Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Példátlan karrier, kétszáznál is több győzelem - Cavendish szerint egyértelmű, ő minden idők legjobbja

Gecsei Dina

Publikálva 29/11/2021 - 17:18 GMT+1

Mark Cavendish minden idők legjobbjának nevezte, de Eddy Merckxhez is hasonlították már, mint a generációja egyik legjobb kerékpárosa. Marianne Vos azonban nem csak a kétszáznál is több győzelmével írta be magát a történelembe, hanem azzal is, hogy a közreműködésével ott tart most a női kerékpársport, ahol.

Marianne Vos

Fotó: Getty Images

Könnyű dolgunk van nekünk, magyaroknak, mert Vas Blankával egy csapásra találtunk egy olyan versenyzőt a női mezőnyben – legyen szó az országúti kerékpározásról vagy a cyclocrossról – akiért érdemes bekapcsolni a tévét, és hétről-hétre követni az eseményeket. Ahhoz azonban, hogy ennyi és ilyen színvonalú verseny (és azokról közvetítés is) legyen, sokévnyi küzdelem vezetett, aminek egyik központi szereplője a hollandok többszörös világbajnoka volt.
Az egykori csodagyerek, a női mezőny egyik legsokoldalúbb és legsikeresebb női bringása, Marianne Vos szerint hihetetlen változásoknak lehettünk szemtanúi az elmúlt években, ha a kerékpársport női oldalát nézzük. A WorldTour-csapatok, a garantált minimumfizetések, és az egyre rangosabb versenyek megjelenése és megerősödése mind-mind olyan eleme volt ennek a változásnak, amiket még elképzelni sem tudtak 2006-ban, amikor például Vos megérkezett a profik közé.

A Jumbo-Visma 34 éves versenyzője szerint hihetetlen ez a fejlődés, főleg mert csak részben múlt a szabálymódosításokon, rengeteg munkát tettek bele a csapatok is, amik katalizátorai voltak a folyamatnak.
„Maguk a csapatok is őrült sokat dolgoztak azért, hogy ez a fejlődés megindulhasson” – mondta Vos. „Folyamatosan menni akarnak előre, jobbak akarnak lenni, fejlődni szeretnének. Ennek köszönhetően úgy látom, az utóbbi hat évben hihetetlenül sokat fejlődött a kerékpársport.”
A holland végignézte az átalakulást: korábban a rendkívül alacsony költségvetéssel gazdálkodó női csapatok szinte a túlélésért küzdöttek, most pedig már saját buszokkal, szakmai stábbal, komplett személyzettel készülnek a versenyekre, és végre élvezhetik azt a megnövekedett érdeklődést, ami a női versenyeket is kíséri az utóbbi években.
Ráadásul az is erősíti ezt a folyamatot, hogy egyre közelebb hozzák a nézőkhöz a csajok versenyeit. Egyre több hír és interjú jelenik meg a témában, egyre több versenyt lehet akár élőben is követni a tv-n keresztül, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy minél több rajongót és érdeklődőt meg tudjanak szólítani.
„Az elmúlt két évben érezhetően megnőtt ez a fajta támogatás. Jó látni, hogy egyre több szponzor érdeklődik, és száll be a kerékpársportba, hiszen látják benne, hogy milyen komoly értéket képvisel. A versenyek egyre magasabb színvonala odacsábítja a szurkolókat, és minél több a verseny, annál több emberhez jut el, és annál jobban növekszik az értéke.”
Vos rengeteg versenyt nyert meg a pályafutása során, de azt is egy hatalmas – ha nem a legnagyobb – sikerének tartja, hogy az eredményeivel magával húzta az egész női kerékpársportot, és közvetve hozzájárult ahhoz is, hogy újra a versenynaptárban szerepelhessen a női Tour de France.
Marianne Vos a UCI gáláján.
Ő az egyik utolsó olyan aktív versenyző, aki még részt vett a Grand Boucle Féminine-en, a női Tour de France egy korábbi változatán, amit még teljesen külön szerveztek a férfiak versenyétől. Amikor ezt a versenyt utoljára megrendezték 2009-ben, Vos a harmadik helyen végzett.
Mivel a neve szinte egybeforrt a női kerékpársporttal, az évek során előszeretettel vállalta azt a szerepet, hogy a sportágon belül ő legyen a fair és egyenlő bánásmód egyik szószólója. 2013-ban tagja volt annak a Le Tour Entier csoportnak (Kathryn Bertine, Chrissie Wellington és Emma Pooley társaságában), amelyik kampányt indított a női Tourért, és amelyiknek nagy szerepe volt abban, hogy ez az álom, a La Course végül megvalósulhatott.
Először a La Course csak egy egynapos versenyként szerepelt a versenynaptárban, rögtön az elsőt meg is tudta nyerni Vos 2014-ben (meg aztán 2019-ben is egyet), de a jövőben szintet lép az esemény, és egy komoly, többnapos küzdelemmé alakul, ráadásul az a cég (az ASO) szervezi, amelyik a férfiak Tour de France-át is – a szakértelemmel, a tapasztalatokkal, a pénzzel és a felhajtással együtt. Az nem is kérdés, hogy Vos is ott szeretne lenni majd a rajtnál.
„Itt volt az elmúlt években a La Course, szerintem sok izgalmat hozott a rajongóknak, és nekünk is volt pár elég jó versenyünk”nyilatkozta a VeloNewsnak. „Most viszont, hogy ez a verseny nyolcnaposra bővül, egészen más lesz, most már egy igazi Tour de France lesz belőle.”
„Azt gondolom, az ASO nagyszerű munkát végez, el tudom képzelni, milyen nehéz lehet tető alá hozni egy ilyen versenyt, de szerintem menni fog nekik. Biztosan fokozott érdeklődés fogja majd övezni, nekünk, versenyzőknek pedig különösen fontos mérföldkő lesz, és klassz, hogy ott lehetünk végre a Tour de France-on.”
Marianne Vos és a La Course logója
Ha nem jön közbe semmi, Vos lehet azon kevés szerencsések egyike, aki jelen lehet a verseny történelmi újjászületésénél, a 2022. júliusi párizsi rajtnál. Ráadásul most már a Jumbo-Visma színeiben, ami azért is különleges, mert a hosszú karrierje során Vos csak egyetlenegyszer váltott csapatot, idén év elején, amikor hozzájuk került.
„Remek év volt. Már egyből a legelejétől jól éreztem magam a csapatban, és szerintem ez nagyon fontos. Az is elég jó volt, hogy már a szezon kezdetétől jó eredményekkel, és igazán remek versenyzéssel indultunk, ami mindig ad egy kis extra motivációt, és persze el is tölt némi elégedettséggel. Szerintem rengeteget fejlődtünk ebben az évben csapatként, és egy elég jó kis szezonra tekinthetünk most vissza” – mondta Vos a Jumbo-Vismánál töltött évéről.
Bár Vos szinte mindent megnyert már, még most is imád versenyezni. Van 7 (hét!) világbajnoki címe cyclocrossban, három országúti vb-aranya, és persze még kettő pályakerékpárban. Ó, és akkor a két olimpiai aranyérmét még meg sem említettük: egy országúton, egy pályán került a nyakába. A pályafutása során nagyjából 200 (kétszáz!!) versenyt nyert meg, köztük a Gent-Wevelgemet, az Amstel Gold Race-t, 30 szakaszt a Giro d’Italia Donnén, de még mindig van benne energia.
Marianne Vos
Még szeptemberben, a női Paris-Roubaix előtt kérdezték, hogy egy ilyen elképesztő karrierrel a háta mögött mi az, ami miatt még mindig ugyanolyan erőbedobással és lelkesedéssel képes versenyezni.
„Természetesen ezt a kérdést magamnak is fel szoktam tenni, sőt, tettem fel már tíz évvel ezelőtt is. Talán van olyan, amikor elfogy a motiváció, de az a helyzet, hogy én szeretem ezt a sportot”mondta a VeloNewsnak.
Egyszerűen csak szeretek kerékpározni, élvezem az edzéseket és persze a versenyzést is. Számomra még most is kihívás, hogy tovább fejlődjek, hogy egyre jobb legyek, és hogy mindig próbáljam kihozni magamból a maximumot.
„Aztán ott van az is, hogy a versenyzés egy játék, soha nincs két egyforma verseny. Mindegyik más és más, mindig új forgatókönyv jön, amelyekből neked kell kihoznod a legjobbat. Az új csapatommal, a Jumbo-Vismával egy új környezetben kellett kihoznom magamból a legtöbbet, és azt hiszem, hogy épp emiatt nem probléma motiváltnak maradni. Amíg egészséges vagyok, és meg tudom csinálni, addig tudok még fejlődni. Nagyon élvezem ezt.”
Na, de hogy jön a képbe Mark Cavendish? Amikor Vos begyűjtötte idén júliusban a női Giro d'Italiákon a harmincadik szakaszgyőzelmét, a brit sprinterkirály nem fogta vissza magát, és az egekig magasztalta őt. Az instagramjára feltöltött fotó mellé azt írta, hogy ez a harminc szakaszgyőzelem egy igazi mérföldkő, és hogy ez hír kell, hogy legyen a kerékpáros világban. Sőt, azt is hozzátette, hogy "annyi éven át, annyi mindenben inspirált engem, kétségkívül ő minden idők legjobbja".
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés