Kétségkívül ő szolgáltatta a futball Európa-bajnokság legpikánsabb sportjogi esetét.

Bár az orosz szövetségi kapitány szkeptikus volt a téma fontosságát illetően – szerinte nem érdekes, hogy mit iszik a világsztár –, de valójában felfordult a futballközvélemény, és magával rántotta a teljes sportközvéleményt is. A kóla, sör, palackos víz Bermuda háromszögéből nem ígérünk kiutat. Ellenben végigkísérjük az olvasót a téma jogi vonatkozásainak örvényei között.
Mint ismeretes a portugál klasszis „igyunk vizet” felszólításával elpakolta a szponzortermék kólásüvegeket a magyarországi sajtótájékoztatóján a képből. Erre megindult a pakolgatás-cunami: ki követte Ronaldot, ki poénra vette és sört rakott maga elé, ki kólát, ki méltányolható vallási meggyőződésének hangot adva csak a sört pakolta el.
Premier League
Nagyon megbánta, aki nem várta meg a West Ham-Manchester United meccs utolsó öt percét
TEGNAP 15:30
Mivel szegény üvegek vándorolnak, mint a száműzött a Bánk bán operában, így az Európai Labdarúgó Szövetségnek (UEFA) is meg kellett nyilatkoznia. A tornáért felelős igazgató, Martin Kallen nyilatkozott az ügyben: a sajtótájékoztatók előtt egyeztetni kell az asztal tartalmáról.
Hol is itt a probléma? Egy sportolót, klubot, hazai és nemzetközi szövetséget lehet szponzorálni. A szponzorálás lényege leegyszerűsítve, hogy a szponzor pénzt ad a szponzoráltnak, cserébe ő/az reklámfelületet nyújt neki a sporttevékenysége során. A pakolgatással érintett sör- és üdítőitalgyártó benne van a tizenkét top-szponzorban, akik – nem tévedés – 2 milliárd euróval támogatták az Európa-bajnokságot (ha forintban ki akarnánk írni, talán elférne egy sorban az összes számjegy). Ennyi pénzért értelemszerűen elvárhat ezt-azt a szponzor.
Hogyan is zajlik ez a gyakorlatban? Az UEFA megköti a szponzorokkal a szponzorálási szerződéseket. Ebben szerepel, hogy mennyi pénz jár, és ezért mit kell cserébe teljesítenie a szövetségnek. Ezek lehetnek többek között plakáthelyek a stadionok mellett, egy-két lefotózott/levideózott terméket fogyasztó sportoló, egy gusztusos logó a sajtótájékoztató hátterében, médiareklám, vagy akár a szponzor terméke a sajtótájékoztató asztalán. A lehetőségeknek még a képzelet sem szabhat határt, ráadásul rendelkezésünkre áll mindezek végtelen permutációja.

Locatelli követi Ronaldo-t a kólásüvegek pakolgatásában

Fotó: Eurosport

A nemzetközi szövetség alapszabályszinten, vagy konkrét szerződések szintjén kötelezi a tagszervezeteket (értsd: a nemzeti szövetségeket), hogy ezeknek a szponzorációs szerződéseknek meg kell felelniük. A nemzeti szövetségek pedig a sportolóikat kötelezik, hogy mind a hazai, mind a nemzetközi szövetségi kötelezettségeknek eleget kell tenni. Épp ezt történt esetünkben: az UEFA jelezte is a torna előtt, hogy a résztvevők nem válogathatják meg a szponzorok megjelenéseit. Nincs olyan, hogy valaki sör előtt, kóla előtt, vagy egy sárgára festett nyerges vontató előtt kíván válaszolni a kérdésekre. Ebbe rondított bele Ronaldo az életvezetési tanácsával, és sodorta magával a teljes nyilatkozó-állományt, és a szponzorálási szerződések UEFÁ-t érintő kötelezettségeit.
Az messzire vezet jogelméletileg, hogy ez jól van-e így, vagy sem. Méltányos-e mondjuk a hithű muzulmán Pogbával szemben, hogy sör előtt kell nyilatkoznia. Nincs morálisan sokkal távolabb a harcos egészséges életmódért síkra szálló sportoló igénye a cukros üdítők nélküli pózolással. Nem újkeletű dolog ez, hiszen nem olyan régen a forma 1-ben Lewis Hamilton dobta be az együnk-e hamburgert kérdést, ami ugyanennek a kólaügynek egy másik ága. Fura lenne, ha a sajtótájékoztatóját egy gyorsétteremben kellene adnia.
Mivel ezeknek a szponzorálási szerződéseknek az érvényességét senki sem vitatja, így azokat értelemszerűen módosítani kellett. A szerződések felbontását senki sem akarta. Azonban nem sokat ér egy olyan szerződés, amit csak az egyik fél tart be. Bár nem ismerjük a szerződések tartalmát, de ennyi pénznél induljunk ki abból, hogy megfelelően megszövegezett okiratokkal állunk szemben.

Cristiano Ronaldo

Fotó: Getty Images

Ebben az esetben biztosan joga van a szponzornak, hogy a szerződésszegés miatt érvényesítse igényét az UEFÁ-val szemben. És igen, jól gondolja az olvasó, hogy a szponzor beperelhette volna az UEFÁ-t, és szinte bizonyosan meg is nyerte volna a pert. Azonban az sem hiányzik a szponzoroknak, hogy a nevük a fociellenes gonosz pereskedő multiként kerüljön a sportkrónikák most írandó lapjaira. Megtartották hát a felek a kecskét is és a káposztát is, módosítottak a szerződés szövegén.
A módosításnak hála a szerződő felek változtattak az UEFA kötelezettségein, és hagytak menekülési útvonalat a nyilatkozók igényeit kielégítendő. Ennek eredményeként Martin Kallen nyilatkozhatott, senki másnak nem kell pakolgatni, Csercseszov úrnak (az említett orosz szövetségi kapitány) bicebócán ugyan, de mégis igaza lett, hogy mindegy, ki mit iszik, Aleksander Ceferin megnyugodhatott, hogy nincs körülötte botrány, mi pedig folytathatjuk a futballünnep perceinek kiélvezését.
Premier League
12 év és 124 nap után két góllal köszönt be Ronaldo a Premier League-be
11/09/2021 16:18
Premier League
Ronaldo már régi-új csapatával edz, "bemutatkozására" sem kell sokat várni
07/09/2021 17:11