Furcsa lenne, ha egy profi hiúságból nem venné fel - miért ilyen furcsa a Visma új időfutam bukója?

Sokan megmosolyogták a Visma | Lease a Bike által használt új időfutam sisakokat, pedig abban biztosak lehetünk, hogy a világ legjobb csapata nem véletlenül fejlesztette ki ezt a modellt. Valter Attila szerint nagyon aero, kifejezetten kényelmes, és tökéletesen kilátni belőle, egy időfutam bukó pedig egyébként sem azért készül, hogy jól nézzenek ki benne a versenyzők.

Visma | Lease a Bike/Facebook

Fotó: Facebook

Mosolygás, nevetés, mémek és értetlenkedés.
Nagyjából ezek voltak az első reakciók, amikor a szurkolók hétfőn szembesültek a Visma | Lease a Bike által használt új időfutam bukósisakokkal. Valószínűleg a kerékpársportot napi rendszerességgel követő nézők azonnal rájöttek, hogy a világ legjobb csapata nyilván nem véletlenül fejlesztette ki ezt a modellt, és nem viccből tett bele euró tízezreket a kutatás-fejlesztésbe. De ettől még a látvány tényleg furcsa volt.
Ez nem szépségverseny, ahogy Valter Attila megjegyezte: „Melyik időfutam bukó néz ki jól? Ha gyors, akkor mit számít az, hogy mennyire csúnya?”
Nagy igazság, mint ahogy az is, amit Paul Martens a Visma felszerelésért felelős menedzsere mondott.
"Ezt nem arra terveztük, hogy a versenyzők jól nézzenek ki egy interjú közben, hanem az a célja, hogy a lehető legáramvonalasabbak legyenek benne az időfutamon.”
Márpedig a holland csapat mérnökei most ott tartanak, hogy a Giro Aerohead 2.0-nál nincs gyorsabb bukó a mezőnyben.
„570 grammot nyom, ami 120 grammal több, mint az előző időfutam sisakunk. Síkon jó és gyors, ez biztos, de hegynek felfelé még kérdéses, hogy mennyit ad. Amennyiben az aerodinamikáról beszélünk, egy időfutamon nem csak a bukót kell nézni, a kerékpár mellett a mez, de még a zokni is számít” – mesélte a HLN-nek Paul Martens.
„Szabad kezet adtunk a mérnököknek, a kutatási folyamat végén 10 formát raktak elénk, mi abból háromra szűkítettük a listát, és végül ezt választottuk. Sokat teszteltünk szélcsatornában, a versenyzőkről mintázott élethű próbababákon. Ezek olyan pontosak, hogy még a karokon futó ereket is látni. Ha betennék az ágyba Wout babáját a felesége mellé, egy ideig fel sem tűnne a különbség.”
picture

Tim Van Dijke az ellentmondásos és forradalmi Visma | Lease a Bike időfutam sisakot viseli.

Fotó: Getty Images

Bert Blocken, aki a tavalyi évig az eindhoveni egyetem szélcsatornájának vezető technikusa volt, konkrét adatokkal is szolgált.
"Ugyan ennek a fejlesztésében én már szó szerint nem voltam benne, de úgy számolok, hogy 10 kilométerenként 3-5 másodperc lehet a nyereség. És ez rengeteg.”
Csak hát az a furcsa forma, ami sokakat meglepett. Thomas De Gendt konkrétan úgy fogalmazott, hogy tényleg eljött az idő arra, hogy visszavonuljon.
"Wout és Jonas profik. Ha meghallják, hogy mekkora potenciális nyereség van ebben a bukóban, akkor nem fognak gondolkodni, és azonnal felveszik. Elég furcsa lenne, ha hiúságból mondanának rá nemet” – jegyzi meg Martens.
A csapathoz télen érkező Cian Uijtdebroeks ugyancsak nézett egy nagyot, amikor először szembesült az új időfutam bukóval, de természetesen egyből letesztelte.
"Annyit mondtak a rajt előtt, hogy figyeljek oda a tartásomra. Nem mindegy merre nézel és milyen szögben áll a fejed, bár úgy lett kialakítva a bukó, hogy sokat nem tudsz benne mozgolódni, a kialakítása miatt szinte egyből érzed, ha elmozdulsz. Kicsit meg kell emelni a fejed a megszokotthoz képest, és akkor vagy a legáramvonalasabb. Nekem folyamatosan a fülemre mondták a kocsiból, ha változott a tartásom.”
picture

Valter Attila

Fotó: AFP

Valter Attila egy holland oldalnak megjegyezte, hogy akár a tavalyi modellel is mehettek volna a Tirreno időfutamán, de ha valami gyorsabb, akkor nyilván azt fogják használni.
„Elsőre nekünk is furcsa volt, de aero, teljesen kényelmes és nagyon jól kilátni belőle. Meg legyünk őszinték, melyik időfutam bukó néz ki jól?" – mesélte Ati az Eurosportnak, de Vingegaard-nak szintén csak jó tapasztalatai voltak a hétfői egyenkéntit követően. Bár ő lehet inkább arra figyelt, hogy milyen a Cerveló új, prototípus időfutam kerékpárja.
„Őszinte leszek, amikor megláttam, elsőre én is nevetni kezdtem” – mondta Jonas Vingegaard.
„De gyors és kényelmes, ennél meg semmi nem lehet fontosabb. Amikor megmutatták a szélcsatornás tesztek eredményeit és kiderült, hogy mennyit ad, már nem nevettem rajta.”
Ettől még a mémek megszülettek, sokan mosolyogtak vagy épp értetlenkedtek, de a Visma nyilván nem használná ezt a bukókat, ha nem lennének meg a hatékonyságát bizonyító számaik. Martens a maga részéről biztos benne, hogy szépen lassan ebben is elkezdik majd őket másolni.
„Ahogy a fiúk mondták, amíg nekünk van a leggyorsabb sisakunk, addig nevethetnek rajtunk, amennyit csak akarnak. Nem látom a jövőt, de szinte biztos vagyok benne, hogy néhány ilyen bukót már a következő szezonban látni fogunk a mezőnyben.”
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés