Újra megcélozza Amerikát az olasz bajnokság, de komoly akadályok állnak előtte

A Serie A történetében először egy országos tévécsatorna közvetít majd meccset az Egyesült Államokban, ami nagy lépés lehet a liga helyi terjeszkedésében. A jelenlegi helyzet azonban inkább csak a lehetőséget mutatja, az olasz bajnokságnak pedig keményen kell dolgoznia, ha érvényesülni akar olyan riválisok mellett, mint a Premier League és az MLS.

Christian Pulisic a Serie A amerikai reklámarca lehetne.

Fotó: Getty Images

Az olaszok nagy késéssel ébredtek rá az amerikai piac fontosságára, ezt a hátrányt pedig csak komoly tervezéssel lehet ledolgozni.
Alig néhány nappal az új szezon kezdete előtt még úgy nézett ki, idén egyetlen tévétársaság sem közvetíti itthon az olasz első labdarúgó bajnokság, a Serie A mérkőzéseit. A helyzet végül az utolsó pillanatban változott, de nem sokon múlott, hogy a közvetítési jogok gazda nélkül maradjanak, ami nem csak magyar nézők, de a bajnokság számára is elég kellemetlen végeredmény lett volna.
Persze Magyarország kis piac, a Serie A figyelmét pedig most egy nagyobb hal köti le. Nevezetesen az Egyesült Államok, ahol hétvégén először fordul majd elő, hogy egy országosan fogható tévécsatorna, a CBS műsorra tűz egy olasz bajnoki mérkőzést.
A Parma-Milan találkozót keleti-parti idő szerint szombaton 12:30-tól a hatalmas országban akár 125 millió ember is megtekintheti a tévéjén. Persze ennek a töredéke sem fogja, de ha azt nézzük, hogy az eddigi amerikai rekord nézőszám mindössze 225 ezer ember, mindjárt látszik, mekkora az potenciális ugrás. A legminimálisabb cél egyben az lenne, hogy ez a rekord megdőljön.
Bármilyen furán is hangzik, ha a mondjuk a Milan amerikai sztárja, Christan Pulisic egy látványos góllal ünnepelné ezt az alkalmat, az rengeteget jelentene a bajnokság jövőjének szempontjából. A jelenlegi helyzet viszont koránt sem olyan rózsás, mint azt pusztán egy országos tévécsatornán közvetített meccs képe mutatja, de a megfelelő stratégiával a dolgok akár jó irányba is mehetnek.
picture

Christian Pulisic a Fiorentina elleni mérkőzésen - fotó: Piero Cruciatti

Fotó: AFP

Miután évekig közvetítették különböző kisebb-nagyobb szolgáltatók, a Serie A végül 2021-ben talált stabil amerikai partnert a CBS képében. Az ekkor megkötött hároméves szerződés egybe esett azzal, hogy a liga (Észak-Afrika és a Közel-kelet mellett) fontos növekvő piaci területként jelölte meg az USA-t és ezzel párhuzamosan irodát is nyitott New Yorkban, hogy közvetlenül tárgyalhasson például a helyi közvetítőtársaságokkal is.
A szándék nyilván nem semmiből jött: a bajnokságban már akkor is több volt az amerikai tulajdonosi körhöz tartozó csapat, ez a szám a jelenleg induló szezonra egészen kilencig emelkedett. Az USA-ban ráadásul nagyjából 18 millió (legalább részben) olasz származású ember él, pusztán ennek a csoportnak az elérésével óriásit nőhetne a liga helyi piaca.
Az elmélet tehát jó, a gyakorlat viszont eddig nem mutatott átütő sikert. Hiába szerepel egyre több amerikai játékos a bajnokságban, teljesítenek jól az olasz csapatok a nemzetközi porondon, vagy nyílt a küzdelem a bajnoki címért – az előző öt évben négy különböző győztessel – a helyiek ingerküszöbét nem ugrotta meg a Serie A.
Ennek fő oka az amerikaiak sportokhoz való monopolisztikus hozzáállása lehet. Bármilyen helyben népszerű sportról van is szó, az USA-ban egyetlen profi liga üzemel. Az amerikai focinak ott van az NFL, a kosárlabdának az NBA, a baseballnak a MLB és így tovább. A fociban is jelen van és egyre népszerűbb az MLSLionel Messi személyében egy olyan sztárral, amit a Serie A nem tud felmutatni – a legnagyobb vetélytárs viszont nem az amerikai bajnokság. Hanem a Premier League.
picture

A Serie A-nak nincs Lionel Messihez hasonló sztárja.

Fotó: Getty Images

Az angol topliga nemzetközi terjeszkedésben óriási előnyben van a riválisokkal szemben, nincs ez másképp az USA-ban sem. A közös nyelv illetve kulturális kötődés miatt meglévő előnyt a PL évtizedok óta komoly marketinggel aknázza ki, a közelmúltban pedig ezt a fölényt csak fokozták az olyan kiemelkedően népszerű sorozatok, mint a Ted Lasso vagy az Üdv Wrexhamben!, amik megint ráerősítettek arra, hogy az amerikai átlagnéző az angol bajnoksággal azonosítsa a focit.
Az eredmény az lett, hogy a CBS ugyan megújította a kifutó szerződését, de a korábbinál kevesebb pénzért és mindössze két évre. Utóbbi tényező viszont hosszú távon akár jól is jöhet az olasz bajnokságnak.
Az új megállapodás így ugyanis a 2025-26-os idény végén jár majd le, vagyis az amerikai jogokat akár közvetlenül a 2026-os, észak-amerikai rendezésű világbajnokság után lehet majd értékesíteni, amikor a remények szerint a helyi közönség minden korábbinál jobban bele lesz bolondulva a labdarúgásba.
A Serie A-nak ebben a két évben kéne maximalizálnia a lehetőségeit. Ebben segítene, ha például a legnagyobb csapatok közül nem a csak a Milan utazna nyáron az USA-ba felkészülési meccseket játszani, ne adj isten akár még egy PL-hez hasonló nyári tornát is szerveznének az országban turnézó olasz topklubok köré.
Szintén előremutató, hogy bár országos tévéközvetítésről jelenleg ennek az egyetlen meccsnek a kapcsán döntöttek, a CBS streaming szolgáltatója, a Paramount+ segítségével a Serie A és az Olasz Kupa összesen 424 találkozója is egy több tízmilliós előfizető közönséghez juthat el. A liga pedig ráadásnak ezúttal az amerikai spanyolnyelvű közvetítési jogokat és a rádiós közvetítéseket is értékesíteni tudta.
Vagyis a bevételek pillanatnyi visszaesése ellenére vannak pozitívumok, ahogy a potenciált is kár lenne tagadni. Egy Pulisic gól a Parma ellen viszont önmagában kevés lesz ahhoz, hogy az amerikaiak hirtelen felfedezzék maguknak az olasz bajnokságot.
Forrás: The Athletic
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés