Miért nem várták meg csapattársai a női Tour de France legnagyobb esélyesét?
Publikálva 17/08/2024 - 10:02 GMT+2
Demi Vollering sárga trikóban bukott a Tour de France Femmes 5. szakaszán, csapattársai közül mégis egyetlen versenyző állt meg neki segíteni. Az eset rosszul nézett ki az SD Worx szempontjából, de a látottakban a pillanat káosza, egy technikai probléma és a csapatvezetés gondolkodása is benne van. A nyilatkozatokból raktuk össze a történteket.
Vas Blanka szenzációs sprinttel szakaszt nyert a női Tour de France-on
Videó forrása: Eurosport
Ezek a szavak Lorena Wiebes, az SD Worx sprinterének száját hagyták el, nem sokkal a Tour de France Femmes ötödik szakaszának befejezését követően. Mint eddigre már mindenki tudta, beleértve a nyilatkozó versenyzőt is, a sárga valami a földön Demi Vollering, Wiebes az összetettet vezető kapitánya volt.
Vollering, a mezőny egy jó részével egyetemben 6,5 kilométerrel a szakasz vége előtt került a földre egy veszélyes, lejtmenetes körforgalomban. Alig páran maradtak elöl, a kis csoportból pedig ugyan Vas Blanka szenzációs hajrával megnyerte a szakaszt, az SD Worx napját beárnyékolta, hogy Vollering 1:47 hátrányban jött meg és el is vesztette az összetett első helyét.
A helyzeten rontott, hogy Vollering a bukását követően alig-alig kapott segítséget a csapatától: a csapatkocsiból kiszállva a stáb először a szintén eső Niamh Fisher-Blacknek segített, a társak közül pedig egyedül Mischa Bredewold állt meg tempót menni a kapitányának.
Az eset optikája nagyon rossz volt, a közösségi médiában egyből be is indult a csapat hibáztatása, helyenként pedig az összeesküvés-elméletek gyártása is: például, hogy az SD Worx neheztel a szezon végén távozó Volleringre.
De mi történt pontosan?
Az SD Worx-ös versenyzők, a stáb és az Eurosportnak nyilatkozó, helyszínen dolgozó magyar szereplők segítségével megpróbáltuk összerakni a történteket.
Először Vas Blanka szerepét érdemes tisztázni. A magyar versenyző szakaszgyőzelme ellensúlyozta Vollering időveszteségét, és Blankával kapcsolatban a többség egyet is értett azzal, hogy érthető okból nem várt a sárga trikósra, de mint kiderült, ehhez az információk sem álltak a rendelkezésére.
Vas a bukás pillanatában szinte a mezőny legelején tekert, a bukás jó pár versenyzővel mögötte történt. Az esetből csak azt érzékelte, hogy mindössze páran maradtak elöl, de nem tudta, mi történt a többiekkel. Mint a szakaszt követően is elmondta, a rádiója nem működött, az Eurosportnak nyilatkozva pedig másnap azt mesélte, hogy frissítés közben rálocsolt víz miatt szólhatott halkabban a készülék.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/08/17/4027737-81692388-2560-1440.jpg)
Vas Blanka és Demi Vollering
Fotó: AFP
Vas így Vollering bukásáról csak a célban, szinte egyből a győzelmét követően értesült. A felvételeken látszott, ahogy a magyar versenyző aggódva várja a csapattárs érkezését.
De a mi a helyzet a többiekkel? Wiebes, aki eredetileg a csapat kiemelt embere lett volna a szakaszon, végül a nyolcadik helyen érkezett meg, bő egy perccel Vollering előtt. A szakaszt követően úgy tűnt, nem stresszeli túl a helyzetet.
„Nem kell túlságosan stresszelnünk vagy pánikolnunk. Úgy tűnik, csak zúzódásai vannak, Demi pedig a hegyekben ledolgozhatja ezt a hátrányt. Örülök annak, hogy Blankának összejött a szakaszgyőzelem.” - nyilatkozta.
A csapatvezetés egy kicsit bővebb magyarázatot adott Wiebes viselkedésére.
„Üldözni kezdtünk, mert össze akartuk hozni a sprintet Lorenának. Hat kilométerrel a vége előtt hallottuk, hogy volt egy nagy bukás. Hallottuk a csapatunk nevét, de azt nem, hogy Demi benne volt. Niamh Fisher-Blackről hallottunk.” - mondta el Danny Stam sportigazgató.
Mint azt Szabó Ádám, a Canyon SRAM magyar sportigazgatója elmagyarázta az Eurosportnak, a bevett gyakorlat ilyen helyzetben, hogy a versenyrádión az eleső versenyzők csapatainak nevét mondják be. Hogy konkrétan ki esett, azt vagy a bajba jutó versenyzők mondják be a csapatrádión, vagy csak a helyszínre érve tudja meg a stáb.
Mivel az SD Worxnél az esés után láthatóan fájdalmak között lévő Vollering nem szólt be a rádión, a csapat csak az új-zélandi versenyzőről tudott. Ez megmagyarázza, hogy miért őt segíteni szálltak ki a stábtagok először.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/08/15/4027129-81680228-2560-1440.jpg)
Így nyert szakaszt a női Tour de France-on Vas Blanka – összefoglaló
Videó forrása: Eurosport
Így pedig az is idő volt, amíg összerakták, hogy a kapitány bajban van, és valakit hátra kéne vezényelni hozzá.
„Abban a pillanatban megállítottuk Mischát. Amint tudod, hogy ki merre van, megállíthatsz versenyzőket. Nem akartuk, hogy Lorena várjon, mert 4 kilométerrel a vége előtt ez nem egyszerű. Nem a kommunikáció nehéz, de meg kell érteni, hogy ha a versenyzők 1,5 kilométerrel előrébb járnak, akkor legalább 3 perc, amíg odaérünk. A bukás szerintem 5,5-tel a vége előtt történt, Mischa pedig 3,5-nél már ott volt, ez azért így is elég gyors.”
Fisher-Black a saját technikai problémája miatt maradt le még inkább, a többiek (Christine Majerus, Barbara Guarischi) pedig már eleve leszakadtak a bukás előtt. Stam szerint a helyzet különben sem igényelt egy teljes sornyi segítőt.
A csapat egyébként az összetettben begyűjtött 1:19-es hátrány ellenére bizakodó azzal kapcsolatban, hogy Vollering vissza tudja venni a vezetést a versenyben.
„Az, hogy elvesztettük a sárgát, talán nem is olyan rossz dolog, mind úgy voltunk vele, hogy korán van még végig vezetni a versenyt. Demi kicsit szomorú lesz miatta, de nem hiszem, hogy a sárga elvesztése most a legnagyobb probléma.” - nyilatkozta Bredewold még csütörtökön.
Volleringről azóta kiderült, hogy tényleg csak zúzódásokat szenvedett, pénteken pedig jól vette az első akadályt, hiszen az eddigi legkeményebb napon nagyobb gond nélkül megjött az esélyesekkel. A hétvégén pedig jönnek a nagy hegyek, ahol tényleg perceket lehet visszanyerni.
Ehhez viszont a csapattársak teljes segítsége sem fog ártani.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés