Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése
Opinion
Egyéb

Példaképek szponzorbugyiban - vajon tényleg ismerjük a kedvenceinket?

Gecsei Dina

Frissítve 28/12/2021 - 17:01 GMT+1

Akkor tud példaképpé válni a sportoló, ha mindent tudunk róla, vagy ha csak annyit, amennyit megmutat magáról? Vélemény.

Cristiano Ronaldo - Instagram

Fotó: AFP

Ezerféle dolgot tudnánk mondani, ami megváltozott azóta, hogy a közösségi média a mindennapjaink része lett.

Az egyik ilyen, hogy szinte korlátok nélkül láthatunk mindent, ami a sportolók életében történik, nem csupán azt, amit ők, vagy a sajtókapcsolataikkal foglalkozó emberek meg akarnak nekünk mutatni.
Ott vagyunk az edzéseiken, az esküvőiken, a gyerekeik első lépéseinél, vagy a legborzalmasabb sérüléseik után a kórházi ágyaik mellett. Nincsenek titkok: látjuk a párjukat, a kocsijukat, a lakásukat, de még azt is, hogy milyen márkájú fehérneműben isszák az első szponzorkávét a teraszon. Azokból a sportolókból, akiket csak a tv-ből, vagy a magazinok jól beállított fotóin keresztül ismertünk, ismerősök lettek.

Baji Balázs kutyájának a nevét tudom, a szomszédomét, akivel minden reggel összefutunk a lépcsőházban, nem.
Persze azzal, hogy beköltöztek a nappalinkba – vagy inkább mi költöztünk be az övékbe –, sokkal közelebb érezhetjük magunkat ahhoz a világhoz, amiről régebben csak elképzeléseink lehettek.
Mi volt a sötét középkorban, vagy hogy is mondják, az internet előtti időkben? Megtetszett a játékuk, szimpatikus volt, a viselkedésük abban a 60-90-ajóistentudjamennyi percben, amíg mutatta őket a kamera, esetleg pont elcsíptük azt a lapszámot, amiben egy kéthasábnyi cikkben elmesélték, hogy melyikük jótékonykodik szabadidejében? Igen, pontosan ennyi volt. Hetek teltek el két viszontlátás között, volt idejük a fiúknak rájönni, hogy milyen hajpánttal tudják cannavarósan hordani a hajukat, mire ismét felbukkant Fabio a pályán. Most kis túlzással, mire kijön a fodrásztól a mezei rajongó, fordulhat is vissza, mert Grealish már új frizurát villantott az Instagramon.
Azt tudjuk, hogy Valter Attilának milyen meglepetésebéddel készülhetnénk, de a legtöbben bajban vannak, ha karácsonykor ajándékot kell venni a kalapból kihúzott kollégának.
A kérdés viszont az, hogy akkor lesz valaki példakép, akkor akarnak majd a gyerekek olyanok lenni, mint A sportoló, ha mindent látnak, vagy akkor, amikor csak és kizárólag a tiszta sportteljesítmény és a felszín marad, a maga rejtélyes, vagy akár hősköltemény-szerű pátoszával? Lekapcsolható-e egyáltalán a sportteljesítményről az ember, vagy fordítva: a személyiség és a magánélet tud-e annyira meghatározó elem lenni, hogy a sportteljesítményről alkotott képünket is befolyásolja? Plasztikusan: ha egy ordas nagy suttyó a sportoló, elköltenek-e milliókat arra az emberek, hogy lássák játszani, illetve, ha a világ legbájosabb és minden tekintetben feddhetetlen sportolóját kínszenvedés nézni játék közben?
Nagyon egyszerű lenne, és csábító is a gondolat, hogy a kérdést tisztán gazdasági szempontból nézzük, a sportolókat termékként kezelve, hogy a szponzoroknak, a csapatoknak, vagy akár országoknak a jól tejelő kis sakkbábúi mikor lesznek eladhatóbbak. Ha még a gyenge teljesítmény ellenére is rájuk lehet aggatni egy kilencedik szponzorbugyit, és a leginkább a fiatalok által használt közösségi oldalakon mindenki – de tényleg mindenki – olyan bugyiban akarjon majd pózolni.
Sokkal kifizetődőbb a szponzorok számára a termék, pardon, a sportoló, ha mindent megmutat. Ha minden reggel élőben jelentkezik a látványosan logózott shakeréből kortyolgatott fehérjeturmixával. Viszont, ha innen, a gazdasági oldalról nézzük, akkor ugyanaz a kirakatrendszer működik, mint a közösségi média előtti időkben: azt látjuk, amit látni engednek nekünk.
Tudom, hogy Gulácsi Péter szerint mi számít családnak, de azt nem tudom, hogy reagálna a nagynéném, ha pirézek költöznének a szomszédjába.
Szóval nem, nem szeretnék gazdasági kérdést csinálni a felvetésből. Már csak azért sem, mert a téma alapvetően onnan jött, hogy végignéztem Naomi Osakát és Simone Bilest, ahogy a kirakattal nem törődve, egyszerűen csak önmagukat adták. A nyilvánosság előtt elmondták, hogy mi a problémájuk, és bevállalták, hogy a sportteljesítményük ellenében az embert helyezik előtérbe.
Azt az embert, amelyik olyan, mint mi.
Akik hosszasan halogatnak egy jelentéktelen telefonhívást, akik nem vesznek új ruhákat, mert nem úgy nézne ki rajtuk, mint a próbababán, akik sírnak, ha nincsenek jól. Ez az, amit nem láthattunk régebben, mert miért is akarná bárki kitenni a kirakatba a sebezhetőségét, főleg akkor, amikor a leggyorsabbnak, a legtechnikásabbnak, a legpontosabbnak, vagy csak simán a világ legjobb sportolójának kellene mutatnia magát?
Azt gondolom, amíg világ a világ, fel fogunk nézni a legjobbakra, olyanok akarnak lenni a gyerekeink, mint a gólkirály, az olimpiai bajnok, vagy a rekordigazolás, és ez tökéletesen rendben is van, hiszen lehet, hogy épp belőlük lesznek majd a jövő bajnokai. Tehát a sportteljesítmény mindig ott marad a fókuszban, és olykor még az sem változtat ezen, ha a sportolónak felszínre kerülnek azok a viselt dolgai – kutyaviadaloktól a teljesítményfokozókon át a családon belüli erőszakig elég széles a paletta -, amik miatt a törvény, és nem a nyilvánosság előtt kell felelnie.
Ami viszont szerintem egy fontos változás, hogy a sportteljesítményük miatt potenciális példaképekké váló emberek végre olyan tartalommal tudják megtölteni a sport révén szerzett ismertségüket, amire az elidegenedő, individualizálódó társadalomban igenis nagy szükség van.
Már ha akarják.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés