Hétfőn bemutatták a 2023-as olasz körverseny útvonalát, az előzetes várakozásoknak megfelelően tényleg három időfutam került be a programba. Azt már pár hete tudjuk, hogy a nagy rajt Abruzzo régióban, Ortonában lesz, az viszont csak most vált biztossá, hogy jövőre hét hegyi befutó vár a mezőnyre, ahogy az is, hogy 10 év után ismét lesz Tre Cime di Lavaredo. Az a hegy, ahol 2013-ban Vincenzo Nibali emlékezetes módon, hóesésben tudott szakaszt nyerni.
A jövő évi Giro d’Italia útvonala ezúttal az ideihez képest jóval több, összesen 70,6 kilométernyi egyéni időfutamot tartalmaz (köztük egy hegyi TT-t a Monte Lussarira), a sprinterek várhatóan 8 lehetőséget kapnak, az első igazi hegyi befutópedig május 12-re került.
Bár sokáig Trieszt tűnt befutónak, most az is biztossá vált, hogy a jövő évi olasz kör - 2018 után ismét - Rómában zárul, méghozzá egy „rendes”, várhatóan sprintbefutós szakasszal.
Kerékpár
Tarolt a Jumbo és a Bora, jó az öreg a háznál – 2022 legjobb igazolásai
EGY ÓRÁJA

A NAGY RAJT

Mivel idén Budapesten kezdődött a Giro, jövőre Oalszországban, méghozzá Abruzzo régióban rajtol a verseny, egy Fossacesia Marina és Ortona közötti 18,4 kilométeres időfutammal.
A második napon egy elég hosszú, de viszonylag sík nap végén Teramóból indul és San Salvóba érkezik a mezőny. A harmadik nap már el is hagyják a tartományt, de a hetedik szakaszon még visszatér a mezőny Abruzzóba, ahol megmásszák a verseny első igazán komoly hegyét, a Gran Sassót.

Giro d'Italia 2023, 1. szakasz

Fotó: Eurosport

AZ ELSŐ HÉT

A nagy rajt után délnek indul a mezőny, a haramdik és negyedik szakaszon pedig jönnek az első emelkedők, főleg az utóbbi nap végén elhelyzett Colle Molella (9,6km 6%) tűnik gonosznak. A hatodik szakaszon visszatér a mezőny Nápolyba, ami az idei útvonalat követően a jövő éviben is helyet kap.
Ezután jön az első nagy hegyi befutó, a már említett Gran Sasso, ahol 2135 méterre másznak majd föl a versenyzők. A hét két fontosnak kinéző szakasszal zárul, előbb egy hosszú (207 km) és rövid, gonosz emelkedőkkel tarkított nap végén ér majd a mezőny Fossombronébe, majd a kilencedik etapon egy újabb sík időfutam következik, ezúttal 33,4 km Cesena környékén.

Giro d'Italia 2023, 7. szakasz

Fotó: Eurosport

A MÁSODIK HÉT

A második hét három átvezető szakasszal startol, de mire elkezdhetnénk panaszkodni, már jön is az első brutális hegyi nap. A 13. etap simán beillik a verseny királyszakaszának is, itt lesz a Giro legmagasabb emelkedője Cima Coppi (Colle del Gran San Bernardo - 2469 m), majd a Croix de Coeur megmászása után átmegy a mezőny Svájcba, ahol egy újabb hegy végén Crans Montanában lesz a befutó.
A második hét egy újabb valószínűsíthető mezőnyhajrá után egy Bergamo környéki körözéssel zárul, amiben bőven lesznek emelkedők is, így nem ereszthetnek le az összetett esélyesek.

Giro 2023 - 13. szakasz

Fotó: Eurosport

A HARMADIK HÉT

Az utolsó hét rögtön egy brutális hegyi szakasszal indul. Ugyan 1500 méterrel a tengerszint fölé is alig megy majd a mezőny, a szűk 200 kilométerben mégis lesz 5000 m szintemelkedés, három emelkedő után pedig hegyi befutó a Monte Bondonén (21,4 km, 6,7%), amit új oldalról másznak majd a versenyzők.
A 17. szakaszon megkapják az utolsó előtti esélyüket a sprinterek, majd jön két újabb kegyetlen nap a hegyekben. Előbb egy rövidebb, de intenzív nap végén Val di Zoldóba érkezik a mezőny, majd következik a másik királyszakasz a Dolomitokban, benne a Passo Giau (10 km, 9,3%), a Passo Tre Croci és a Tre Cime di Lavaredo, ami 2013 után tér vissza az útvonalba.

Giro 2023 - 19. szakasz

Fotó: Eurosport

A 20. szakaszon aztán jön az utolsó időfutam, ezúttal viszont nem teljesen síkon. Egy rövid bevezető után a a versenyzők a Monte Lussarira tekernek majd fel, ami egy 7,3 km-es, 12%-os átlagmeredekségű, brutális emelkedő.
Ezután már csak a zárószakasz van hátra, ami viszont a korábbi hírekkel ellentétben nem Triesztben, hanem Rómában lesz, ahol - hasonlóan a 2018-as verseny zárásához - a belvárosban köröz majd a mezőny. Az az év Chris Froome legendás fordításáról marad emlékezetes, reméljük, idén legalább ilyen izgalmak végén ér majd a mezőny az olasz fővárosba.

A FONTOSABB DÁTUMOK

A 2023-as Giro d’Italia május 6-án rajtol Fossacesia Marinában, és május 28-án Rómában ér véget. Az első hegyi befutó május 12-én, a két királyetap pedig 19-én és 26-án lesz.
Mivel jövőre nem külföldön kezdődik a verseny, a 3 helyett 2 pihenőnap lesz: az első május 15-én, a második pedig május 22-én.

Minden út Rómába vezet: A 2023-as Giro teljes útvonala videón!

A VÁRHATÓ MEZŐNY

Mivel még csak most mutatták be az útvonalat, nehéz pontosan megmondani, kik lesznek ott biztosan a mezőnyben.
Remco Evenepoel már korábban is tett utalásokat arra, hogy 3 időfutam esetén inkább a Girón indulna. Tadej Pogacar már a Lombardia előtt kijelentette, hogy jövőre ismét rámegy a sárga trikóra, és Mathieu van der Poel is csak a Touron szeretne indulni.
A címvédő Jai Hindley jelen volt a bemutatón, és elhintette, hogy hajlik a visszatérésre, de nagy kérdés, hogy dönt majd a Carapaz-Roglic kettős, az ő részvételüket sem lehet kizárni. Az viszont szinte biztos, hogy Jonas Vingegaard megpróbálja megvédeni a címét a Tour de France-on.

A címvédő Jai Hindley

Fotó: AFP

Mivel Enric Mas sem épp a legjobb időfutam-menő, az ő Giro-részvételének sincs sok esélye, érdekes kérdés lehet viszont, hogy dönt Thibaut Pinot, aki idén is inkább az olasz körön szeretett volna részt venni, de végül a Touron és a Vueltán indult.
Geraint Thomas viszont nemrég azt mondta, hogy az utolsó profi szezonjában szívesen menne a Giróra. Ha teljesen rendbejön, Egan Bernal indulását sem lehet teljesen kizárni, de vele kapcsolatban nyilván még minden bizonytalan.
Kerékpár
Roglič óvatos, de a nagy kérdésre még nem tudja a választ
TEGNAP - 18:16
Tour de France
„A Tourt szívesen törölném az agyamból” – Enric Mas mélyről jött vissza a Vuelta-dobogóra
26/11/2022 - 17:18