Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

LeBron James, az új nagyvállalati sportolói karrierépítés prototípusa, aki megalkotta saját globális

Eurosport
Eurosport

Publikálva 08/10/2020 - 09:50 GMT+2

A LeBron-vállalat című nem hagyományos sportkönyvben James saját globális brandjét ismerhetjük meg.

Fotó: Eurosport

Minden idők egyik legjobb kosárlabdázója, az éppen a tizedik NBA-nagydöntőjét játszó LeBron James üzletemberként is nagyot alkotott. Elsősorban a saját globális brandjét mutatja be Brian Windhorst A LeBron-vállalat című nem hagyományos sportkönyve, amely idén jelent meg magyarul a 21. Század Kiadó gondozásában.

Érdekesség, hogy elmúlt 30 év legjobb kosarasai közül Kobe Bryantről nyáron adtak ki könyvet itthon, decemberben pedig a GOAT-ról, Michael Jordanről jelentetnek meg nagyszabású kötetet. Utóbbiról ráadásul év közben láthattunk egy dokumentumfilm-sorozatot is, bár a Last Dance inkább MJ Chicago Bulls-beli pályafutását mutatta be az ő szemszögéből.
"A Last Dance-t egy társadalmat összekovácsoló nagy tévés eseménynek tartom" | EurosportA legendás, de sajnos már csak néhai Origo Filmklub egykori rovatvezetőjével, a Recorder magazin vezető szerkesztőjével, a filmkritikus Varga Ferenccel beszélgettünk arról, mennyire működik a The Last Dance dokumentumfilmként, hogy melyek voltak belőle a kedvenc pillanatai, hogy mit gondolt korábban Michael Jordanről és a Chicago Bullsról, és hogy mennyit változott a Jordanről kialakított képe a doksi alapján.
Mindhármukban közös, hogy elképesztően sikeres sportkarrierjük mellett az üzleti életben is megtalálták számításaikat. A LeBron-vállalat c. könyvből kiderül, hogy talán a 35 esztendős James készült erre a legtudatosabban - nyilván a másik két elődje portfólióját látva és az azokról megszerzett tapasztalatainak birtokában -, és nála ez évről évre lép egyre nagyobb szintre. Fájdalmas, hogy Bryant esetében ennek a 2020 elejei tragikus halála miatt vége szakadt, pedig ő most kezdett el igazán a parketten kívüli életére koncentrálni
Kobe Bryant, az NBA munkamániás kívülállója, aki eggyé vált a Los Angeles Lakersszel | EurosportKobe Bryant mindig is arra törekedett, hogy megelőzve Michael Jordant, ő legyen minden idők legnagyobb kosárlabdázója. Bár amit lehetett, megtett ezért, nem sikerült neki, miközben a Kobe Bryant - A Fekete Mamba élete című, idény nyáron, a G-ADAM sportkönyvkiadó gondozásában megjelent kötetből kiderül, hogy ami a dominanciára való intenzív vágyat, az akaratot, a hajtóerőt, a leuralást és az egót illeti, abban Jordan tükörképe volt.

Tudatos ember

LeBron James viszont ereje teljében van, 35 évesen is az NBA talán legjobbja, és idén döntőbe vezette a Los Angeles Lakerst, ahol cikkünk megjelenésekor 3-1-es előnyre tett szert korábbi együttesével, a Miami Heattel szemben.
Brian Windhorstot már korán lenyűgözte James több tulajdonsága is. LeBron elképesztő fizikai megjelenése és óriási játékintelligenciája mellett a munkamorálja, a gyorsasága és a kitartása tetszett a legjobban a szerzőnek. Mindegyiket példákkal illusztrálja. "LeBron bokája akkora, mint egy átlagember válla"- írja, illetve, hogy "a Miami játékosaként három kilogrammot hízott a rájátszás egyik mérkőzésén". LeBron James zseniálisan passzol, és miközben balkezes, jobb kézzel kosarazik. Ezzel megidézi a háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó, Kiss Gergő esetét, fordított előjellel: "Az a legendás balos, melyet csak a medencében használt, hiszen a parton mindent jobb kézzel csinál."
Az acroni srác memóriája is elképesztő szerinte, nem csak az NBA, az NFL mezőnyéről is mindent tud. A kosárlabdapályán és azon kívül is két-három lépéssel a többiek előtt jár: a 2016-os finálé hetedik, mindent eldöntő meccsén úgy blokkolta Andre Igouodalát, hogy mindkét keze a magasban volt, mert ismerte a másik trükkjeit. 
Ezzel összefüggően képes távlatokban gondolkodni. Végzős gimnazistaként, 18 évesen 10 millió dolláros csekket ajánlott neki a Reebok, de nem fogadta el. LeBron mindig is Nike-ban képzelte el magát.
"Ez a fajta tudatosság ennek a történetnek a vezérmotívuma. A könyv elmeséli LeBron pályafutását az üzleti életben, amely párhuzamosan haladt előre páratlan játékoskarrierjével."
Ő már az aktív kosaras karrierje után következő 40-50 évre tervez előre, ennek jegyében üt nyélbe üzleteket a mellette, mögötte álló stábbal. "Minden a részesedésről és az irányításról szól" – mindig nagyban gondolkodtak barátaival, üzlettársaival. A másik fontos szempont, hogy ezzel együtt hiteles befektetésekre törekednek.

Már 20 éves korára megtanult bánni a hatalmával

A Nike és az adidas harcolt érte már tinédzserkorában, majd beszállt a Reebok is. Jordan és Bryant óta egyre korábban próbálnak ezek a cégek magukhoz láncolni szupertehetségeket, hogy cipőszerződést kössenek velük. A könyvben részletesen olvashatunk arról, hogy a három cég milyen csalikat vetett be, hogy megszerezhesse magának Jamest. 
A Nike elintézte, hogy találkozhasson Michel Jordannel, plusz egyik barátjának gyakornoki pozíciót biztosított. Wes Wesley – az NBA Mr. Wolfja a Ponyvaregényből -, Allen Iversonnak, a Reebok arcának a barátja azt intézte el, hogy LeBron találkozhasson Jay-Z-vel. A Reebok 100 millió dollárt ajánlott, az adidas 60 milliót. Végül James rábólintott egy hét évre szóló, 77 millió dollárt garantáló szerződésre a Nike-val, és kapott még 10 millió aláírási pénzt is. A második legjobban fizetett cipőmodell lett Jordan után, és több mint a dupláját kapta Kobe új szerződésének, miközben utóbbi az NBA egyik arca volt. Élete legjobb üzleti döntésének nevezte 2018-ban a Nike-val kötött szerződését. A Coca-cola is a prémiumpartnere lett, több mint 40 millió dollárt keresett már a velük kötött szerződésekkel.
Ezeknek az üzleteknek köszönhetően már 20 éves korára megtanult bánni a hatalmával.
picture

LeBron-Cavs-min.jpg

Fotó: Eurosport

Annak, hogy kialakult körülötte egy mag, akik segítették az üzleti életben, árnyoldalai is voltak. 2008-ban a Nike legendás cipőtervezője például befejezte a közös munkát LeBronnal, mert elege lett, hogy James sleppjével, vagy másik nyolc emberrel is egyezkednie kellett.
Másik három barátjával alapított egy marketingcéget LRMR névvel: de mint sportolókat képviselő marketingcég, kudarcot vallott. Produkciós vállalatot is létrehoztak Springfield Productions néven, hogy elkészíthessék a róla szóló dokumentumfilmet Kristopher Belmon korai felvételei alapján – a zenébe beszállt Jay-Z és Drake is. More than a game (Nem csak a játék) címmel készült el róla a doksi.
Betekintést nyerhetünk abba, hogyan lett a Beats fejhallgató, a Microsoft és a McDonald’s arca, több millió dollárt jelentettek neki ezek a szerződések. 2010-ben megkötötték a második szerződését a Nike-val: nyolc évre 100 millió ütötte a markát. 

A Decision, avagy egy jó döntés borzasztó csomagolással

Megkapjuk az egyik legellentmondásosabb lépése, a Decision sztoriját, amikor 2010 nyarán az ESPN főműsoridőben közvetített különkiadásában jelentette be, hogy távozik Clevelandből, és Miamiba igazol. Ezzel a formátummal megváltoztatta a bejelentés módját, ugyanis ellenőrzött médiakörnyezetben jelentette be döntését. Viszont rosszul jött ki belőle, stigma lett számára. James emlékezetes mondata úgy szólt, hogy: "Ősszel elviszem a tehetségem South Beachbe." A Decision egy nagy adománygyűjtő akció is volt, de ez a szerepe elsikkadt, mert nem hangsúlyozták eléggé a célt.
Ezzel két probléma is volt. Kobe Bryant használta ezt a kifejezést 1996-ban, amikor napszemüvegét a fejére tolva bejelentette, hogy kihagyva az egyetemet, az NBA-ben fog játszani, ráadásul a Heat nem is South Beachben játszik, az egyik másik városrész. Az NBA akkori komisszárjának, David Sternnek sem tetszett a bejelentés módja, megpróbálta előtte leállítani a projektet. LeBron elszámolta magát a bejelentés módjával kapcsolatban. Csak 10 hónappal később beszélt döntése okairól, amikor a Miamival legyőzték a Bostont a playoffban. Szakmailag jó döntés volt a Heat, zsinórban négy döntőt játszottak, kettőt meg is nyertek.
picture

LeBron-James-Heat-min.jpg

Fotó: Eurosport

A cél: nagyban játszani

Idővel az első számú célja az volt, hogy tulajdonjogokat szerezve növelje befolyását üzleti vállalkozásokban, szellemi alkotásokban, sport franchise-okban. James 2011 tavaszán egy sportklub, a Liverpool tulajdonrészét kapta marketingjogokért cserébe, az Anfielden tett látogatásakor egyedi kialakítású Beats fejhallgatókat ajándékozott a labdarúgóknak, hogy használják és reklámozzák őket. Így kötötte össze a kellemeset a hasznossal. 
A Springhill működő produkciós vállalattá vált: műsorokat hoztak létre, brandeket építettek, és közben pénzt csináltak. Jó példa erre a The Shop – A fodrásznál megdumáljuk című talkshow, ahol a sport és a szórakoztatóipar nagyjai az ország különböző fodrászüzleteiben vitatkoznak olyan témákról, mint a sport, zene, popkultúra, a világ eseményei, az üzleti élet és más kultúrával kapcsolatos kérdések.Ebben LeBron főszereplő, a Netflixen látható The Playbookot, amely ismert edzők legnagyobb kihívásait és diadalait tárgyalja, pedig az ő produkciós cége készítette. 
2014-ben James visszatért a Cavshez, ezúttal levélben (Hazatérés címmel) tudatta döntését a világgal, jobb végeredményt ért el ezzel a megoldással, mint négy évvel azelőtt.
2004-ben egy alapítványt is létrehozott LeBron James Family Foundation névvel. Még 2008-ban kampányolt Barack Obama mellett, már Heat-játékosként kapucnis fotóval tiltakoztak egy floridai tinédzser halála miatt, akit lelőttek 2012-ben. Nem óvakodott úgy megszólalni közéleti kérdésekben, mint Jordan. Azóta is kifejti a véleményét társadalmi kérdésekben (a Black Lives Matter miatt már Jordan is). Felemelte szavát a Los Angeles Clippers korábbi rasszista tulajdonosa, Donald Sterling és egy másik Donald, Trump ellen is. Így elmondható, hogy haa cipőeladásai soha nem is érik utol Jordan számait, politikai hatása messze felülmúlja MJ-ét.
Új célkitűzése az iskolai lemorzsolódás mérséklése volt, a program neve először Wheels for Education, majd I Promise lett. Egyre több pénzt adományozott szülővárosának. Az Akroni Egyetemmel is együttműködött az alapítvány, ösztöndíjakat lehetett elnyerni. 2018-ban LeBron megnyitotta az I Promise általános iskolát, 240 gyerekkel indult el. Az iskola létszáma idővel ezerre duzzadt, nyolc évfolyamnak helyt adva. Kosárlabda-hagyatéka részeként 2016-ban bajnokságot nyert a Clevelanddel, az iskola, reméli, a személyes hagyatéka lesz szülővárosában.
Négy éve ezen a napon vált halhatatlanná LeBron James | EurosportNégy éve a mai napon a Cleveland Cavaliers kosárlabdacsapata történelmet írt azzal, hogy 1-3-as hátrányból felállva végül 4-3-ra legyőzte a címvédő Golden State Warriors csapatát az NBA nagydöntőjében. LeBron James vezetésével a Cavs olyasmit vitt véghez, amely előtte senkinek sem sikerült, ráadásul mindezt a legendás Michael Jordan vezette Chicago Bulls 72-10-es alapszakasz-rekordját megdöntő Warriors ellen tették.

Hollywood meghódítása

2018 nyarán négy évre szóló 154 millió dolláros szerződést írt alá a Los Angeles Lakersszel, stábjának tagjai is odaköltöztek Kaliforniába. Minden fakszni nélkül jelentette be, csak egy sajtóközleményt adott ki. A Springfield Entertainment megvetette a lábát Hollywoodban, 10-nél is több dokumentumfilmje, sorozata, valóságshow-ja és vetélkedője tartott a gyártás valamelyik fázisában. Ezzel a lépéssel újabb szinten lépett, a szórakoztatóipar központjába tette át székhelyét, ahol a Space Jam 2-vel jövőre ismét bankot robbanthat, melyben LeBron főszereplőként is producerként is közreműködik.
A Lakers sportszakmailag nem éppen a legjobb választásnak számított akkor, üzleti szempontból viszont briliáns döntés volt. Idén pedig James nagydöntőt játszik épp az NBA-ben, már a 10. fináléját pályafutása során. Mire lejár a szerződése náluk, 2022-ben, összesen 391 millió dollárt fog keresni 19 NBA-idénye alatt. 2018-ban a Forbes 765 millió dollárra becsülte a pályafutása során szerzett bevételeit, beleszámítva a reklámszerződésekből befolyt összegeket is. 2016-ban életre szóló szerződést írt alá a Nike-val. Azt tűzte ki célul, hogy egy sportklub tulajdonosa legyen.
Az lehet az a lépés visszavonulása után, amellyel még dominánsabb szerepre törhet. Nem is az a kérdés, hogy összejön-e neki, inkább csak az, hogy melyik franchise-nál veszi át az irányítást. 
picture

LeBron-James-Lakers-min.jpg

Fotó: Eurosport

Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés