Peugeot: nem volt hülyeség a hátsó szárny nélküli koncepció, de muszáj volt váltani

A Peugeot bemutatta a 9X8 LMH hypercar átalakított verzióját, amely a korábbi elől-hátul 31 centi széles gumik koncepciója helyett átállt a hátul szélesebb kialakításra. Ezzel párhuzamosan az átdolgozott modell egy hátsó szárnyat is kapott. A márka technikai igazgatója egy részletes interjúban elmondta, nem volt zsákutca a szárny nélküli modell sem, de az új jelentős előrelépést hozhat.

A Peugeot szívszaggató kiesése, és az utolsó körök drámái Katarból

Videó forrása: Eurosport

Az LMH-szabályrendszer bejelentésekor az egyik legfontosabb sarokkőnek azt határozták meg, hogy az autók megjelenésben is jelentősen különbözzenek egymástól.
A koncepció lényege úgy hangzott: építs olyan autót, amilyen csak tetszik, érjen el egy bizonyos teljesítmény-szintet, a többit pedig majd a BoP megoldja.
2024 elején ránézve a mostanáig bemutatott hypercarokra, úgy tűnik, a Peugeot vette egyedül igazán komolyan ezt a felhívást. A többiek nagyrészt mókoltak egy kicsit az első karosszéria-elemmel, firkantottak néhány extra lámpát, de egyébként az autóik erősen hasonlítanak a régi LMP1-es gépekre.
A radikálisan más orr elemmel és a hátsó szárny hiányával a Peugeot vállalt egy bátrat, ami ugyan nem lett totális siker, de teljes kudarcnak sem nevezhető (ellenben mondjuk a Nissan GT-R LM Nismoóval, bár az még a 9X8-nál is sokkal szélsőségesebb volt az újítások terén).
A márka technikai igazgatója nemrég egy hosszú interjúban beszélt arról, miért nem lehetett igazán sikeres a hátsó szárny nélküli 9X8, és mit remélnek az átalakított változattól. Kezdésként például egyből mondott egy meghökkentőt: a Peugeot már a tavalyi idénynyitó után eldöntötte, ebből új autó lesz.
picture

Peugeot 9X8

Fotó: Peugeot Sport

„Sebring adta meg a döntő impulzust. Ott tudatosult bennünk, hogy teljesítményben nagyobb a lemaradásunk, mint gondoltuk. Számos egyeztetés zajlott az FIA-val és az ACO-val, amely meggyőzött bennünket arról, vissza kell szereznünk az irányítást a teljesítményünk tekintetében” – mondta Olivier Jansonnie az AutoHebdónak.
„Bizonyos mértékig számítottunk rá, hogy lesz lemaradásunk 2023-ban; tudtuk, hogy a két különböző gumikoncepció (elöl-hátul egyforma széles kontra hátul szélesebb) között várható valamennyi teljesítménykülönbség, de alábecsültük ennek a jelentőségét. Most, hogy mind a két koncepciót kipróbáltuk, ez már tisztán látszik.”
Ha tudták, mégis miért azt választották – adja magát a kérdés? Azért, mert a Peugeot 9X8-at még azelőtt kezdték el tervezni, hogy megtörtént volna a hypercar-konvergencia, a folyamat, melynek eredményeként ma a WEC LMH-autói (Toyota, Ferrari, Peugeot, Isotta Fraschini) és az amerikai IMSA-bajnokság LMDh-gépei (Porsche, Cadillac, BMW, Lamborghini, Alpine) közös mezőnyben tudnak versenyezni.
picture

Peugeot 9X8 - 2024

Fotó: Peugeot Sport

Az eredeti szabályokban még az szerepelt, hogy minden LMH autó 31-31 centi széles gumikat használ majd, az első kerekeket hajtó hibrid rendszer pedig 120 km/h felett léphet működésbe. Aztán jött a két szabályrendszer összefésülése, jött 29-34 centis gumikonfiguráció, és a jelentősen megemelt hibrid belépési sebesség, a Peugeot tervei alatt pedig kis túlzással megnyílt a föld.
„Csapatként sokat tanultunk, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk, de igen, a szabályok eléggé mások voltak (eredetileg).”
„2022 végén is tudtuk, hogy az autó teljesítményben kissé elmarad majd az ellenfelektől, de csak olyan mértékben, hogy egy jól átgondolt BoP-vel ez megoldható legyen. Katar be is bizonyította, hogy igazunk volt.”
Közérthetően: a Peugeot-nál komolyan vették a Hypercar alapkoncepcióját, és terveztek egy olyan autót, amelynél a teljesítmény egy részét beáldozták az egyediségért és a stílusért, bízva abban, hogy az ígéreteknek megfelelően a BoP majd egy szintre hozza őket a többiekkel. Ez azonban nem történt meg a várt mértékben, így most részben áttervezték az autót.
picture

Peugeot 9X8 - 2024

Fotó: Peugeot Sport

Ami egyáltalán nem volt könnyű feladat, főleg, hogy fejlesztéssel párhuzamosan versenyezniük is kellett a korábbi 9X8-cal. Szűkös volt tehát a rendelkezésre álló idő. Jansonnie kiemelte, a hátsó szárny rögzítése például meglehetősen, de ezzel a megoldással az autó biztonsági struktúrája nem változott, azaz a 9X8-nak nem kellett újra átesnie az idő- és költségigényes törésteszten.
Ez viszont bizonyos mértékű korlátokat is jelentett számukra, ám egy teljesen új autó építése egyetlen év alatt nem lett volna reális cél.
Jansonnie szerint az felfrissített modell egyik nagy előnye az lehet, hogy könnyebb beállítani akár szélsőségesebb igénybevételt jelentő pályákra is. Az eddig használt 9X8 bizonyos helyszíneken, mint Le Mans, Monza vagy Katar jól muzsikált, de máshol teljesen elveszettnek ügynek tűnt.
„Az cél az volt, hogy szélesítsük az autó működéi tartományát. Azt tapasztaltuk, hogy az előző modellt nagyon nehéz volt finomhangolni. Egy-egy alkalommal sikerült beletalálni, mint például Katarban, és ahogy a csapat egyre tapasztaltabb lett, úgy váltunk ebben is egyre jobbá. Itt nem csak a hasmagasságról vagy az aero-hatékonyságról van szó, hanem az autó teljes működési tartományát javítani akartuk.”
picture

Peugeot 9X8 - 2024

Fotó: Peugeot Sport

A döntés tehát 2023 márciusában született meg, a homologizációs folyamat pedig tavaly októberben indult el, és várhatóan a közvetkező napokban zárul majd le. Az új Peugeot Imolában mutatkozik majd be, de a várható teljesítménynövekedés kapcsán a franciák még óvatosak.
„Minden azon múlik, mennyire tudunk kiegyensúlyozott etapokat menni, és hogyan bánik az autó a gumikkal. Ez pedig csak a versenyen derül ki; az ilyet nagyon nehéz teszteken megállapítani.”
Talán ennél is érdekesebb kérdés, hogy egy alapjaiban megváltoztatott autó, amely mindössze két versenyt fut majd a WEC-ben (Imola és Spa), mire lehet képes idén a Le Mans 24h-n, amely francia gyártóként extrán fontos a Peugeot-nak.

Ez is érdekelhet:

„Nehéz erre most válaszolni, hiszen még azt sem tudjuk, hogyan teljesítünk Imolában. Azt Katarban is látszott, hogy az új belépők egyike sem volt képes top teljesítményre. Ezért nem lehet elmarasztalni a szervezőket, korábban erről volt is egyeztetés a gyártókkal” – utalt Jansonnie arra, hogy minden BoP-s bajnokságban az a szokás, az új érkező elsőre szigorúbb számokat kap, amit aztán fokozatosan változtatnak, ha szükség van rá.
„Kicsit aggaszt bennünket, hogy ugyanez a sors vár ránk Imobában, hiszen így működik a 2024-es BoP-algoritmus. Nem fogjuk tudni a választ Imoláig, de talán még Spa után sem. Le Mans teljesen egyedi; akár egészen más is lehet a kép a 24 óráson, mint a többi WEC-futamon.”
Jansonnie az Autosportnak is nyilatkozott, és a brit lapnak elmondta, már a szimulációk is azt mutatták, az új koncepció jobb, mint a korábbi, de a teszteken még őket is meglepetésként érte, mennyivel.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés