Vannak visszatérő vitatémák a kerékpárban, ilyen a wattmérő, a rádiózás, és újabban a vércukorszintmérő kérdése is. És akkor mondunk még egyet: érdemes-e áttérni a vegetáriánus vagy a vegán étrendre.

Még mielőtt beleugranánk a témába, egy dolgot leszögeznénk. Cikkünkben azért kerüljük majd a ’veganizmus’ kifejezést, mert az túlmutat a táplálkozáson, az egy szemléletmód, tulajdonképpen egy életfilozófia, ami az élet minden területén elutasítja az állati termékeket. Helyette a ’növényi étrend/vegán étrend’ kifejezést használjuk majd, mert az kizárólag csak az étkezésre vonatkozik.
A versenyzők egyre nagyobb számban térnek át vegetáriánus vagy teljesen növényi étrendre, ahogy a világban úgy általában is trend, hogy egyre többen igyekeznek visszaszorítani az állati eredetű termékek fogyasztását. Ráadásul a húsevők is egyre inkább megválogatják, hogy milyet, mennyit és mikor.
Katalán körverseny
Valter Ati: örülök, hogy nem csak a szél fújt oda
27/03/2022 16:13
A növényi alapú étrend kétségtelenül fenntarthatóbb és környezetkímélőbb, mint a vegyes, a kérdés inkább az, hogy vajon működőképes lehet-e a testüket a végtelenségig kizsigerelő élsportolók esetében is.
Michael Storer, aki két szakaszgyőzelmével a tavalyi Vuelta egyik legnagyobb felfedezettje volt, úgy véli, a növényi étrend egyértelmű előnyöket biztosít a sportolók számára.
„Az, hogy néhány évvel ezelőtt áttértem a növényi alapú étrendre, hatással volt a testösszetételemre. Sokkal szárazabb lettem, miközben az izomtömegem megmaradt, ami kifizetődött a hegyeken. A teljesítményem egyértelműen javult. Nyertem két szakaszt a Vueltán, ez sok mindent elmond.”
Az a régi beidegződés, miszerint a vegán étrendet követők sápadtak és gyengék, már rég a múlté. Vannak kampányok, például a ’Veganuary’, melyek segítik a növényi étrend terjedését, ezen kívül bizonyos filmek, így a sok vitát kiváltó ’The Game Changers’ is, teljesen megreformálták azt a hitrendszert, hogy mit lehet elérni, ha az ember csak növényeket eszik.

Michael Storer

Fotó: Getty Images

Mindez szépen lassan leszivárgott a profi mezőny tagjaihoz is. Míg régebben a versenyzők steakekkel és sajtokkal igyekeztek magukat üzemanyaggal ellátni, manapság egyre gyakoribb, hogy lencsével, szójával és tofuval teszik ezt.
„A legtöbb versenyző már mondogatja, hogy nem akar vörös húst enni, inkább csak csirkét meg halat, sőt egyre többen haladnak a vegetáriánus étrend felé” – mondta Brad Lippens, a Trek csapatának séfje. „Néhányan erkölcsi okokból váltanak, mások viszont azért, mert úgy gondolják, így jobban tekernek majd.”
A hús, a tojás és a tejtermékek elhagyásnak erkölcsi, környezeti és egészségügyi előnyei jólismertek.
A vörös hús növeli bizonyos ráktípusok, szívbetegségek és egyéb egészségügyi problémák kockázatát. A WHO szerint a vörös húsok és a feldolgozott húskészítmények a rákkeltő élelmiszerek között is a legmagasabb kategóriába tartoznak. Az Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Világszervezet (FAO) azt mondja, hogy a farmokon tenyésztett állatok felelősek az üvegházhatást okozó gázkibocsátás 14,5 százalékáért.
Azonban az, hogy a növényi alapú étrend milyen hatással van a versenyzők teljesítményére, kevésbé egyértelmű.
Storer a teljesítményének javulását egyértelműen a vegán étrendre való átállásának tulajdonítja. Arról nyilván nincsenek egyértelmű bizonyítékai, hogy a növényi étrend adott neki kiváló lábakat a hegyekre tavaly nyáron, de abban biztos, hogy az étrendváltás eredményeként szárazabb lett, gyorsabban regenerálódik és frissebbnek érzi magát.

Simon Geschke

Fotó: Getty Images

Sok versenyző egyetért Storerrel, és a laboreredmények egyértelműen őket igazolják. Az ausztrál például azt mondja, hogy a koleszterin- és a vasszintje javult, de a szintén növényi étrendet követő Simon Geschke is arról számolt be, hogy ő produkálta a legjobb véreredményt, amikor a CCC-nél versenyzett.
A korábban már visszavonult, de az idén a konti-szintű WSA csapatában visszatért Adam Hansen szerint a növényi étrend biztosította a számára, hogy le tudjon tekerni 20 egymást követő háromhetest.
A véreredményem alapján mindig én voltam a legegészségesebb versenyző a csapatnál. Az orvosok azt mondták, nem sűrűn látnak ennyire jó vérképet.
A növényi étrend szkeptikusai általában azzal érvelnek, hogy aki nem fogyaszt állati eredetű termékeket, az nem jut elegendő fehérjéhez, ami pedig szükséges volna az izomnövekedéshez és regenerációhoz.
„Ha az embernek már alapból egészséges az étrendje, akkor nem vagyok benne biztos, hogy további előnyökkel jár, ha megszabadul bizonyos ételcsoportoktól” – mondta Asker Jeukendrup sporttudós, a Jumbo-Visma táplálkozási felelőse.

Adam Hansen

Fotó: AFP

„Az egyik legnagyobb kihívás, hogy biztosítsák a megfelelő mennyiségű és minőségű fehérjét úgy, hogy az aminosav összetétel is megfelelő legyen. Lehet persze táplálékékkiegészítőkkel kezelni a problémát, de én ezeknek nem vagyok nagy rajongója. Ha egy étrend olyan, hogy mellette tápkieget kell szedni, az számomra kérdéseket vet fel.”
Hansen szerint a növényi étrend arra is jó, hogy ellensúlyozza azt az igénybevételt, aminek a profi kerékpárosok emésztőrendszere ki van téve.
„Rengeteg a verseny, és a kerékpárosok pumpálják magukba ezt a sok feldolgozott ételt. Ez azt jelenti, hogy étrend tekintetében ezek a profik egyáltalán nem olyan egészségesek, leszámítva a bevitt kalóriamennyiséget.”
„Sok stressz éri a versenyzők szervezetét, a környezet sem mindig a legtisztább, ahol tekernek, úgyhogy az immunrendszerük rottyon van. Szerintem a növényi étrendnél még sokkal többet kellene tenni a testükért.”
Hansen szerint teljesen jó kajákat lehet összeütni tisztán növényi összetevőkből is, a séfek azonban erre még a legtöbb helyen nincsenek felkészülve.
„A versenyeken mindig van tészta, krumpli, rizs, szóval a szénhidráttal semmi gond nincs. Ezek mellé mindig lehet enni valami zöldsalátát is. A dolog persze egy idő után kissé unalmas tud lenni, mert a szállodák séfjei nem nagyon tudnak mit kezdeni a növényi összetevőkkel.”

Rohan Dennis

Fotó: Getty Images

Néhányan azért nem mernek növényi étrendre váltani, mert félnek, hogy unalmas, ízetlen ételeket raknak eléjük.
Amikor Rohan Dennist egyszer a kajáról kérdezték, állítólag egyszerűen csak annyit mondott:
a vegán étel az szar, menjünk tovább, jöhet a következő kérdés.
A Trek séfje szerint azonban mindenből lehet jót főzni, szóval a vegán ételek ízletessége sokkal inkább a séfek minőségét jelzi, nem pedig az összetevőkét.
Gönczy Gergő, kiváló kerékpáros és diplomás dietetikus nem csak, hogy növényi étrendet javasol az embereknek, hanem azt is fontosnak tartja, hogy az ételek minél kevésbé legyenek feldolgozottak.
„Teljes értékű növényi étrendet javaslok az embereknek, mert a növényi/vegán étrendbe még beleférnek a feldolgozott növényi alapú élelmiszerek is, mint fehér kenyér, sör és csokoládé. Ehelyett inkább azt ajánlom, hogy minden élelmiszert csak minimális feldolgozottság árán fogyasszunk, ami épp kell ahhoz, hogy fogyaszthatóvá váljanak.”
„A legkedvezőbb élettani hatás érdekében mindent hagyjunk meg eredeti mátrixában. Tehát fehér és még teljes kiőrlésű kenyér helyett is inkább tört búzát/bulgurt együnk vagy más teljes értékű gabonát, pl. barnarizst.”
Gergő reagált a Jumbo-Visma versenyzőinek táplálkozásáért felelős szakember fenti gondolataira is.
„Jeukendrup professzor nagy tekintélyű szakember a sporttudományban, ezt én nem vitatom. Amit mondott az helyén is van, csak a kontextus alapján tűnik úgy, hogy a növényi étrend ellenére lenne. Amit mondott, azt inkább értsük úgy, hogy az egészséges alapokra épített étrend elbírja, hogy néha állati eredetű élelmiszereket is fogyasszunk, mert bizony az egészséges étrend nem azok köré épül.”
„Az étrendkiegészítők sem élveznek nagyobb szükséget növényi étrenden, mint vegyes táplálkozás mellett. Azokat egyébként is csak akkor kellene alkalmazni, amikor már étrendileg minden teljesítményfokozó lehetőséget kiaknáztunk.”
via részben velonews
Párizs - Nizza
Ha Roglič és Pogačar a mezőnyben van, neked csak a második hely marad
13/03/2022 10:22
Párizs - Nizza
Ki hisz már Wout van Aertnak?
10/03/2022 10:07