Eurosport
MotoGP-teszt: Erődemonstrációt tartott a Ducati
Publikálva 09/02/2024 - 10:39 GMT+1
Malajziában tartotta meg első idei hivatalos tesztjét a MotoGP mezőnye, ahol számtalan fejlesztést láthattunk és megnézhettük, mennyit sikerült előre lépniük a gyártóknak tavalyhoz képest.
Enea Bastianini és Francesco Bagnaia
Fotó: AFP
Az erőviszonyokat illetően ez mindig egy becsapós időszak (főleg a köridők terén). Épp ezért fenntartásokkal kell kezelni az itt látottakat, de mégis: nagy vonalakban kaphatunk egy képet arról, hogy hol tartanak most a gyorsaságimotoros-világbajnokság szereplői.
A 2023-as szezonzáró után, még november végén rendezték az első valenciai tesztet – azt követte most a sepangi háromnapos gyakorlás, amit megelőzött egy „shakedown”-teszt is (ezen csak a tesztversenyzők és az újonc Acosta vehetett részt, valamint a gyengébben teljesítő Honda és Yamaha gyári versenyzői). Nehezítő körülmények voltak azonban a mediterrán időjárás, vagy a korlátozások (csak megszabott mennyiségű gumi állt a versenyzők rendelkezésére). Épp ezért oda kellett figyelniük csapatoknak, hogy osztják be a rendelkezésre álló abroncsokat.
Ez egy nagyon fontos része az évnek a fejlesztés iránya szempontjából – rendkívül fontos döntéseket kell meghozniuk a gyártóknak az itt begyűjtött adatok alapján. Lássuk, ki, mire jutott Sepangban!
Ducati
Az olasz gyártó minden téren uralta ezt a néhány napot. Címvédőként ez persze nem meglepő (évek óta övék a legjobb motor a rajtrácson). Egy körön, versenyszimulációban – mindegy, hogy mérjük, még mindig ez a legerősebb technika.
A shakedown során láthattunk tőlük merészebb aero-fejlsztéseket, kedden azonban leginkább az új erőforrás tesztelésével voltak elfoglalva. A fejlesztéssel Bagnaia, Bastianini, Jorge Martin és a tesztversenyző Pirro foglalkozott elsősorban – az ő visszajelzéseik alapján fejlesztik jelenleg a 2024-es gépet. Mindannyian elégedettek voltak az új erőforrással, ami valamivel erősebb az előzőnél – ugyanakkor valamivel idegesebb is. Túl sok az erő, ami a gázkar meghúzásakor okoz némi problémát a kigyorsításokon, de ez a megfelelő elektronikai beállításokkal korrigálható. Többek között ez is volt a teszt egyik legfontosabb pontja számukra, hogy az új motor ereje ne menjen a vezethetőség rovására.
Elégedettek voltak a vázzal is, a harmadik napon pedig ráfeküdtek az új aero-csomag kipróbálására. Az új idom elég jól működött – sorra döntötték meg vele a pályacsúcsokat a gyári versenyzők. Bagnaia, Jorge Martin és Bastianini egy körön soha nem látott sebességet produkált, de ezek még csak az egykörös tempók. Sprintverseny-szimulációban Fabio Di Giannantonio volt a legjobb és Alex Marquez is elég jól nézett ki.
A legnagyobb figyelmet azonban természetesen ezúttal is Marc Marquez kapta, aki új fejezetet nyitott karrierjében és bemutatkozott a Gresini csapatban. Valenciában elképesztő volt a felhajtás. Egyből gyors tudott lenni, könnyedén megtalálta a közös hangot az új motorjával – akiben kétségek lettek volna afelől, hogy sikerülhet-e neki gyorsan alkalmazkodnia, hamar megkapta a választ. Sepangban ezen a téren azonban még többet kellett előre lépnie – az utolsó tizedek, századok megtalálása lesz majd a legnehezebb lépés.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/02/09/3882381-78880548-2560-1440.jpg)
Marc Marquez
Fotó: AFP
Eleinte technikai problémák hátráltatták, viszont utána szép fokozatosan folytatódhatott az összecsiszolódás a Ducatival. A nehézséget az adta, hogy korábbi motorja, a Honda inkább az első kereket terhelte jobban, azon volt a hangsúly – a Ducati azonban sokkal inkább a hátsóra támaszkodik. Ebből fakadóan vezetés technikailag teljesen máshogy kell menni vele. És mivel ő 11 évig ment Hondával, ezért most arról a stílusról kell átszoknia, ami egy időigényes folyamat.
A tempója azért bíztató volt, de – főleg egy körön – néha még mindig úgy vezeti az új motorját, mint a Hondát. A kigyorsításokon vannak még gondjai a spanyolnak, de folyamatosan tudott előre lépni és nincs messze a márkatársaktól.
KTM
Ha a tesztnek volt olyan sztárja, aki nem Ducatin ült, az mindenképpen az újonc Pedro Acosta volt. A tavalyi Moto2-es bajnok már most remek tempót produkál, pedig még csak tanulja a kategóriát. Persze ő még nem feltétlenül az új alkatrészek próbálgatásával volt elfoglalva, mint a többiek, de így is lenyűgöző volt látni, amit csinált. Már a shakedown során is újoncokat megszégyenítő időket produkált, majd később is minden nap tudott valamilyen téren gyorsulni, fejlődni. Acosta 19 évesen úgy hozta le a tesztet, mint egy 40 éves veterán – a hozzáállása példamutató és a tempója is olyan, mintha már évek óta itt versenyezne a királykategóriában. Érdemes lesz rá odafigyelni.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/02/09/3882379-78880508-2560-1440.jpg)
Pedro Acosta
Fotó: AFP
Ami a KTM-et illeti, az osztrák gyártó elég jól áll. Rengeteg új fejlesztést hoztak magukkal, amikkel apró lépéseket tettek a jó irányba. Hoztak új erőforrást, amivel elégedettek voltak; új aero-alkatrészeket; vázakat. Brad Binder 1,6 másodpercet gyorsult tavalyhoz képest, ami jól mutatja a fejlődést. Úgy tűnik, egy kicsit tudtak közelíteni a Ducatihoz.
Aprilia
Az Aprilia sepangi tesztje sokáig az aero-fejlesztések bűvöletében telt. Az volt a taktikájuk, hogy először ezt a területet pipálják ki és csak azután mennek tovább, ha itt már megtalálták a megfelelő setupot. Az ő aero-részlegük azonban kitett magáért és elképesztő mennyiségű új fejlesztéssel rukkoltak elő. Voltak első szárnyak, kanyarban leszorítóerőt generáló elemek, oldaldobozok, hátsó légterelők… Mindenből több verzió, amik külön-külön másképp működnek, így végig kellett próbálgatni a különböző variációkat. Nagyságrendileg több mint 20 különböző kombinációról beszélünk, amit egyesével végig kellett nézniük. Nem unatkoztak az első két napban.
A jó hír az, hogy megérte ennyit szöszölni: Aleix Espargaro szerint csak az aero miatt jó fél másodpercet gyorsultak egy körön. A veterán spanyol jól is ment, nagyon elégedett volt – Vinales és Oliveira viszont kevésbé került összhangba az új géppel. Fontos lesz számukra a soron következő katari teszt, ahol a kirakós újabb fontos darabjai kerülhetnek a helyükre.
Yamaha
A Yamaha Fabio Quartararo megtartásáért dolgozik és egyúttal próbálnak kimászni a gödörből, amibe az elmúlt években ásták saját magukat. A francia világbajnok szerződése az év végén jár majd le a gyártóval, így ha nem sikerül meggyőzni őt, könnyedén a váltás mellett dönthet.
Sokat segített nekik a shakedown-teszt, ahol próbálgathatták az erőforrásokat.
Elégedettek is voltak – a Yamahák a top speed terén stabilan ott tudtak lenni a legelejében. Ugyanakkor az erőforrás meglehetősen agresszív karakterű – ez a kanyarokban és a kigyorsításokon hátrányt jelent. Ezt próbálták finomítani a mérnökök – sikeresen. Ha a motor működik, van a csomagban potenciál. A kérdés inkább az, hogy miként tudnának minden körülmény mellett versenyképessé válni.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2024/02/09/3882380-78880528-2560-1440.jpg)
Fabio Quartararo
Fotó: AFP
Sok téren sikerült előre lépniük, a versenyszimulációk nem voltak rosszak, de egy körön továbbra is vannak gondok. Sok munka vár még rájuk az elektronikával és a vázzal.
Viszont fejlődtek és jelentős változások történtek csapaton belül, szervezetileg – ez pedig egy olyan pozitív fejlemény lehet, ami Quartararo számára is reménysugárként szolgálhat.
Honda
A Hondánál kidobták a kukába a tavalyi motort és új időszámítás kezdődött. A Repsol is kisebb támogatóként marad csak jelen a gyári csapatnál – a HRC soha nem látott mélységekből készül visszakapaszkodni.
Valenciában az új szerzeményük, Luca Marini ment ki először a pályára – ez jelzésértékű volt. Az olasz motoros egy analitikus gondolkodásmódú, intelligens srác, aki remek visszajelzéseket ad. Ő lehet az az ember, aki aranyat érhet a Hondának a versenygép fejlesztése során.
Az idei verzió mindenképpen előrelépés a tavalyihoz képest, így a japánok optimisták lehetnek. Mindenben változtattak: új erőforrás, lengőkar, aero-elemek, meg persze kívülről nem látható technikai újdonságok. Az új modell erősebb lett és könnyebb kezelni – ugyanakkor használt gumikon nincs hátsó tapadás. A gond az, hogy a tavalyi verziónak is a hátsó kerék munkára bírása volt a legnagyobb hiányossága, tehát ezt kellett volna a leginkább helyre rakni. Ezzel szemben szinte minden téren sikerült előre lépniük – kivéve itt.
Jobb a motor, mint tavaly (főleg friss gumikon), de még mindig rossz – ezt Joan Mir jelezte egy nyilatkozatában. Sokat léptek előre – ahogy a riválisaik is, így a lemaradásuk még mindig is jelentősnek tűnik.
Február 19-én és 20-án Katarban folytatódnak a tesztek, majd március 10-én a Katari Nagydíjjal megkezdődik majd a 2024-es szezon.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés