Segítséget kap a Porsche–Cadillac páros a platform BoP-változtatással
Frissítve 22/04/2023 - 16:16 GMT+2
Nem lesz BoP-változtatás Le Mans-ig. Változik a BoP Spa-Francorchamps-ra. Látszólag két egymásnak ellentmondó állítás, de mégsincs szó arról, hogy visszavonulót fújtak volna a WEC teljesítmény-kiegyenlítéséért felelős szervezetek. Tény, Spára némileg módosítják a BoP-számokat, de mindezt úgy, hogy közben mégsem szegik meg az ígéretüket, miszerint Le Mans-ig nincs változtatás.
Hogy van ez? Akkor most van BoP-változtatás, de mégsincs?
Ennek megértéséhez egy kis emlékeztető. A teljesítmény kiegyenlítésért felelős ACO/FIA páros már Sebring előtt kiadta a BoP-számokat egészen a Le Mans 24h-ig. tehát az első négy versenyre.
A szándék tisztán látható: ha nem hagyják nyitva a változtatás esélyét, a csapatoknak nem éri meg játszadozni a teljesítményükkel, és aztán a fals edzéseredményeket lobogtatva BoP-változtatást követelni.
Az ACO/FIA páros viszont hagyott magának egy kiskaput, az úgynevezett platform BoP-rendszer megalkotásával. A platform jelen esetben a két különböző szabályrendszerre, az LMH-ra és az amerikai LMDh-ra értendő.
Azt tehát előre leszögezték, hogy történjen bármi, az egyes autók BoP-ját külön-külön nem fogják módosítani, de ha szükségét látják, a két eléggé eltérő szabályrendszer egymáshoz viszonyított számaiba belenyúlhatnak. Ám azt is előre rögzítették, hogy ilyen változtatásra is maximum két futamonként kerülhet sor.
Lement az első két verseny, és az Endurance-Info értesülése szerint megszületett a döntés: lesz változtatás a platform BoP-n. Az ACO/FIA páros úgy érzi, az LMH-kategória a jelenlegi számok mellett előnyben van az LMDh-val, szemben, így az utóbbi némi segítséget kap Spára.
Mivel platform BoP-ről beszélünk, ez értelemszerűen nem egyik vagy másik autóra, hanem az adott szabályrendszer összes résztvevőjére egyformán vonatkozik. A pontos számokat még nem ismerjük, de a példa kedvéért: ha úgy döntenek, hogy az LMDh kap 4 LE pluszt, azt a Porsche és a Cadillac is megkapja. Ha inkább az LMH-t fognák vissza 10 kilóval, akkor az a Toyota, a Ferrari és a Peugeot számára is kötelező lenne.
Bár ezt konkrétan még sehol nem olvastuk, de valószínűsíthető, hogy a két nem-hibrid hypercar más kategóriába esik.
„Az FIA és az ACO nagy körültekintéssel foglalkozik mindennel. Ez egy tervezett és összességében logikus változtatás az alapján, amit eddig láttunk. Nagyon örülünk annak, hogy innentől nem kell többet a BoP-ről beszélni. Szóljon inkább minden a sportról” – reagált a hírre a Toyota technikai igazgatója, Pascal Vasselon az Endurance-Infónak.
Az eddig lement két futam hat dobogós helyéből ötöt LMH-autó szerzett meg; egyedül a Porsche került be a top3-ba Portimaóban, de abban az #51 Ferrari problémáinak is nagy szerepe volt.
A szabályok értelmében legközelebb Le Mans után, Monza előtt lesz lehetőség változtatni a számokon, de mivel eddig sem voltak nagyok a különbségek, bízzunk benne, hogy a spái finomhangolás után legközelebb az új autók érkezésekor lesz téma a BoP.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Letöltés
Scan me
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés