Kizárták az #50 Ferrarit a 2025-ös Le Mans 24h-ról
Megbukott a verseny utáni technikai ellenőrzésen a negyedikként célba érő #50 Ferrari, így az egységet kizárták a Le Mans 24h-ról. A hivatalos felügyelői döntés szerint a címvédő autó hátsó szárnyának rögzítése nem volt megfelelő, így a szárny jelentősen nagyobb mértékben tudott meghajlani, mint amit a szabályok még megengednek.
Újabb Ferrari-győzelem Le Mans-ban, ezúttal a privát csapat nyerte a 24 órást - Videón a befutó!
Videó forrása: Eurosport
Az elem maximális deformációja 15 mm lehetett volna, ehelyett a mérés 52 mm-t mutatott.
A felügyelők arra is felhívták a figyelmet, hogy négy csavar is hiányzott a hátsó szárny rögzítési pontjainál, és ez hozzájárulhatott a megnövekedett hajlékonysághoz.
A Ferrari szerelői elismerték, hogy az utolsó boxkiállásnál ők is észrevették, hogy hiányzik egy csavar.
A felügyelői döntés viszont kiemeli, az autó a 387 körös verseny 380. körében az egész 24 órás legnagyobb végsebesség-értékét érte el, tehát a szabálytalanság jó eséllyel teljesítményelőnyt jelentett számukra.
A Sportscar365 szerint egyelőre nem tudni, a Ferrari elfogadja-e a döntést, vagy fellebbez.
Ha elfogadják, akkor a #12 Hertz Team JOTA Cadillac kaphatja meg a negyedik helyet, a #7 Toyota pedig az ötödikre léphet előre.
Ferrari: ha nincs a #83 autó, ezt a Le Mans-t a Porsche nyeri
A Ferrari endurance-versenyzésért felelős főnökét egyáltalán nem zavarja, hogy a két gyári autó helyett a privát #83 AF Corse Ferrari nyerte az idei Le Mans-t.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/06/16/image-4f50b543-f4a4-4fe4-9f1a-2a9c6b26471f-85-2560-1440.jpeg)
#83 AF Corse Ferrari
Fotó: DPPI
Főleg, mert mint elmondta, a sárga autó nélkül biztosan a Porsche győzött volna; a két piros autónak nem lett volna esélye a végén a #6 ellen.
"Fantasztikus ez a győzelem, és jól megmutatja, hogy az összes Ferrari egyenlő. A történelmünk során több olyan győzelműnk is volt, amit privát csapatok értek el. Amerikában például a Scuderia NART" - idézi Antonello Colettát a Sportscar365.
"Csak egy Ferrari van, és a lényeg, hogy a Ferrari győzött!"
"Annak persze jobban örülnék, ha a két piros autó begyűjtötte volna a maximális gyártói pontszámot. De a sárga autó nélkül képtelenek lettünk volna nyerni, mert a Porsche állt a második helyen, és a piros egységek problémával küszködtek."
"A sárga autó nélkül ma a Porsche nyerte volna a Le Mans 24h-t."
A rádióüzenetek alapján az #50 és az #51 egység is motorgondokkal küszködött; a mérnökök többször is arra utasították a versenyzőket, hogy kíméljék az autót, ahelyett, hogy a #6 Porschét üldözték volna.
A Robert Kubicával folytatott feszült rádióbeszélgetésről Coletta azt mondta, az egész verseny alatt az határozta meg a stratégiát, hogy mi a Ferrari számára a legjobb. Emlékeztetett, a #83 az egész verseny alatt váltógondokkal küszködött.
Hozzátette, amikor egy versenyzőt megkérnek arra, hogy valami olyat tegyen, ami a saját érdekeivel ellentétes, annak sosem fog örülni, de ez a motorsport része, és a Ferrarinál mindenki tette a dolgát.
A 2025-ös volt minden idők leghosszabb Le Mans-ja
Lehet, hogy megtett kilométerben az idei verseny nem érte el a mágikus 397 kört, és a csúcsnak számító 5.410,713 kilométert, de egy rekord így is megdőlt.
Mivel Kubica nem sokkal a 24 óra lejárta előtt megkezdett még egy kört, a verseny hivatalosan 24:02:53,332-ig tartott, és ilyen hosszú ideig még egy Le Mans 24h sem tartott.
Ami a távrekordot illeti, 2025-ben a mezőny a nagyon kevés megszakítás (egyetlen biztonsági autó és pár FCY volt csak) miatt 387 körig jutott, ami pontosan 5 272,54 kilométer. Idén 76 körrel mentek többet, mint egy éve.
A távolságrekord azonban 2010-ből származik (az Audi R15+ TDi-vel érte el Romain Dumas, Timo Bernhard és Mike Rockenfeller), amikor még az LMP1-es autók jelentették a csúcskategóriát. Ezek az álomgépek 3:17 körüli köridőket mentek, miközben a jelenlegi hypercarok 3:30 körül futnak a versenyben.
Ilyen tempóhátránnyal szinte sárga zászló és eső nélküli verseny kellene, hogy egyszer megdőljön a rekord.
Kubica: határon voltunk a váltóproblémával
A Le Mans 24h-t tegnap megnyerő Robert Kubica az Autosportnak elmondta, az egész verseny alatt váltógondokkal küzdött a #83 Ferrari.
"24 órán keresztül rossz volt, akkor kezdődött az egész, amikor betettük a versenyre szánt váltót"
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/06/16/image-d36e8650-81a8-47d5-a2bd-d6547382a300-85-2560-1440.jpeg)
A #83 AF Corse Ferrari technikai hibákkal küzdve nyert
Fotó: DPPI
"Először azt hittük, a beállításokhoz kapcsolódik a probléma, de nem. Elég rossz volt, különösen bizonyos kanyarokban."
"Nagyon a határon voltunk vele, és ez csak fokozta a stresszt."
"De megoldottuk. Próbáltunk változtatni a vezetési stíluson, a fékezés karakterisztikáján. Megjavítani nem tudtuk, de valahogy összehoztuk."
Kubica a végén egy ötös etapot ment az autóval. Erről annyit mondott: "35 óra nem alvás után könnyű hibázni, és szerintem nagy dolog, hogy 40 évesen még mindig jó formában vagyok, és hozzá tudtam tenni ehhez a győzelemhez."
Robert Kubica lett az első lengyel versenyző, aki Le Mans-t nyert, miközben csapattársa, Yifei Ye, első kínaiként írt történelmet.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/09/16/image-3aa005a4-b0a3-450b-ba0a-4ec3abe66d16-68-310-310.jpeg)