MotoGP: a teszteknek vége, a csapatok készen állnak (?) a szezon kezdetére

A jövő héten megkezdődik a MotoGP 2023-as szezonja, miután az előző hétvégén a mezőny befejezte a tesztelést. Portimaóban sokan csak az utolsó simításokat végezték el az idei gépükön, mások viszont komoly lemaradást készültek behozni a riválisokkal szemben.

Fabio Quartararo

Fotó: AFP

Két nap. Ennyi ideje volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyének arra, hogy befejezze a tesztidőszakot, véglegesítse idei motorját és felkészüljön erre az évre.
Szombaton még a klasszikus menetrend szerint új alkatrészek, fejlesztések próbálgatása zajlott, vasárnap viszont már a legtöbben megpróbáltak rákészülni az első versenyhétvégére. Rápróbáltak néhány tényleg gyors körre, futottak versenyszimulációkat – konkrétan előkészítették a terepet az év első versenyei előtt.
Akadtak gyártók azonban, ahol nagyobb gondok voltak annál, mintsem hogy a technika reszelgetésével lettek volna elfoglalva. A mezőny egyik fele ugyanis tetemes hátrányban van és minden percet igyekeztek kihasználni, hogy behozzák a lemaradást. És hogy kik voltak ezek a lemaradók? David Emmett, a Motomatters szakírója három részre bontotta a mezőnyt: voltak a gyorsak (Ducati, Aprilia), az elveszettek (KTM, Honda), valamint a Yamaha a kettő között. Ez az alapfelállás pedig valójában nem sokat változott ez alatt a két nap alatt.

Akik utolérhetetlennek tűnnek

2023 az olasz gyártók éve lehet – a tesztek alapján legalábbis nagyon úgy tűnik. A Ducati szinte már egy kiforrott technikával érkezett Portugáliába, nem igazán kellett sok mindent próbálgatniuk. Egy eleve jól működő gépezeten néztek meg egy-két olyan apróságot, amit addig még nem tudtak. Tovább csiszolták például a Ducati erőátvitelét, így még könnyebb a gázkarral játszani és a motor is optimálisan adja le a teljesítményt a kigyorsításokon. Az elmondások alapján nagyon könnyen vezethető az idei gép (is) és az előző évekből kiindulva gyakorlatilag ez az egyetlen motor a mezőnyben, amely minden helyszínen versenyképes lehet.
De aki ebben nem hisz, az elég ha ránéz az eredményekre. Portimaóban ugyanis a legjobb 8 időből 7-et Ducatival futottak – csak az agyrázkódást szenvedő Di Giannantonio és a tesztversenyző Pirro maradtak ki ebből a sorból. A címvédő Bagnaia ráadásul óriási pályacsúcsot futott, így gyakorlatilag úgy néz ki, övék a tökéletes csomag. A szezon még el sem kezdődött, de előzetesen elmondható: nem az a kérdés, hogy ducatis versenyző lesz-e a világbajnok, hanem hogy melyik.
Hogy ez ne így legyen, arra talán az Apriliának lehet a legnagyobb sansza. A másik olasz gyártó is kimondottan jól néz ki – nem csak az első csapat, hanem a szatellit istálló is. Mindenki jó tempót hozott, új aero fejlesztéseket próbálgattak, hasznosan töltötték el ezt a két napot. Egyetlen problémájuk Aleix Espargaro sérülése volt. A katalán motorosnak az alkarjával voltak problémák – amit nem is olyan régen műtöttek. Végül kiderült, hogy még egy korábbi műtét szövődményei miatt kellett most sokat kihagynia ezen a hétvégén és hétfőn emiatt egy kisebb műtéten is át kell majd esnie, hogy rendben legyen a rajtra. Ezt leszámítva azonban az Aprilia készen áll. Érdemes lesz rájuk odafigyelni.

Quartararo és a Yamaha egyet előre lép, majd kettőt hátra

A Yamaha is új légterelő csomaggal érkezett – pontosabban a korábbi fejlesztések módosított verzióit hozták. Ez annyira nem jött be, hogy vasárnap végül elvetették a 2023-as elemeket és visszatették inkább a tavalyi csomaghoz – ez sokat elmond az aktuális kilátásaikról.
Az erősorrás továbbra is gyorsnak tűnik, ezt leszámítva azonban komoly gondokkal küzdenek. Kanyarsebesség, stabilitás, kanyarkijáratok – ezeken a területlen még mindig szenvednek. Az új gumikból sem tud még semmit sem kihozni Quartararo az idei géppel és a nagyobbik baj, hogy nem egészen értik, miért. Vasárnap a tavalyi aeróval és régebbi beállításokkal végül sikerült egy kis tempót találniuk, ami elégedettségre adott okot. Quartararo lényegében a tavalyi motorral ment, ami egy erősebb erőforrással volt megtámogatva. Ez lehetett volna az a csomag, amivel megnyerhette volna a vb-t 2022-ben. Meglátjuk, mire lehet ez elég 2023-ban.

A Honda és a KTM messze az élmezőnytől

Marc Marquez nyilatkozataiból úgy tűnik, a szezon elején semmiképp sem lehetnek harcban a top 5-ös eredményekért. Sőt, ilyen mezőnyben már a top 10 is szép teljesítmény lenne tőlük. Nagyon szerettek volna itt egy jelentőset előre lépni, de a jelek szerint ez nem jött össze nekik. Rins mondjuk jól mutat a Hondán (úgy tűnik, gyorsan ráérzett az új gépére a Suzuki után), de sok okuk nincs az optimizmusra.
Próbálgattak vázakat, meg ezernyi új alkatrészt, de még mindig alapvető gondok vannak a koncepcióval. A két legsúlyosabb terület talán az erőátvitel és az elektronika (amik össze is függnek egy bizonyos ponton). Utóbbi kapcsán a Hondának amúgy is nagy volt a lemaradása, de egyszerűen nem találják a kiutat. Így viszont nagyon nehéz lesz nekik meghatározó erővé válni ebben a szezonban.
A KTM gondjai egyértelműen a hátsó tapadás hiányához köthetőek - ez az ára annak, hogy más területeken sikerült előre lépniük. A fejlesztéseknek köszönhetően ugyanis könnyebb lett a motor, jobban fordul – viszont így cserébe a hátsó gumit nem tudják megfelelően munkára bírni.
Számukra az a jó hír, hogy az erőforrás terén sikerült előre lépniük és már ki is választották a megfelelőt. Ez kulcs, ugyanis ehhez az év során már nem nyúlhatnak – minden mást viszont fejleszthetnek tovább. Hoztak új légterelőket és vasárnap az elektronikával is sikerült szintet lépniük, így pozitív szájízzel fejezhették be a teszteket. Ez adhat reményt nekik a folytatáshoz.

Új elektronika, ami hosszabb távon még megkavarhatja a mezőnyt

A fentiekből is érződik, hogy az elektronika mennyire fontos tud lenni a motorok teljesítménye, működése kapcsán. Az utóbbi 10 évben az egész mezőny ugyanazt a Magneti Marelli féle ECU-t használja, amit egyesek jól kiismertek az évek során, mások pedig kevésbé.
Újdonság viszont, hogy ez az elektronika megújul az idei évtől, ami hosszabb távon még változásokat hozhat az erőviszonyokban. A változtatásnak két oka van. Az első, hogy új, környezetbarát üzemanyagokra vált a MotoGP, amik nagyobb hatékonyságot igényelnek az erőforrás részéről – ennek eléréséhez kell a nagyobb ECU kapacitás. A másik ok, hogy bukásoknál nagyobb hatékonysággal láthassák mikor, kivel és mi történt: a rendszer automatikusan jelezni fogja a rendezőknek, ha balesetet érzékel. Ezt észlelve pedig a pályán lévő motorosok jelzést kapnak majd a fedélzeti monitorokon, hogy ezt minél gyorsabban észre vegyék.
Az új elektronika tehát jóval gyorsabb és több lehetőség van benne – amit idővel a csapatok ki is használhatnak majd.
A világbajnokság 2023-as szezonja jövő hét pénteken veszi majd kezdetét a Portugál Nagydíjjal – ahol első alkalommal láthatunk majd sprintfutamot is a meglévő vasárnapi verseny mellett.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés