A labdarúgó világbajnokság megrendezését övező brazil népharag egyik célpontja (a hazai korrupció mellett) a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség. A tekintélyes szervezet a dél-amerikai ország szegényei szerint alaposan lefölözi a 2014-es tornát és jókora haszonnal zárja majd az eseményt. Ez utóbbi vád jogosságának vonatkozásában nincs kétségünk, ugyanakkor tény, akad a vb-nek olyan aspektusa is, ahol (áttételesen) a FIFA a kárvallott. A giga sportesemények (főként az olimpiai játékok) kapcsán már évtizedek óta bevett szokás a parazita marketing (az angol szakterminológia szerint ambush marketing, idehaza egyes helyeken lesipuskázó marketingként is ismert), amelynél olyan szponzorok is élénk aktivitást mutatnak egy esemény kapcsán, akik amúgy nem hivatalos támogatói a tornának.
Bár nehéz pontosan körülírni, hogy mi is a
parazita marketing
, két gyakorlati példa talán segít. A londoni olimpia idején jónéhány úszót lehetett látni a medence parton, akik feltűnően nagy fülhallgatókat viselve vonultak be a medence partjára. Közülük az ismertebbek a Dr. Dre nevével fémjelzett, a mostani vb parazitái között is előkelő helyet elfoglaló Beats márka termékeit viselték (egészen sokáig, hogy biztosan mutassa őket a kamera). A cég persze nyilván egy árva centet sem utalt át a NOB számlájára ezt megelőzően, mégis komoly publicitást zsebelt be a "kiskapu" kihasználásával.Vagy ott van a 2008-as pekingi olimpia megnyitója, ahol a lángot meggyújtó korábbi kiváló tornász Li Ning a saját gyártású és márkájú sportcipőt viselve repült körbe a Madárfészek stadionban, jókora - ingyenes - nyilvánosságot biztosítva ezzel a Li Ning brandnek. A példákat persze napestig lehetne folytatni, a marketingesek kreativitásnak talán még a képzelet sem szabhat határt...
És mivel a neves közgazdasági egyetemek általában nem osztják (mindenhol) akárkinek a marketing diplomákat, így akad elég kreativitás azon cégeknél is, akik nem fizetnek súlyos euró/dollár milliókat a FIFA logó használatáért. Mielőtt tovább olvasnátok, mindenki végiggondolhatja magában, hogy szerinte mely multi cégek a hivatalos szponzorai a vb-nek, majd a lenti táblázatból ellenőrizheti, hogy - ilyen vonatkozásban - mennyire verték át. A márka ismertségi index (BAI) vizsgálatát a napokban végezték el a világbajnokság kapcsán, amely érdekes eredményt mutat. Kiderült ugyanis, hogy a felmérésben résztvevő szurkolók a TOP5-ben négy olyan céget is megneveztek, akiknek tulajdonképpen semmilyen (hivatalos) köze nincs a vb-hez.
Labdarúgás
Nem számíthat a Hertha egyik alapemberére Dárdai a hajrában
6 ÓRA
Fogyasztóként ugyan nekünk nyilván mindegy, hogy melyik mosóporos/autós/sportszergyártó cég akarja ránk tukmálni termékét a foci-vb őrületet kihasználva, a FIFA kincstárnokai ugyanakkor nem feltétlenül örülnek ennek az eredménynek. Nem is beszélve a lenti táblázat utolsó oszlopában található - az azonos iparágban érdekelt - hivatalos szponzorokról. És akkor még nem is említettük azt a tényt, hogy a felmérésben minden tizedik ember úgy gondolja, hogy a FIFA szponzorai érintettek lehetnek a 2022-es katari vb-helyszínkijelölése kapcsán kialakult korrupciós botrányban. Más kérdés, hogy ebben a vonatkozásban legalább a "paraziták" is kapnak némi "sarat" a tudatlan fogyasztóktól a könnyen jött  publicitás mellé...

Beats tops Sony, Nike outpaces Adidas and McDonald's falls behind in the first GLM rankings of the Brazil 2014 FIFA World Cup ©Global Language Monitor

Fotó: Eurosport

Europa League
Az Arsenalt Bergkamp és Wenger megmentette 25 éve, most ki fogja?
7 ÓRA
Labdarúgás
Gulácsi 2025-ig hosszabbított a Leipziggel
8 ÓRA