Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Míg a motorsport egy része küszködik, az endurance-ba özönlenek a gyártók

Eurosport
Eurosport

Publikálva 16/12/2020 - 12:02 GMT+1

Egymás után iratkoznak fel a gyártók az új hosszútávú kategóriákba.

Fotó: Eurosport

Korán jött és gyönyörű a karácsony a hosszútávú autóversenyzést szeretőknek, miután az elmúlt időszakban egymást érték a bejelentések az érkező gyártókról. 

Két hete itt az Eurosporton is beszámoltunk róla, hogy az Audi kilép a mostanáig az autógyártók elsőszámú célpontjának tartott Formula E-ből, és helyette épít egy LMDh prototípust, amivel az Endurance Világbajnokságon és az IMSA-bajnokságban (az amerikai endurance sorozat) is elindulhat.
Pár nappal ezelőtt aztán az amerikai Racer.com számolt be róla, hogy az Acura (a Honda amerikai luxus márkája) is megkezdte egy LMDh-projekt előkészítését, méghozzá a francia központú, de az Egyesült Államokban is aktív ORECA-val karöltve. 
Az Acura jelenleg is ott van az IMSA-bajnokságban, eddig a Penske csapat versenyeztetett nekik két DPi (a jelenlegi amerikai endurance szabályrendszer, melynek helyét 2023-ban az LMDh veszi át) autót, jövőre pedig a Meyer Schank Racing illetve a Wayne Taylor Racing viszi tovább az üzemeltetést. 
Az újabb örömbomba szerda hajnalban robbant, amikor a Porsche hivatalos közleményben hozta nyilvánosságra visszatérését az endurance prototípus szakágba: a Le Mans 24h legeredményesebb márkája (19 győzelemmel) szintén egy LMDh versenyautót épít. 
picture

img_5.jpg

Fotó: Eurosport

A beszámolók szerint a német gyártó már május óta dolgozott a szükséges hatástanulmányokon, nemrég pedig az igazgatótanács is zöld utat adott a programnak. 
"Az új LMDh kategória lehetővé teszi, hogy egy hibrid autóval harcoljunk a győzelemért Le Mans-ban, Sebringben és Daytonában - anélkül, hogy közben bankot kéne robbantanunk. Ez a projekt rendkívül vonzó a Porsche számára. A hosszútávú versenyzés a vérünkben van" - mondta Oliver Blume, a Porsche AG ügyvezető igazgatója.
A közlemény tisztázza a német gyártó középtávú motorsportos céljait is: a teljesen elektromos-hajtás, a hibrid megoldás, és az érzelmekre leginkább ható benzinmotorok szerepelnek a tervek között. Jelenleg mindhárom megtalálható a Porsche palettáján.
"Ezt a hármas egységet akarjuk megjeleníteni a fejlesztéseinkben, az modern utcai autóinkban és a motorsportban is. A tisztán elektromos hajtásláncunkat a Formula E-ben használjuk, a leghatékonyabb benzinmotorjainkat pedig a GT-versenyzésben. Most az LMDh érkezésével bezárul a kör" - fogalmazott Michael Steiner a kutatás-fejlesztésért felelős igazgatótanácsi tag. 
"Itt erős hibrid meghajtású autó csapnak majd össze olyan technológiákkal, melyek a márkánk modelljeiben is megjelennek. Ha a szabályok még a szintetikus üzemanyagok használatát is megengednék, az még jobb kezdeményezés lenne a fenntarthatóság felé."
A Porsche 2017-ben szállt ki a megbízhatósági prototípus versenyzésből, miután egymást követő három évben megnyerte a Le Mans 24h-t az LMP1-es 919 Hybriddel. Az amerikai prototípus-porondról pedig kereken tíz évvel ezelőtt léptek le, azt követően, hogy az LMP2-es Porsche RS Spyderrel megnyerték az ALMS-t. 
Végre megtörtént a sportautó versenyzéssel, amire a leginkább szükség volt | EurosportKonvergencia. Amikor a Csillagok Háborújában elhangzott ez a szó, abból később elég nagy baj lett. Amikor a matektanár először kimondja, a kölkök zavartan néznek egymásra. De ha a sportautó versenyzésről van szó, akkor ez egy varázslatos szó. A hétvégi Daytona 24 órás autóverseny után bejelentették a konvergenciát.
Az endurance szakág ilyen szintű fellendülése nem meglepő. Idén januárban itt az Eurosporton is beszámoltunk egy nagyon régóta várt égi csoda, a konvergencia megjelenéséről. Ennek lényege, hogy a Le Mans / Endurance VB illetve az amerikai hosszútávú bajnokság (IMSA) vezetői végre megállapodtak a közeledésről.
Ennek első lépése, hogy 2022-től a jövőre bemutatkozó LMH (Hypercar) autók mellett az amerikai LMDh gépek is rajthoz állhantnak a WEC-ben (Endurance Világbajnokság), illetve néhány évvel később az LMH-kat is beengedik majd az IMSA-bajnokságba. 
Ezzel tehát megvalósul az, amiről a Porsche igazgatója beszélt: egyféle autóval el lehet majd indulni a világ legnagyobb hosszútávú versenyein, azaz Le Mans-ban, Daytonában és Sebringben. Erre nagyon kevés gyártó tud nemet mondani.
Ráadásul a gyártók még választhatnak is: akik több pénzt hajlandók eltapsolni, azok nagyobb fejlesztési szabadság mellett mehetnek az LMH-ba, akiket viszont inkább a költséghatékonyság mozgat meg, azoknak ott a sok közös alkatrészt (kasztni, hibrid hajtás, akkumulátor) felvonultató LMDh. 
És ez még csak a kezdet, hiszen az álalános vélekedés szerint a konvergencia végeredménye egy teljesen közös szabályrendszer lehet, ami hosszabb távra biztosíthatja a prototípus versenyzés jövőjét. Ámen!
A 2020 december közepéig bejelentett gyártók:
LMDh: Audi, Porsche 
LMH: Toyota, Peugeot, Glickenhaus, ByKolles
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés