Szoboszlai nyolcasa és a tökéletes arány – mezes sztorik, tévhitek, rekordok a PL-ből
A mezek nemcsak a foci szurkolók elengedhetetlen tartozékai, és nemcsak a divat miatt fontosak, hanem komoly üzleti és marketingértékük is van. Ezúttal a Premier League-ben nézünk körül kicsit, ahol a Liverpoolnál Szoboszlai Dominik 8-as mezéhez is kapcsolódik egy érdekes jelenség.
Szoboszlai Dominik
Fotó: Getty Images
A Premier League egyre népszerűbb, és láthatóan ez a népszerűség egyre csak növekszik, olyannyira, hogy már a globális piacokon is külön értéket képviselnek az angol élvonalbeli bajnokságban hordott mezek (és persze a tökéletes másolataik). Ezt az értéket talán nem kell külön fejtegetni, a sztárjátékosok nevével és számával ellátott felsők élő reklámtáblává varázsolják a viselőiket, ennél ideálisabb marketingeszközt pedig álmodni sem lehetne – különösen, ha még egy-egy szponzor neve vagy logója is rákerül a ruhadarabra.
Szabó Christophe Miért hordanak egyre többen futballmezt az utcán? című cikkére válaszul annyiféle irányból meg lehetne közelíteni a kérdést, hogy a felsorolásba is belefájdulna az ember feje, de ami késik, nem múlik, egyszer még szóba kerül, hogy milyen szerepe van egy ilyen ruhadarabnak a közösségek életében, a hovatartozás kifejezésének igénye miért lett halmozottan fontosabb így, a poszt-covid-időszakban, etc. De ezt majd máskor, most nézzük meg, mit talált a témában a The Athletic.Gregg Evans cikkéből kiderül, hogy melyik játékos nevével ellátott mez a legkeresettebb a Premier League-ben, hogyan hat egy-egy átigazolás a mezeladásokra és ki jár jól vele, számít-e egy játékos nevének a hossza, milyen új ötletek vannak a piacon, és például hogy ha az egyik csapatnál kifogy egy betű, a WhatsAppon kérnek a rivális kluboktól helyette... És igen, Szoboszlai Dominik csinos nyolcas meze is szóba kerül. A cikk azzal kezdődik, hogy persze, nyilván tényező az is, hogyan néz ki egy focista, hogy mutat egy óriásplakáton, vagy hogy mennyire lehet jól „használni” az illetőt marketingcélokra, de azért mégis az számít igazán, hogyan tud focizni, hogyan tud beilleszkedni a csapatba és annak játékstílusába.
Talán ez még nem egy akkora felismerés, ami alapjaiban változtatja meg a fociról alkotott képünket, de fontosnak érezték tisztázni, talán azért (is), mert olyan tévhitek is keringenek a témában, mint hogy a drága játékosok az átigazolási díjuk nagy részét „visszahozzák” a megnövekedő mezeladások formájában. Szóval ez sincs így.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/11/22/3830132-77835573-2560-1440.jpg)
Erling Haaland
Fotó: SID
„Ez a fellendülés nem mindig olyan nagy" – mondja egy sikeres Premier League-klub kereskedelmi csapatának egyik tagja (nem mindenhol vállalták névvel a válaszaikat a megkérdezettek, főleg mert bizonyos kérdésekben már az üzleti titok határát is súrolta a téma).
„Amikor Cristiano Ronaldo visszatért a Manchester Unitedhez, hasonló volt a helyzet, illetve ugyanez volt, amikor Erling Haaland csatlakozott a Manchester Cityhez, de a legtöbb nagy pénzért szerződtetett játékosnak nincs jelentős hatása az eladásokra, hacsak nem rendelkezik egy nagyobb ország rajongótáborával, vagy nem válik egyszer csak szupersztárrá” – folytatta.
Haaland és Kylian Mbappé mögött még októberben is Jude Bellingham állt a legfrissebb legtöbb eladott mezes listán, de azért lássuk be, ebből sehogy sem fogja tudni a 103 millió eurós vételárát fedezni, arról nem is beszélve, hogy a Real Madridnak még az évi 20 millió eurós fizetésére is „költeni” kell.
„Az az elképzelés, hogy bármelyik játékos egymillió mezt eladva kiegyenlítette volna az átigazolását, egyszerűen képtelenség" – mondta Steve Martin, az M&C Saatchi Sport & Entertainment marketingcég vezérigazgatója.
Az azonban, hogy az angol középpályás Bellingham jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a Real Madrid még több mezt adjon el, nyilvánvaló. A klubtulajdonosokat pedig természetesen érdeklik ezek az eladási számok, vannak, akik pontosan tudni akarják, hogy hány olyan mezt adnak el, amin rajta van egy-egy játékosuk neve és száma.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/11/29/3834531-77923548-2560-1440.png)
A legkeresettebb mezek csapatonként (Forrás: The Athletic)
Fotó: From Official Website
A marketingcsapatok a legnépszerűbb játékosok köré további tartalmakat gyártanak és kampányokat is terveznek, ami elég fontos tényező, hiszen a fiatalabb szurkolók gyakran inkább a sztárokat követik, mint a csapatokat.
A cikkben megpróbáltak utánajárni a legnépszerűbb mezeknek, ebben a média stábok, a kereskedelmi osztályok, de még a klubok szurkolói boltjai is segítettek nekik, noha konkrét számokat nem nagyon tudtak kihúzni belőlük.
Az viszont talán nem akkor meglepetés, hogy Erling Haaland neve egyaránt a legek között szerepel ebben a kutatásban. A 23 éves srác elképesztő formában van, a tavalyi triplázásból oroszlánrészt vállalt a Citynél, nem csoda, hogy az ő 9-es mezét keresik legtöbben a klub boltjában, de még az online eladásokban is többnyire az első helyen áll.
Az kiderült, hogy a Manchester Citynél rekordévet tudnak maguk mögött – a kereskedelmi részlegen is –, hiszen nyáron, aznap, amikor megjelent az új mezük, 12 másodpercenként el tudtak belőle adni egyet. Ez volt a legforgalmasabb 24 órájuk valaha.
A város másik felén, a Unitednél elmúltak már az idők, amikor Ronaldo 7-es mezéért álltak sorban az emberek, bár még mindig nem kopott ki teljesen ez a szokás, azonban a helyi hősük, Marcus Rashford jócskán belehúzott, ha a mezeladások nézzük.
Az Arsenal boltjában egy hatalmas részleg foglalkozik a pólónyomással a „Your shirt, Your Way” mottó alatt, de azért a játékosok neveit és számait ugyanúgy keresik, mint az egyedi megoldásokat. Náluk a nyáron rekordösszegért megszerzett Declan Rice elöl van ugyan a toplistán, de nem tudta (még?) megelőzni Bukayo Sakát és Martin Ødegaardot.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/09/25/3792381-77137548-2560-1440.jpg)
Szoboszlai Dominik
Fotó: Getty Images
Na, és akkor jön a Liverpool, ahol egy többemeletes bolt várja a rajongókat az Anfielden. Elárulták, hogy nyáron Szoboszlai Dominik neve volt a legkeresettebb a nyomdai részlegen, jelentős részben a magyar szurkolóknak köszönhetően.
A kiskereskedők ellenben azt mondták, hogy Mohamed Salah népszerűsége hosszú ideje a csúcson van, így a mezeladásokban továbbra is vezet.
Ráadásul náluk úgy döntöttek, idén lecsökkentik azokat a mezeket, amikre előre rá vannak nyomtatva a játékosok nevei és számai, elsősorban azért, mert nyáron olyan sokan távoztak a klubtól, de az is tényező volt, hogy inkább „üres” mezeket vesznek, amikre a szezon előrehaladtával kerülnek fel a nevek és a számok, amikor már összeáll a csapat.
Az iparági bennfentesek azt mondják, hogy a szurkolók egyre inkább választanak olyan mezt, amire a saját nevüket és a választott számukat tetetik fel, különösen a fiatalabbak figyelnek az effajta „hitelességre”.
De hogy lett akkor mégis ennyire népszerű a Szoboszlai-mez?
A Liverpool kereskedelmi részlegénél azt mondták, a játékos remek formája, a rendkívül vonzó játékstílusa és a magyar rajongók elkötelezettsége mellett van még egy fontos tényező, ami miatt akkora dobás lett a SZOBOSZLAI 8 az eladásaikban.
Ez pedig a 10 betűs vezetékneve.
Azok szerint, akik értenek ezekhez a dolgokhoz, a SZOBOSZLAI 8 egyszerűen „gyönyörűen passzol" egy mez hátuljára, a különböző betűknek pedig „tökéletes aránya" van a nevében. Bár ez talán kissé erőltetettnek hangzik, nem szabad elfelejteni, hogy ha „jól esik a szemnek” egy felirat, az csak javíthat a mez népszerűségén.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/07/03/3737295-76035828-2560-1440.jpg)
Szoboszlai és az ő 8-as meze © liverpoolfc.com
Fotó: From Official Website
Nemcsak a PL-újonc játékosok, hanem a feljutó csapatok is „rekordszintű, soha nem látott keresletet" okoznak, ezt még a Luton is megtapasztalta. Ők eleinte nem tudták teljesíteni az összes előrendelésüket a nyáron, ami nem meglepő, nem nagyon tudták megjósolni, mekkora lesz a kereslet a mezeikre.
„A kockázat mindig az, hogy túl sokat rendelnek, és aztán csökkentett áron kell eladni őket. Ezért egy halom előre nyomtatott mez megrendelése a másik nagy kockázat” – mondták.
Ráadásul ott van a fluktuáció: ha nem válik be egy játékos, ha egy csapat nem tud tartósan megragadni az első osztályban, jelentősen hazavághatja a klub marketingstratégiáját. Meg aztán ezek a mezek nem olyanok, hogy ha megmarad a szezonból valamennyi, majd kiszórják a következőben, mert minden olyan gyorsan változik, hogy csoda, ha egy teljes szezont kibírnak egy-egy dizájnnal. A mezek egyébként az évek során jelentősen módosultak, és a klubok egyre merészebbek mind a stílus, mind a játékosok nevének és számának betűtípusa tekintetében.A Premier League-ben és a Championshipben a bajnoki mérkőzéseken ugyanazt az általános, mindenkire érvényes betűtípust kell használniuk, de az európai bajnokságokban vagy a kupában szabadon választhatják meg a saját betűtípusukat, ami sokaknál kreatív csavart jelent, például egy teljesen más betűtípust vagy akár egy egyedi színt.
„Az 1990-es évek elején a klubok azt használták, amit a gyártó adott nekik, de ma már ez (csak) a bajnoki mérkőzéseken van szabályozva" – mondja Andy Bowman, egy sportruházatra szakosodott cégtől. „Minden klubnak saját betűtípusa van az európai meccsekre. Nagyon sokféle dizájn létezik, és ez teszi vonzóbbá a szurkolók számára a pólónyomtatást. Ez mostanra inkább kultikussá vált."
Egyébként a szurkolók igénye is meghatározza a klubok stratégiáját, így a Brighton & Hove Albion úgy döntött, hogy a növekvő számú japán szurkolótáborát úgy szolgálja ki, hogy kialakít egy területet a klub shopján belül, kifejezetten a népszerű szélsőjük, Kaoru Mitoma számára.És ha már Ázsia: Son Heung-min, a Tottenham Hotspur csapatkapitánya simán vezeti a listát a csapatánál, sőt, a mezeladásokat (is) nézve ő a foci lenépszerűbb ázsiai játékosa világszerte: ő a dél-koreai válogatott arca, a nemzetközi online kereskedők szerint az övé az ötödik legnépszerűbb mez Európában.
Son egyik válogatottbeli csapattársa, Hwang Hee-chan is több mezt ad el, mint bárki más a Premier League-ben szereplő klubjánál, a Wolverhampton Wanderersnél. Az ő szerződtetése óta eltelt két év alatt 1264 százalékkal nőtt a Wolves Dél-Koreából származó bevétele – idén nyáron az egyik nagykereskedő 1500 darabot rendelt a mezükből, mindegyiken "Hee Chan 11" felirattal a hátulján.
A globális sztárok globális piacot jelentenek, még a Premier League kisebb klubjai számára is.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2022/02/08/3309008-67660428-2560-1440.png)
Christian Eriksen a Brentfordnál
Fotó: Twitter
Amikor Christian Eriksen 2022 januárjában hat hónapra csatlakozott a Brentfordhoz, az érkezését követő első 24 órában 21 országból, köztük Grönlandról, Dél-Koreából és Ausztráliából is érkeztek rendelések. Ez volt a Brentford legnagyobb mezeladási napja azt leszámítva, amikor az új mezeik megérkeztek, az év azon szakában a szokásos kereslet 30-szorosát hozta össze nekik Eriksen.
Az ilyen tömeges rendelések vagy a szokatlan kereslet (és nem a rossz tervezés) miatt a klubbok boltjaiban előfordul, hogy hiánycikk lesz valamelyik szám vagy betű.
Számtalan példa van arra, hogy a klubok boltjai kifogytak a készletből, kezdve a Barcelona W-hiányától (amikor Robert Lewandowski 2022 nyarán aláírt hozzájuk), egészen a Manchester United R-hiányáig (miután Angel Di Maria 2014-ben brit átigazolási rekordért megérkezett hozzájuk). Az Aston Villa ugyanezt a problémát tapasztalta, amikor három évvel később szerződtette a Chelsea és Anglia korábbi csapatkapitányát, John Terryt.
Vagy emlékezetes eset volt, amikor a Chelsea kifogyott a Z-ből Gianfranco Zola miatt, de csak egyetlen másik PL-klub volt, ahol egyáltalán voltak Z-k, a Leicesternél, méghozzá a török válogatott Muzzy Izzet miatt. Szerencsés véletlen.
Manapság is az a helyzet, hogy a rivális klubok munkatársai segítenek egymásnak, amikor ilyen probléma van, erre létezik egy WhatsApp-csoportjuk, ahol csak simán bizniszelnek a betűkkel. A nagy csapatoknál viszont nyilván máshogy csapódik le ez a probléma, mint a kicsiknél, ahol már egyetlen rendelés is boríthatja a teljes költségvetést és a raktárkészletet is.
A Wigan Athletic kereskedelmi vezetője, Sam Swanton azt mesélte el, hogy egyetlen játékos hogyan torpedózta meg a készleteiket a 2020/21-es szezonban:
„(A középpályás) Viv Solomon-Otabor odajött hozzám a szezon végén, és 10 mezt kért" – mesélte. „Öt O van a nevében, tehát ez 50 darab O, és már eléggé fogytán voltam, mivel a betűtípusokat két szezononként cseréljük.”Ha már hosszú nevek: a legtöbb klub ma már átalánydíjat számít fel a szurkolóknak a felírt nevekért, 12 vagy 15 betűig nem változnak az összegek. A holland válogatott Jan Vennegoor of Hesselink, aki ragaszkodott ahhoz, hogy minden eladott pólón szerepeljen a teljes vezetékneve - már visszavonult, így most már nem ő a pólónyomdák rémálma.
„A meznyomtatás nagyon népszerű" – teszi hozzá Swanton. „Ez furcsán hangzik, de a vezetéknév mérete és az, ahogyan a mezre illeszkedik, tényleg megkapó tud lenni. Vegyük például Callum McManamant. Az ő vezetékneve egyszerűen minden mezre valahogy tökéletesen passzol” – mondta.
Egyébként az is igaz, hogy egy csúnya mez is simán elkelhet, ha a csapat vagy a játékos jól teljesít benne, és ugyanígy egy jól kinéző dizájn is rajta maradhat a klubon, ha nem úgy megy a szekér.
Ami viszont mindig megy, és mindig rendkívül népszerű, ha retro mezeket dobnak a piacra, vagy ha a harmadik számú mez valami nagyon extra, meghökkentő külsőt kap. Ezek már nem is focimezek, hanem inkább divatcikkek, érdemes körülnézni egy-egy fesztiválon, hányan mászkálnak ilyesmiben.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2021/12/04/3265763-66832528-2560-1440.jpg)
Jarrod Bowen
Fotó: Getty Images
A nagy pénz viszont itt is a sikerekben van.
A West Ham United például most jóval több Jarrod Bowen nevével ellátott mezt adott el, nemcsak azért, mert ő a csapat egyik sztárja, hanem azért is, mert a tavalyi szezonban ő szerezte a győztes gólt a Konferencia-liga döntőjében. Ugyanez igaz a Leicester Cityre és Youri Tielemansra is, miután az ő góljával nyerték meg 2021-ben az első FA-kupájukat, valamint a Birmingham Cityre és Obafemi Martinsra, miután egy évtizeddel korábban az Arsenal elleni Ligakupa-döntőben ő vágta be a győztes gólt. Ha már a Birminghamről beszélünk, 2020-ban ők voltak azok, akik a 22-es számú mezt visszavonultatták a Borussia Dortmundhoz távozó Jude Bellingham miatt – ami szintén egy érdekes mezes sztori –, hiszen nem egy hosszú évek óta ott játszó, ikonikus figura miatt lépték meg ezt, hanem amiatt, hogy ő lett a focitörténelem legdrágább 17 éves játékosa.
Durva, hogy most az ő nevével ellátott mezek a legjobban keresettek között van Európában. Durva, de nem meglepő, hiszen épp ő az, aki minden a klubtulajdonos álma, ha a mezekről van szó: sztárjátékos, elképesztő tehetséggel és őrületes kereskedelmi vonzerővel.
Ha pedig mindent egybevetünk, erről szól ez az egész sztori.
Forrás: The Athletic
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés