Túl sok csapat, kevés szponzor – tényleg bajban vannak a belga profi csapatok?
A profi csapatok költségvetésének több, mint 90 százaléka szponzori támogatásból származik, míg a versenyek részvételéért kapott pénzdíjak és merchandising bevételek marginálisak. Ez a nagy fokú függés a szponzoroktól komoly kockázatot jelent, amit a csapatok már hosszú ideje szeretnének csökkenteni.
Két hegyi befutós győzelem és 1 perces előny, Pogačar megint verhetetlen volt - Összefoglaló
Videó forrása: Eurosport
A kerékpársport világában egyre gyakrabban kerülnek elő a pénzügyi kérdések, különösen a belga csapatok kapcsán. Noha a sportág népszerűsége töretlen, a sportág üzleti modellje komoly kihívásokkal küzd, amelyek lassan elengedhetetlenné teszik a változásokat.
Ha a teljes költségvetést nézzük, akkor a kerékpársport kiválóan teljesít. 2025-ben a sportág élvonala átlépte az 500 millió eurós határt, a World Tour-csapatok átlagos költségvetése pedig immár 32 millió euróra emelkedett. De nem mindenki képes követni ezt a tempót.
A profi sorok költségvetésének több, mint 90 százaléka szponzori támogatásból származik, míg a versenyek részvételéért kapott pénzdíjak és merchandising bevételek marginálisak. Ez a nagyfokú függés a szponzoroktól komoly kockázatot jelent, amit a csapatok már hosszú ideje szeretnének csökkenteni.
"A multinacionális cégek és a geopolitikai alapú szponzoráció megjelenése miatt a klasszikus – közepes méretű vállalkozások által támogatott – csapatok nem tudják tartani a lépést" – mondja Wim Lagae, a KU Leuven sportmarketing-professzora.
"A World Tour költségvetése rohamosan nő. De nem mindenkinél. Olyan irányba haladunk, mint a belga futballban: kialakul egy G5, amely kiemelkedik a többi közül, olyan cégek támogatásával, mint a Red Bull, Decathlon, Lidl, INEOS, Visma. És ott vannak még az állami holdingok által finanszírozott csapatok, például az UAE Emirates."
Philip Roodhooft (Alpecin-Deceuninck) behoz egy másik nézőpontot:
Én nem fogok senkit elítélni azért, mert sikerült egy Red Bull-szintű szponzort találnia. Minél több pénz kerül a sportba, annál jobb, nekünk pedig alkalmazkodnunk kell, hogy versenyképesek maradjunk."
Sokan a televíziós jogdíjak újraelosztásában látják a megoldást, hiszen a szervezők eddig nem hajlandóak megosztani bevételeik egy részét a csapatokkal.
"Ha sikerülne a tortát nagyobbá tenni, könnyebben osztanának belőle a csapatoknak is. Az ONE Cycling nevű projekt éppen ezt célozná meg, de egyelőre nem kap támogatást az UCI-tól"– mondja Lagae.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/06/19/image-d3691276-722f-45db-b0f1-919535777a30-85-2560-1440.jpeg)
Mezőny a Dauphinén.
Fotó: Getty Images
A versenyzők elosztása szintén problémás: néhány tehetős sztárcsapatnál koncentrálódik a tehetségek többsége, ami tovább növeli a különbségeket. Egyesek szerint az UCI-pontok korlátozása lehetne megoldás, ami segítene a fiatal és jó versenyzők egyenletesebb elosztásában.
Az átigazolási díjak tekintetében a kerékpársport még mindig messze van a labdarúgástól: ritkák a kivásárlások és az idő előtt felbontott szerződések, és még rikább az, hogy valakiért tényleg komoly átigazolási pénzt fizessenek. Beszédes, hogy ebben a témakörben mindig Egan Bernal esetét emlegetjük, akiért 2017-ben háromszázezer eurót fizetett a Sky.
A legnagyobb gond azonban a szponzorok hiánya, különösen Belgiumban. Náluk egyszerűen kevés olyan cég van, amely képes lenne nagyobb összegekkel támogatni a csapatokat. Összességében úgy tűnik, hogy a belga kerékpársport túl sok csapattal működik egy viszonylag kicsi piacon, ami fenntarthatatlan.
"MI IS KÉRÜNK A TORTÁBÓL"
"A szervezők még mindig nem hajlandók egyetlen szeletet sem adni a tortából, pedig ennek egyszer meg kell történnie" – fogalmazott Christoph Sercu. A Team Flanders–Baloise csapatvezetője szerint a profi csapatok túlzott mértékben függenek a szponzoroktól, miközben az eseményszervezők és jogtulajdonosok hatalmas pénzekre tesznek szert.
"Belgiumban egyre nehezebb új bevételi forrást találni. A költségek is nőnek: bérek, teljesítményfókusz, magassági edzőtáborok, dietetikusok… A színvonalat folyamatosan emelni kell. Egy átlagos focicsapat egy szezonban ötször utazik, a mi versenyzőink csak februárár végéig ötször repültek."
A kerékpárcsapatok költségvetésének 94%-a szponzorációból áll össze – állítja Wim Lagae, a KU Leuven sportmarketing professzora. "A Tour de France-on való részvételért kapott 60.000 euró egyszerűen nevetséges. Ez nem üzleti modell, ez egy vicc."
ONE CYCLING: SZUPERLIGA VAGY ÚJABB KUDARC?
A sokadik reformtervként bemutatott ONE Cycling projekt újraosztaná a bevételeket, és évi 1 millió eurós fix bónuszt biztosítana a csapatoknak. A szaúd-arábiai SURJ Sports Investment állítólag 250 millió eurót fektetne be a One Cycling projektbe, de az UCI egyelőre nem támogatja az ötletet.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2025/06/19/image-835095f8-b045-4757-bd69-62a42b583db8-85-2560-1440.jpeg)
Mezőny a Dauphinén.
Fotó: Getty Images
"Ez már a hatodik reformterv 2007 óta" – jegyzi meg Lagae. "A sportág folyamatosan próbálkozik, de belső konfliktusok miatt minden reformterv elakad."
Szponzort találni soha nem volt könnyű. Ha 200 céget megkeresel, örülhetsz, ha egy megállapodás ÖSSZEJÖN"
– mondja Roodhooft.
"Még viszonylag gyorsan meg lehet szerezni egy olyan szponzort, amelyik egymillió eurót ad, de mostanra ez már nem elég, és jóval nagyobb összegekről beszélünk. Erősebb cégekre lenne szükségünk, de őket meg nagyon nehéz megszerezni" – jegyzi meg Marko Heijl, a Soudal PR managere.
BELGIUM KIFULLADT?
A legnagyobb kihívás talán nem is a nemzetközi verseny, hanem a belga realitás. "Belgium egy 7 milliós piac, amit már teljesen kifosztottunk szponzori szempontból" – mondja Lagae. "Nem biztos, hogy van még hova nőni, már a jelenlegi szint megtartása is bravúr lenne."
Ugyanakkor Philip Roodhooft egészen optimista.
"Remco Evenepoel, Van der Poel vagy Lotte Kopecky olyan figurák, akik miatt a közönség még mindig él-hal a sportért. A nézettség jó, a hangulat kiváló. De tökéletes a termék? Nem lehetne jobban értékesíteni? Teljesen megfelel a fiatalabb közönség médiafogyasztási szokásainak? Szerintem nem. Minden változik, és nekünk is változnunk kell vele együtt. De a kérdés az: tudunk-e haladni a korral?"
(nieuwsblad.be)
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/11/01/image-5529e560-3c61-4bf4-bb62-6001888cc173-68-310-310.jpeg)