A belga versenyző nem az Ineos többet fizető ajánlatát választotta, döntésében pedig a nagyobb szabadság, a szponzorok elkötelezettsége és a klasszikus sor megerősítése is szerepet játszhatott. 


Idén sem volt nagyot szóló csapatváltásoktól mentes holtszezonunk, elég csak Marc Hirschi utolsó pillanatban történő átigazolására gondolni. Egy, a tél folyamán sokat emlegetett pletyka azonban végül nem vált valóra: némi huzavona után az Ineos csapatával szóba hozott Wout van Aert végül meghosszabbította a 2021-es idény végén lejáró szerződését a Jumbo-Vismával. Ismerve a brit csapat anyagi fölényét a kerékpársportban, joggal merül a kérdés, mi vette rá Van Aertot, hogy nemet mondjon a vélhetően lényegesen magasabb fizetésre és a maradás mellett döntsön?
Jobban belegondolva viszont a döntés egy sor szempontból jól megindokolható, a versenyző ügynöke, a csapat vezetése és a szponzorok pedig az utóbbi napokban egyaránt csepegtettek információkat a felek motivációival kapcsolatban. Érdemes most áttekinteni, milyen érvek szólhattak a belga sztár maradása mellett.
Kerékpár
Egy percig ne gondold, hogy egyszerű, szökni igenis művészet
4 ÓRÁJA
Mit keresne Van Aert az Ineos-ban? És Alaphilippe az AG2R-nél? | Eurosport
Bár vannak rutinos World Tour versenyzők, akik még 2021-es szezonra sem találtak magunknak csapatot, egyes sorok már a jövő évi keretüket tervezik. A legújabb pletykák szerint az Ineos kinézte magának Wout van Aertot, a világbajnok Julian Alaphilippe-et pedig az újjáalakult AG2R vinné.

A győzelemnél nincsen jobb reklám


Először is azt kell tisztázni, hogy bár Van Aert ennél egy vélhetően nagyobb összegre mondhatott nemet, egyáltalán nem keres rosszul a Jumbónál. Belga sajtóinformációk szerint az új, 2024 végéig érvényes szerződése alapján legalább évi másfél millió eurót keres, amivel kényelmesen ott van a mezőny elitjében. Na, de hogyan engedheti ezt meg magának egy költségvetés terén középmezőnybe tartozó, Primoz Roglicot (és a tárgyalás idején még Tom Dumoulint is) is jól megfizető csapat?
Nos, a válasz alighanem a szponzor elkötelezettségében keresendő. A csapatot szponzoráló holland Jumbo üzletlánc nemrég kezdte meg működését Belgiumban is, az egyik legismertebb helyi sportoló náluk szereplése így akár extra források ráfordítását is megérhette. Ezt az elméletet támasztja alá a Jumbo vezetésében lévő Tom van Veen év eleji nyilatkozata is:
"Wout van Aert fontos a brand számára Belgiumban. Az év végéig még él a szerződés és jól haladnak a tárgyalások."
Ráadásul nem csak a Jumbo, hanem a csapat új bringaszállítója, a Cervelo is érdekelt lehet Van Aert megtartásában. A kanadai kerékpárgyártó országúton és CX-ben egyaránt remek reklámot láthat a győzelmeket szállító belga sztárban, egy jövőbeni világbajnoki trikóért cserébe simán megérhette nekik állni a versenyző fizetésének egy részét.

vanaert-cx-cervelo.jpg

Fotó: Eurosport

Nagyobb szabadság


Ha Van Aert oldalát nézzük, egy kézenfekvő ok rögtön szembetűnik. Hiszen az évek során a Sky/Ineosba igazoló számos versenyző választotta a nagy pénzt, ennek viszont az volt az ára, hogy a legfontosabb versenyeken (ergo a Touron) a csapat szolgálatába állt és jóval kevesebb esélye nyílt a személyes céljait üldözni. 
Dave Brailsford csapatvezető ugyan az idei Giro-győzelmet követően tett olyan említést, hogy a brit sor áttérhet egy agresszívabb versenyzésre, de őszintén nehéz elképzelni, hogy mondjuk Van Aert szabad kezet kapna a zöld trikó üldözésében. A Jumbótól erre állítólag garanciát kapott, bár az idei programja és az olimpia közelsége miatt valószínűbb, hogy ebbe a sok energiát igénylő próbálkozásba inkább csak jövőre vág majd bele a belga. 
A nagyobb szabadság viszont nem csak a Tour esetében érvényes. Van Aert ugyanis hiába tért át az utóbbi szezonokban fokozatosan inkább az országútra, cyclocrossban sem adta fel az ambícióit. A Jumbo az elmúlt években ezen a téren teljes szabadságot adott neki, és ugyan az Ineos az idén leigazolt Tom Pidcockkal hasonlóan engedékeny, a belga miért kockáztatott volna meg egy számára esetleg kevésbé kedvező felállást?
Óriási új korszakot nyitott Geoghegan Hart Giro-győzelme az Ineosnál | Eurosport
Dave Brailsford szerint egy csapásra változtatja meg csapata gondolkodási módját és szurkolók felé mutatott képét az olaszországi győzelem - avagy eddig nem nagyon ismert fogalom került az Ineos-kódexbe. A történet adott és világos: október 25-én, vasárnap minden idők egyik legszorosabb, legizgalmasabb háromhetesét nyerte meg Tao Geoghegan Hart.

Klasszikus ambíciók 


Az egyezkedések során állítólag kulcskérdés volt a Van Aert köré a kockaköves klasszikusokon épített csapat helyzete. Nemrég maga Merijn Zeeman csapatvezető ismerte el, hogy a belga sztárnak az őszi egynaposokon nyújtott támogatás "nem volt elégséges", a csapat pedig ezen a téren erősítésre szorul. Elnézve, hogy a riválisok valószínűleg mind létszámbeli fölényükkel próbálják majd legyőzni a Van Aert- Mathieu van der Poel kettőst, ez a gondolatmenet nem tűnik alaptalannak. 
"Fejlődünk ezen a területen. A következő években tovább szeretnénk erősödni, hogy megadjuk Woutnak a szükséges támogatást" - mondta Zeeman. 
Azt a HLN belga oldalnak nyilatkozva Jef Van den Bosch, a versenyző ügynöke is megerősítette, hogy a klasszikus sor helyzete egy fontos kérdés volt:
"A csapat biztosított minket, hogy tovább erősítenek majd. Ha van egy versenyzőjük, aki megnyerte nekik az első Monumentumukat és négy éven át hozhat sikereket, ez logikusnak tűnik. Egy jó formában lévő Teunissennel és Nathan Van Hooydonck érkezésével már így is jóval erősebb lett a sor."

vanaert-klasszikusok.jpg

Fotó: Eurosport

Végezetül pedig amellett sem érdemes elmenni, hogy olyan, nem feltétlenül racionális érvek is szerepet játszottak, mint az elkötelezettség és a csapathűség. A Jumbo az elmúlt két szezonban lehetőséget adott Van Aertnek, hogy kiteljesedhessen országúton is, a belga versenyző fejlődése pedig hihetetlen sebességgel zajlott. Miért cserélte volna le a sikert hozó környezetet?
Lényegében ezt az érvelést foglalta össze Van den Bosch is:
"Wout egy hűséges srác. A szándék végig az volt, hogy maradjon a csapatnál. Nagy volt az érdeklődés iránta, természetes volt, hogy időbe került, amíg kiegyenesedtek a dolgok, de ez most már megtörtént."
Létezik egy angol mondás: "if it ain’t broke, don’t fix it", ami magyarul nagyjából annyit tesz, ha valami nem romlott el, akkor nem is szorul javításra. Wout van Aert és a Jumbo kapcsolata a leírtak alapján egyáltalán nem működött rosszul, legfeljebb kisebb korrigálásokat igényelt. Ez most megtörtént, úgyhogy minden adott, hogy az eddig szinte tökéletesen működő gépezet a következő években tovább száguldva szállítsa a győzelmeket. 
Velonews
Kerékpár
Időt adott sztárjainak a Jumbo, győzelmekkel hálálhatják meg
21 ÓRÁJA
Kerékpár
Van der Poel olyan, mint Messi: akkor villan nagyot, ha önmaga lehet
TEGNAP 12:39