnok lett.
A történet azonban még nem ért véget. A Porsche szerint Freitas még a tankolásuk alatt visszavonta a döntését, így nekik nem maradt esélyük a győzelemre. A Porsche fellebbezett, de ezt a felügyelő testület elutasította. „Ez egy szomorú nap a Porsche számára. Nem értjük, hogy a versenyigazgató miért vonta vissza az először kiosztott büntetést.”- nyilatkozta Thomas Laudenbach, a Porsche Motorsport alelnöke. Olyannyira nem fogadták el a döntést, hogy keresetet adtak be a Sportdöntőbíróságon – döntés még nincs az ügyben, de azért a dolog jelzésértékű: mutatja a gyárak eltökéltségét és a versenyek hivatalos személyeinek felelősségét a döntéseik alkalmával.
picture

Oltári balhé a Porsche és a Ferrari között a WEC idényzáróján.

A versenyzők között is magasra hágott a feszültség, a Porschésok beszóltak Pier Guidiéknak, aki azzal védekezett, hogy nem tehet a dologról. Tény, hogy lehetett az esetet egyszerű versenybalesetnek minősíteni és az is tény, hogy a versenyirányításon rengeteg kameraállásból vissza tudnak nézni eseteket és tény, hogy a felügyelőtestület is elutasította a Porsche fellebbezését.
Ugyanakkor az is érthető, hogy a Porsche úgy gondolja, azért van fék az autókon, hogy azt ne csak ők, hanem a Ferrarisok is használják. A maga szempontjából mindenkinek igaza lehet és most a bíróságon a sor, hogy kinek az igazságát erősíti meg.
Kár, hogy az autósportban is idáig fajulhatnak dolgok. Bár, ha jobban belegondolunk, hogy hány balhés, akár rendőrségi ügy is volt már az autósportban, akár meg is könnyebbülhetünk. Ebből a szempontból ez a mostani ügy akár cicaharcnak is tűnhet.
Csakhogy nem szabad elfeledkezni arról, hogy ez esetben is nagyon sok befektetett pénzről, egyéni sorsokról, gyárak brandjéről, márkaértékeiről van szó, ami érthetően felborzolja a kedélyeket.
Még jó, hogy a két gyár az ilyen ügyek ellenére sem fog kiszállni a sportból, hiszen erre születtek. Meg az is jó, hogy a szívük mélyén ők is azt szeretnék, hogy ne egy bírósági tárgyaláson dőljön el egy világbajnokság végeredménye.
Jövőre talán így is lesz.
picture

Af Corse Ferrari 488 GTE | WEC | 2021 | ESP Player Feature

Fotó: Getty Images

Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés