Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Megvan, mikor láthatjuk először a Ferrari Le Mans-i autóját

Lantos András

Publikálva 05/02/2022 - 08:48 GMT+1

50 év után tér vissza a Ferrari a hosszútávú prototípus-versenyzésben, nemrég pedig elárulták, mikor gurulhat először pályára a márka Le Mans-i autója. A legendás olasz gyártó az FIA és az ACO által megálmodott LMH szabályrendszer választotta az Amerikából érkező LMDh-val szemben, mivel számukra elképzelhetetlen, hogy ne náluk készüljön az autó valamennyi eleme.

Nyáron mutatkozhat be a leginkább várt Le Mans Hypercar.

Fotó: AFP

2023-ban új aranykor kezdődhet a hosszútávú versenyzésben, miután hosszú évek után megszületett a megállapodás, melynek köszönhetően ugyanazzal az autóval el lehet indulni a világ legnagyobb endurance-futamain.
Mivel a műfaj iránt érdeklődő gyártók igényei nagyon eltérőek voltak, a megoldást két külön szabályrendszer (LMH és LMDh) megalkotása jelentette. Az előbbi drágább, viszont sokkal nagyobb fejlesztési szabadságot ad, az utóbbi olcsóbb, viszont több központilag gyártott alkatrészt tartalmaz.
A Toyotához és a Peugeot-hoz hasonlóan a Ferrari is a drágább de szabadabb utat választotta, miközben LMDh autót épít az Audi, a Porsche, a BMW, a Cadillac, az Acura (Honda) és az Alpine.
A Ferrari hivatalos a 2023-as szezonban csatlakozik az Endurance Világbajnokság és a Le Mans 24h mezőnyéhez, a rettentően várt Hypercar-autót viszont már hamarabb láthatja a közönség. Várhatóan idén nyáron, pár hónappal azután, hogy pályára viszik a szintén zsír-új Ferrari 296 GT3-at.
„Reményeink szerint júniusban vagy júliusban kezdhetjük meg a tesztelést a hypercar-ral, az új GT3-as autó pedig április első napjaiban gurulhat pályára. Ezek nagyon fontos pillanatok lesznek a projekt megalapozása szempontjából” – idézi Antonello Colettát, a Ferrari projektvezetőjét a Motorsport.com.
picture

Ferrari 296, az olasz márka új GT3-as autójának alapja.

Fotó: Ferrari S.p.A.

„A saját pályánkon, Fioranóban kezdünk majd – egyrészt mert ez a hagyomány, másrészt mert minimális erőfeszítést jelent. Csak kinyitjuk az ajtót, beindítjuk a motort, és már mehetünk is. Én meg csak kinyitom az irodám ablakát, és onnan nézhetem. Aztán majd meglátjuk. A szakembereink már készítettek a tervet a tesztprogramunkról.”
Miközben az LMDh autók kasztnija az LMP2-es magra épül, és közös a hibrid rendszer is, addig az LMH esetében mindkettőt szabadon fejleszthetik maguknak a gyártók. A Ferrari számára nem is volt kérdés, hogy ezt az utat választják.
„Amikor a Ferrari eldöntötte, hogy visszatér a csúcskategóriába, csak a Le Mans Hypercar (LMH) jöhetett szóba. A Ferrari a múltban mindig saját maga építette a versenyautóit, úgyhogy nem is volt más választás; ez elvi kérdés. Annyit elmondhatok, hogy a projekt nagyon szépen halad, bár komplikált a dolog, mivel az LMH sokkal bonyolultabb, mint az LMDh. De ezt az utat választottuk.”
„Ha elindulunk egy kategóriában, számunkra alap, hogy az autó teljes egészében Ferrari legyen, a projekt minden elemét a mi szakembereink irányítsák. Jó autónk lesz, gyors autónk lesz, nagyszerű autónk lesz. A kategóriában részt vevő nagy számú gyártó miatt biztos, hogy számottevő különbségek lesznek megjelenésben.”
„Szerintem fontos, hogy nézők azonnal lássák: ez egy Ferrari, az egy Peugeot, amaz pedig egy Toyota. A múltban nehéz volt különbséget tenni, mert nagyon egyformák voltak az autók. Számunkra amúgy 2023 egy fontos évforduló lesz, hiszen 50 évvel ezelőtt versenyeztünk utoljára a prototípusok között, ami a legjobb és legfontosabb kategória.”
picture

A Ferrari utolsó Le Mans-i autója, a 312 PB 1973-ban, Vallelungában.

Fotó: AFP

A várhatóan intenzív „fegyverkezési” verseny miatt Coletta egyelőre nem volt hajlandó elárulni semmilyen új műszaki részletet az épülő Ferrariról. Az viszont már korábban kiderült, hogy kihasználva a szabályok adta lehetőséget, ők is az időszakos négykerékhajtást választották.
„A Toyota biztosan nagyon erős lesz, mivel amikor eljön a mi első futamunk, nekik már két év lesz a hátuk mögött a kategóriában. Úgyhogy nem szeretnék műszaki részletekről beszélni a gyár falain kívül” – mondta Coletta.
„Reméljük, jól haladunk majd a munkával 2022 második felében, amikor elindulnak a tesztek. 8-9 márka lesz a WEC-ben, az IMSA-bajnokságban és Le Mans-ban, úgyhogy nagyon kiegyensúlyozottnak kell lennünk. Fontos időszak következik az endurance-versenyzés számára.”
Az Endurance Világbajnokság márciusban rajtol Sebringben, és a sorozat összes futamát élőben közvetítjük az Eurosporton. Beleértve a Le Mans 24h-t, melyről évek óta egésznapos közvetítést adunk az Eurosport 1-en, az Eurosport.hu és az Eurosport Applikációban.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés