Tokics Tamás cikke.
Az idény utolsó harmadának statisztikái: hat Ducati rajtelsőség, négy Ducati győzelem, a megszerezhető 18 dobogós helyezésből 10 a bolognai márka neve mellé került. Francesco „Pecco” Bagnaia úgy végzett a pontverseny második helyén, hogyha nem esik el a második misanói hétvégén, akkor a végelszámolásnál megelőzte volna Fabio Quartararót, és már világbajnok lenne első gyári csapatnál eltöltött szezonját követően. A gyártó hat versenyzőjéből öten dobogóra tudtak állni – ebből Pecco Bagnaia, Jack Miller és Jorge Martín nyert versenyt - az évad során, egyedül Luca Marini nem tudott Top3-ban végezni, de neki is van már első soros rajthelye. Jövőre még nagyobb lesz a Ducati-armada, mert a Gresini Racinggel, illetve az Avinita csapatot váltó VR46 Racing Teammel kiegészülve már nyolc motort tudnak felmutatni a rajtrácson.
Mitől félelmetes a Ducati? Első sorban azért, mert a Ducati végre valahára versenyzési stílustól független gépet rakott össze. Utoljára 2007-ben nyertek világbajnoki címet Casey Stonerrel, azóta olyan nevek próbálták sikerre vinni a márkát, mint Valentino Rossi, Nicky Hayden, Andrea Dovizioso vagy Jorge Lorenzo. Az utóbbi években a legnehezebben kezelhető motor a rajtrácson – a Honda mellett – a Ducati volt. Bivalyerős technika, de gyakran itt fogyott ki a tudomány. Hiába volt nagyon gyors az egyenesekben, rendre alulkormányzott volt főleg a gyors kanyarokban. Erre a hibára úgy néz ki megoldást találtak 2021-re, hiszen a Pecco Bagnaia vezette Ducati, szinte minden versenypályán legalább dobogóért tudott harcolni. A legrosszabb eredménye a bolognaiaknak Sachsenringen volt, ahol a legjobb versenyzőjüket az ötödik helyen intették le. Dominancia. Megnyerték a konstruktőrök világbajnokságát, illetve a csapat világbajnokságot egyaránt. Feltűnt a térképen Jorge Martín, aki év újonca lett, négyszer szerzett pole pozíciót, és megszerezte pályafutása első királykategóriás győzelmét. Feltűnt a térképen a szintén újonc Enea Bastianini, aki mesterien kezeli a Michelin abroncsokat – már-már márquezi szinten -, az év végén kétszer fel tudott állni a dobogóra a 2019-es Ducatival. Mindezt úgy tette meg, hogy rendre a mezőny végéből kellett felküzdenie magát. Ráadásul ebben a Ducatiban még nem volt benne, az első és hátsó felfüggesztést összeültető rajtelektronikai rendszer, mellyel Martín például a Katari Nagydíjon, a 14. helyről indulva már negyedikként fordult az első kanyarban.
Motorsport
Végre friss hírek érkeztek a balesetet szenvedő Alex Zanardiról
20/12/2021 15:16
Martín mesteri rajtja:
A 2019-es és 2021-es Ducati közötti különbség, rajelektronikai rendszer szempontjából:

A 2019-es és 2021-es Ducati közötti különbség, rajelektronikai rendszer szempontjából (MotoGP Facebook)

Fotó: facebook

A 2019-es és 2021-es Ducati közötti különbség, rajelektronikai rendszer szempontjából: forrás (MotoGP Facebook)

Fotó: facebook

Visszatérve a jerezi tesztekhez, Bagnaia elképesztően gyors volt, ráadásul a köridőkhöz támpontot legjobban az adott évi nagydíj időmérő edzése tud szolgáltatni. Nos, Bagnaia közepes keverékű gumikon és erős szélben tudott jobb időt motorozni (1:36:872), mint az év eleji versenyhétvége kvalifikációján (1:36:960). Az időeredmény majdnem fél másodperccel volt jobb, a tesztet második helyen záró Hondás Takaaki Nakagami legjobbjánál. Az olasz motoros annyival nyugtázta az eredményeket, hogy boldog, és jó irányba halad a motor fejlesztése. Ez riválisai számára aggasztó kijelentés, és máris rengeteg visszajelzést váltott ki, mivel a regnáló bajnok Fabio Quartararo és a korábbi győztes Joan Mir is gyorsan felhívta a figyelmet a Ducati által jelentett veszélyre a következő szezonban.
„Hatalmas lépést tettek, úgyhogy jobban aggódom a jövő év miatt – ismerte el Quartararo –, de ez az, ami most túl sok a fejemben. A Yamahára kell hagynom, ők tudják, mit kell tenniük, hogy fejlődjünk a következő évre. Így természetesen nem vagyunk teljesen magabiztosak, mert erős a Ducati, de mi vagyunk az idei év világbajnokai, úgyhogy élveznünk kell a pillanatot.”
Joan Mir mindössze annyit tett hozzá, hogy frusztrálóan gyors a bolognai márka gépe. Természetesen ez önmagában nem elég ahhoz, hogy 2022 elején még mindig a Ducatinak legyen a legjobb technikája, még akkor sem, ha minden ígért fejlesztés az előre elképzeltek szerint fog haladni.
Még egyik gyártó sem véglegesítette a 2022-es specifikációkat, a Katari Nagydíjig öt hivatalos tesztnap áll még rendelkezésre mindenkinek. Mostantól számolva két hónap múlva lesz a következő teszt, tehát addig bőven van ideje a mérnököknek kitalálni az okosságokat.A MotoGP egy meglehetősen ingatag világ, tekintve, mennyire versenyképes mindenki. Tizenkét hónappal ezelőtt a bajnokság második felében parádézó Franco Morbidellit sokan a 2021-es bajnoki cím favoritjának tartották, mígnem sérülése és egy elavult szatellit Yamaha miatt végül a 17. helyen zárta az évet, mindössze 47 ponttal.

Franco Morbidelli

Fotó: Getty Images

Most nem ez a fontos Bagnaia és a Ducati számára, mert bár a háború hosszú, egyelőre vitathatatlanul megnyerte az első csatát. Hosszú hónapok várnak a Ducati ellenfeleire, és hónapokig azon kell aggódni, hogy vajon mire lesz képes az olasz kombináció, ha kialszanak a lámpák Katarban. A motorversenyzés továbbra is olyan sport, ahol a motoros minden, függetlenül attól, hogy milyen technikai csomagban ül, és az elmejátékok kulcsfontosságú stratégiák. Korábban például Valentino Rossi kulcsfontosságú stratégiája volt – és nehéz elképzelni, hogy a most visszavonult versenyző ne tanított volna meg egy-két trükköt Bagnaiának, hogy miként kerülhet az ellenfelek fejébe.
Motorsport
A gerincét és kb. minden csontját eltörő Wickens egyre magabiztosabban jár
24/11/2021 09:02
Motorsport
Valentino Rossi: Jó érzés, hogy egyfajta ikon lettem
12/11/2021 11:35