A szakértők szerint a betiltott pozíciók komoly különbséget jelentenek a légellenállás szempontjából. A változások tisztán az állóképesség fontossága felé terelhetik a sportágat, ez pedig rossz hatással lehetnek a versenyek változatosságára. 

Ahogy várható volt, az UCI napokban meghozott döntése, amivel április elejétől betiltanak több aero pozíciót, köztük az utóbbi időben nagyon elterjedt vázra fekvős lejtmenetezést (azaz a super tuckot), komoly felzúdulást keltett. A rajongók a fejüket fogják, a versenyzők többsége kiakadt. Mellettük viszont még egy csoport, a különböző csapatoknál dolgozó aerodinamikai mérnökök és szakértők sem rajonganak az ötletért, márpedig ők a tudomány oldaláról vizsgálják a kérdést. Véleményük pedig nem sok jót ígér. 
Két szakember, a korábban Forma 1-es csapatokkal dolgozó Jean-Paul Ballard és a Specialized bringáinak jobb légellenállását fejlesztő Ingmar Jungnickel egyaránt megdöbbentek az új szabályokon. A döntés mindkettejük véleménye szerint kevesebb támadáshoz és unalmasabb versenyzéshez vezethet:
Tour de France
Csak van Aert miatt érdekelné van der Poelt a zöld trikó?
7 ÓRÁJA
„A super tuckra az egyik leghasznosabb fegyverként tekintettem, szomorú vagyok, hogy eltűnik. Teszteltük párszor szélcsatornában, a különbség pedig masszív, akár 20%-os! Majdnem olyan sokat jelent, mint a szélárnyékozás.” – állítja Jungnickel.

aero-pozicio-tiltas-supertuck.jpg

Fotó: Eurosport

Az elmúlt négy évben többek között az Ineossal dolgozó Ballard szerint a döntés azért is furcsa, mert az UCI sok tekintetben engedékenyebb lett az utóbb időben:
„Az utóbbi időben elég haladó szemléletűek azzal kapcsolatban, ahogy bringákat építhetünk. Az aero kerékpárok ma már lényegében TT bringa stílusúak. Ezzel szemben túlságosan konzervatívak azzal, hogyan lehet tekerni a bringákat.
Azt szeretnénk, hogy a sport izgalmas, taktikus legyen.
Mint a motorsport, ami arról is szól, hogyan tudod kezelni a járműved a teljes útvonalon, beleértve a lejtmeneteket. Ha képes vagy ezt super tuck pozícióban tenni, miért ne tedd?”
Az UCI válasza a „miért ne” kérdésre egyértelműen a biztonság. A két szakember viszont éveket töltött azzal, hogy bizonyítsa, aerodinamikailag miért érdemes használni a pozíciót, a számaik pedig elég beszédesek. A Ballard által összeállított alábbi táblázatból kiderül, hogy a pozíciónak mind húzóerő, mind extra wattok szempontjából komoly jelentősége van.

super-tuck-elony.png

Fotó: Eurosport

„A különbség a super tuck és egy egyszerű behajlított könyökös pozíció között 60km/h-s sebességnél 85 watt. 70-nél, ami teljesen reális egy profi verseny lejtmenetében, már 135 watt, ami hatalmas különbség!"
Ami a másik betiltott pozíciót, az országúti bringán TT-pozícióban könyöklést (vagyis az imádkozó sáska pozíciót) illeti, ennek hatása is jelentős:
„Síkon tekerve a sáska pozíciónak 50 körüli sebességgel akár 24 watt előnye is lehet a könyökbehajlítással szemben. Ez egy 450 wattos erőkifejtésnél, mondjuk amikor kialakul a szökés, akár 5-6% energiaspórolást is jelent.

aero-pozicio-tiltas-saska.jpg

Fotó: Eurosport

„Síkon tekerve ez a legelőnyösebb pozíció egy szökés kialakításához. Szóval a tiltása növeli majd a légellenállást és ezáltal korlátozza a szökési kísérletek erejét és hosszát.
Végeredményben mindkét tiltás elveszi a technikai tudás szükségességét, ezáltal pedig tisztán a versenyzők közötti erőkülönbségekre bízza az eredmény alakulását. Ami figyelembe véve, hogy manapság mennyire kevés választja el egymástól a mezőny elitjét, nem sok jót ígér. Jungnickel így fogalja össze borús véleményét:
„Ami az eredményeket illeti, (a tiltás) szerintem kivesz egy technikai elemet és
a tiszta állóképesség fontossága felé tereli a sportágat.
Személy szerint én inkább úgy szeretem látni a kerékpározást, mint Forma-1, csak emberi motorokkal. Élvezem a taktikai küzdelmet, az utolsó pillanatban fékezést, a húzatást és a támadásokat. Sajnos ezek a dolgok némi baleseti kockázattal járnak. Van, akik szeretik a tiszta állóképességi sportágakat, mint a futás, de ezeket ki nézi tévében?”
Velonews
Kerékpár
„Cadel Evansék manapság a top20-ban sem végeznének egy Touron”
TEGNAP 16:51
Kerékpár
Kétszeres világbajnok, pedig nem is készült profinak – Alaphilippe apukaként sem állt le
TEGNAP 11:50