Hogyan jut el egy magamfajta pályaversenyző oda, hogy maratonra készüljön? Én vagyok a legjobban meglepve, hogy végül belevágtam a NAGY KALANDBA. Nekem ismerkedés a távval, másnak már szinte természetes.

2014 Jakarta Marathon

Fotó: Eurosport

Azt szokták mondani, hogy egy európai futónő 30 éves kora körül érik be. Fiatalon még én is szeleburdi voltam, nem sok türelmem volt a hosszúkhoz. Megvolt a gyorsaságom és 1500m-től 5000m-ig köröztem a pályán. Egyszer-egyszer súroltam a 10000m-t és buliból a félmaratont is teljesítettem.
Olympic Games
Tom Dumoulin példája mutatja, van visszaút a mentális problémákból
4 ÓRÁJA
Aztán, mint mindenki életében, benőtt a fejem lágya és 2 éve (30 évesen) kicseréltem az életem. Rengeteg mindenen változtattam és úgy éreztem, egy hosszabb út kezdetén járok. Kerülgettem a maratoni témát, mint macska a forró kását. Eljátszottam gondolatban az edzésekkel, majd megbeszéltük az edzőmmel, hogy szép lassan felvezetjük a maratoni távot.
Döntésem nem okozott hatalmas ovációt. Két táborra osztotta az ismerősöket: a szkeptikusokra és akik nagyon várják, hogy debütáljak. Én egy dologhoz kötöttem a maratont:
  • ha 70 percen belül futom a félmaratont, belevágok.
Tavasszal megfutottam a 69:50-et.  Akkor már a külföldi ellenfelek és menedzserek is kérdezgették, mikor lesz már az első maraton. Vágjak bele!

Papp Krisztina 2

Fotó: Eurosport

Belevágtunk. Nem menőzök, igazság szerint ez a harmadik hete, hogy elkezdtük az edzéseket. Ezeknek a heteknek semmi köze még a klasszikus maratoni felkészüléshez. Mondjuk úgy, ráhangolom a testem a későbbi sok-sok kilométeres hetekre.
Csináltam egy listát, mire van szükségem ahhoz, hogy minden klappoljon. Erre azért van szükségem, hogy ne a felkészülés közepén érjen meglepetés, hogy túledzettem magam, vagy lesérülök, esetleg azon menjenek el napok, hogy valamim átmenetileg fáj. Ezt mindenkinek ajánlom, jelentősen lerövidíti a kellemetlen pillanatokat. Lássuk a listát:
Fő verseny időpontjának kitűzése, esetleges köztes versenyek időpontjának egyeztetése
Regeneráció tervezése (több edzéshez elengedhetetlen)
  • masszőrök (legyen több is, hiszen nem mindenki ér rá mindig)
  • manuálterapeuták feltérképezése
  • gyógytornász
Lelki háttér
  • pszichológus (rendezni kell a lelki dolgokat, mert nagy terhelésnél, amikor érzékenyebbek vagyunk, ne ezen bukjunk több napot)
Egyéb tennivalók
  • orvos (orvos, dietetikus, rendszeres vérkép)
  • edzéshelyek kiválasztása, feltérképezése
  • beszerezni az erősítésekhez szükséges eszközöket (fitt ball, smr henger, trx,.....)
  • edzőtáborok megtervezése
  • a megfelelő cipőket beszerezni
  • kitapasztalni edzéseken a frissítést, úgy, ahogy majd a versenyen fog zajlani
  • beszervezni előre segítőket egy 30-35 km-hez
Lehet, hogy aprólékosnak tűnök, de amikor elkezdtem az edzéseket, rengeteg olyan dologba botlottam, ami hátráltatott. Például, hogy fáj a lábam és épp akkor senki nem elérhető. Mindig legyen egy C verzió. :)
Nem gondoltam volna, hogy a maraton sokkal de sokkal több tervezést igényel, mint egyéb távok, amiken eddig futottam.
Például: meg kell oldani, hogy ne épüljön le a szervezetem. Táplálékkiegészítők használata ajánlatos. Ez önmagában nem elég, fontos odafigyelni a táplálkozásra is!!!!!
Táplálékkiegészítők:
  • barna rizs fehérje (ezt rizsitallal és mézzel keverem össze)
  • BCAA
  • Amino tabletta
  • multivitamin
  • vas tabletta vagy szirup
  • immunerősítő
  • halolaj kapszula
  • Mg,Ca, Zink
  • L-carnitin
  • Q10 tabletta, vagy folyékony változat
  • izotóniás italpor
Az étkezésemben jelenleg nem követek semmi diétát. Kerülöm a fehér lisztet, a cukrot. A tészták tönkölylisztesek vagy teljes kiőrlésűek az étrendemben. Sok gyümölcs (leginkább banán, edzések után), magok (mandula, kesudió, tökmag, mogyoró...)
Ha kérdezik, mindig csak annyit mondok: bármit megeszem, csak az alapanyagokat cserélem jobb minőségre.
Tehát, belevágtam a felkészülésbe. Mi lesz belőle, azt nem tudom. Van egy célom, amiért dolgozom minden egyes nap. Motivációnak csak annyit mondhatok magamnak: képes vagyok rá. Ahogyan annyi ember. Hogy az óra hol áll meg, az mindenkinek meglepetés lesz :)
Szeretnék minden héten megosztani egy kis szeletet a felkészülésből. A jó és a kevésbé kellemes oldalából is.
A következő hétig kilométerekre fel! :)
Olympic Games
Menny és pokol - világcsúcsok és horrorbukások a pályakerékpárosoknál
10 ÓRÁJA
Olympic Games
Úton a világcsúcs felé felöklelte ellenfelét a dán bringás
10 ÓRÁJA