Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Van der Poel és a többiek – miért kapnak extra hosszú szerződéseket a mezőny legnagyobb sztárjai?

Szabó Bence

Frissítve 23/03/2024 - 13:34 GMT+1

Mathieu van der Poel a héten írt alá ötéves szerződést az Alpecin csapatával, ezzel pedig beleillik abba a trendbe, amit a mezőny legnagyobb sztárjai követnek. Korábban a hasonló szerződések elképzelhetetlenek voltak, mára viszont a növekvő fizetések és a legjobb fiatalokért folytatott verseny új trendhez vezetett. Kérdés, ez végső soron jó-e a kerékpársportnak?

Szóló szivárványszínű trikóban, Van der Poel nagyon megverte a mezőnyt

A hét egyik legnagyobb kerékpáros híre volt, hogy Mathieu van der Poel 2028-ig szerződést hosszabbított az Alpecin csapatával. Ezzel párhuzamosan a holland sztár a Canyon bringamárkával is aláírt, méghozzá egészen 2033 (!) végéig. Olyan számok és szerződés hosszok ezek, amik nem hogy egy-két évtizede, de még néhány éve is szürreálisnak tűntek ebben a sportban.
Mégsem egyedi esetről van szó. Van der Poel mellett Jonas Vingegaard szerződése is 2028 végéig szól, de Juan Ayuso, vagy olyan fiatal sztárjelöltek, mint Jan Christen vagy Albert Whiten Philipsen is eddig vannak lekötve csapataikhoz. Sőt, Lotte Kopecky új szerződésével már a női mezőnyben is terjed ez a trend.
De mi az oka ennek a jelenségnek? Mitől kapnak a mezőny legnagyobb sztárjai és szupertehetségei ma hosszabb szerződéseket, mint korábban?
„A piac folyamatosan változik. Korábban a versenyzők 1-2 éves szerződéseket írtak alá, most látunk akár 4-5 éveseket is. Ez egy jó dolog. Csapatként ez nagyobb stabilitást ad, a saját rendszeredben nevelheted a versenyzőket, ahogy te szeretnéd.” - mondta el az UAE csapatmenedzsere, Mauro Gianetti.
A hosszútávú szerződés persze egyszerre garancia és kockázat mindkét félnek. Korábban nem véletlen volt az a gondolkodás, hogy csak rövidtávon kötötték le a versenyzőket, hiszen egy olyan sérülés- és kiégésveszélyes sportban, mint a kerékpár, a versenyző csak annyira értékes, mint az előző három eredménye. A csapatok pedig nem akartak túlfizetett és alulteljesítő sztárokat.
A fizetések emelkedésével viszont ez megváltozott. A csapatok már nyerhetnek azzal, ha egy bevált sztárt inkább több évre, de kis kedvezménnyel, vagy egy nagy tehetséget mielőbb, olcsóbb fizetéssel szereznek meg. Az anyagi biztonságra pedig a versenyzők is vevők.
Egyre több csapat csinálja ezt, a versenyzőknek pedig ez nagyon jó, hiszen nem kell aggódniuk a jövőjük miatt.
Az UAE élen jár ebben a folyamatban. A mezőny egyik legnagyobb költségvetésű csapataként Gianetti és a vezető sportigazgató Matxín Fernández válogathatnak a piacról, és megengedhetik maguknak a hosszútávú szerződések kiosztását. Tavaly Nils Politt és Pavel Sivakov is hároméves szerződéssel érkezett, egy évvel korábban pedig Adam Yates is, aki tavaly egyből dobogóval bizonyított a Tour de France-on.
picture

Adam Yates jó befektetés volt az UAE-nek

Fotó: AFP

De kisebb csapatok is elkezdték követni a trendet. Bár a női mezőny óriása, az SD Worx-Protime költségvetése eltörpül az UAE-hez képest, ahogy az Israel Premier Tech sem egy igazán top sor a férfi mezőnyben. Mégis 2028-ig aláírtak a tavalyi Giro meglepetésemberével, Derek Gee-vel.
„Itt ez ritka, de más nagy sportokban gyakoribbak a hosszú szerződések. Itt inkább két év a jellemző, de nyilván nagyon boldog voltam, szóval könnyen aláírtam. A tavalyi év után még kérdés, hogy milyen versenyző leszek, egy ötéves szerződés pedig lehetőséget ad ezt jobban kiderítenem.” - mondta Gee.
Gee egy érdekes kivétel, a csapatok többsége inkább a nála is fiatalabb sztárjelölteket akarja lekötni. Vagy nyugodtan mondhatjuk, hogy a „következő Evenepoelt” keresik.
„Egy időben mindenki brit versenyzőket akart, aztán jöttek a kolumbiaiak. Most a fiatalokon a sor, senki sem akar lemaradni a következő Remcóról.” - fejtette ki Tom Southam az EF-től.
Matxín az UAE-nél ebben kiemelkedő, nem véletlenül ír alá a csapathoz António Morgado, vagy a 2023-as Tour de l’Avenir győztese, Isaac del Toro is hosszútávra. De hasonlóval próbálkozik az EF is, ahol tízből hét új igazolás egyenesen az U23-as vagy épp a junior korosztályból érkezett.
picture

António Morgado

Fotó: AFP

Ebben nyilván benne van, hogy a fiatalok olcsóbbak. Sok csapat előbb tud és hajlandó tehetségesnek tűnő fiatalokba fektetni, mint milliókat fizetni egy már bizonyított névnek. Még akkor is, ha a verseny a legnagyobb tehetségekért köztük is felnyomta az árakat, a legjobbak pedig komoly szakmai szempontokat is mérlegelnek, mielőtt bárhova aláírnának.
Viszont ezek a fiatalok, ha berobbannak, általában hűségesek is maradnak a csapatukhoz. Van der Poel 2011 óta Philip és Christoph Roodhooft csapatában teker, de a Lotto Dstny fiataljai, Arnaud De Lie, Maxim Van Gils és Lennert Van Eetvelt is aláírta már az új szerződését. Ha közben akkora sztárok lesznek, hogy egy kerékpár márka is beáll mögéjük, mint MvdP vagy mondjuk Peter Sagan esetében, az még inkább bebetonozza őket a helyükön.
És persze az sem árt, ha a csapat megbecsüli ezeket a sztárjait, mint mondjuk a Visma tette Vingegaard esetében, aki új szerződést kapott a Tour-győzelme után.
„Jonas tökéletesen illik a csapatba. Tanulni akar és könnyen edzhető, és minket is fejlődésre sarkall. Csiszolatlan gyémántként került a csapathoz, de együtt fejlődtünk, végül megnyerve a Tourt. Jonas nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a csúcson maradjunk” - nyilatkozta ekkoriban Richard Plugge csapatvezér.
Csatlakozz az Eurosport Magyarország Viber-csatornájához!
Mivel a topversenyzők fizetései már az évi 5 millió dollárt is simán meghaladják, a csapatok óvatosak is. Ott van például Primož Roglič esete, akit a Visma nem tudott megtartani Vingegaard mellett, a Bora-Hansgrohe viszont még látja benne a 2-3 jó évet, amikor esélye lehet a Tour megnyerésére. A holland csapat helyette inkább a 21 éves Cian Uijtdebroeksot fizette meg egy négyéves szerződéssel.
Érdemes viszont látni az egyenlőtlenségeket is a mezőnyben. Az UAE, a Visma vagy az Ineos Grenadiers jóval többől gazdálkodik a többségnél. Annyival, hogy az UCI-nál újra felmerült a fizetési sapka bevezetésének gondolata.
„Nézzük meg a csapatok költségvetését és versenyek eredményét. Nekik mindenhol lehet 6-7 kapitányuk, mi ezt nem engedhetjük meg. Ha nem lesz költségvetési plafon, a legnagyobb csapatok uralnak majd mindent” - mondta az FDJ-t vezető Marc Madiot.
Vagyis egyáltalán nem biztos, hogy a szerződések hosszabbodása egy jó trend. Legalábbis biztosan nem mindenkinek. Mathieu van der Poelnál viszont jelenleg kevés elégedettebb ember lehet a mezőnyben.
Forrás: Velo
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés