Két katari teszttel készülhettek fel a 2021-es szezonra a MotoGP versenyzői, a COVID-19 miatt ugyanis ezúttal sem volt sok lehetősége a mezőnynek az utazgatásra. A körülmények így távolról sem tökéletesek. Jelenleg szinte lehetetlen megmondani, hogy melyik gyártó tudott jelentősen előre lépni.


A tavalyi, november 22-i Portugál Nagydíj óta téli álomban volt a gyorsasági motorsport. Csak most, március legelején pattanhattak föl idei gépeikre a versenyzők, akik addig legfeljebb utcai sportmotorokkal gyakorolhattak a tél során. Malajziában végül nem lehetett tesztelni, így a katari tesztnapok jelentősége megnőtt. Két, három napos teszt állt a mezőny rendelkezésére a szezonnyitó előtt - az első két versenyhétvégét egyébként szintén a losaili pályán rendezik majd.
De miért is probléma ez? Már évek óta téma az, hogy a tesztpályák torz képet adnak az erőviszonyokról (Pl.: Phillip Island, Sepang, Losail). Ez lehet a vonalvezetés, vagy egyéb külső tényezők, mondjuk az időjárás miatt is. Katar már csak azért is rendhagyó, mert a sivatag közepén elterülő aszfaltcsík egy kimondottan gyors pályának mondható, a futamokat pedig éjszaka, lámpafénynél rendezik. Épp ezért eleve nem szabad messzemenő következtetéseket levonni az itt látott eredményekből. Az más kérdés, hogy idén viszont csak itt tudnak fejlesztőmunkát végezni a csapatok - itt nézhetik meg, mi működik és mi nem az idei új alkatrészek közül.
Gyorsasági Motor
Rossi elköszönt
05/08/2021 15:34
Ez már eleve egy fura és kedvezőtlen szituáció, de ennek tetejébe vannak, akik különösen hátrányos helyzetbe kerülnek emiatt. A kevés tesztlehetőség nem kedvez az újoncoknak, akik csak most kezdik el tanulgatni a királykategóriát - Jorge Martin, Enea Bastianini és Luca Marini épp ezért a szezon első felében nem valószínű, hogy bármi érdemlegeset produkálni tud majd az eredmények terén. Vannak viszont márkaváltók is, akikek pedig egy új technikára kéne átszokniuk, ami szintén időbe telik. Pol Espargaro például a Repsol Hondával ismerkedett és a vártnál gyorsabban haladt a tanulással: elég jó tempót produkált a tavaly még KTM-el induló spanyol, de még mindig nagyon messze van attól, hogy kihozza a maximumot idei gépéből.

Fabio Quartararo idén megerősödve, új reményekkel, gyár versenyzőként tér vissza a Yamahával

Fotó: Eurosport

Akik magabiztosnak tűnnek


Nem meglepő módon azok szerepeltek a legjobban a tesztek során, akik általában is jól szoktak menni ezen a helyszínen. A Ducati tipikusan ilyen gyártó. A hosszú egyenesek kedveznek a motorjuknak - nem véletlenül tudott itt Andrea Dovizioso többször is nyerni Marquezt lehajrázva. Ennek tükrében nem is meglepő, hogy az olaszok rekordokat döntve jelezték, számolni kell velük ebben az esztendőben. Március 10-én, a második teszt első napján, a gyári csapat motorján ülő Jack Miller például megjavította Marquez pályacsúcsát; egy nappal később pedig a Pramaq Ducatin száguldozó Johann Zarco sebességrekordot állított fel. A francia 352,9 km/h-val repesztett a célegyenesben - mindezt az új fejlesztésű aero-csomaggal, amely valamelyest talán még el is vesz a motor végsebességből a nagyobb leszorítóerő miatt (persze a kigyorsításokon sokat segít az újítás).
A Ducati amúgy is a motor vezethetőségén szeretne fejleszteni, hogy a kanyarokban erősebbek legyenek és a gumikkal jobban tudjanak bánni. Ezen a pályán mondjuk ebből a szempontból nem vonhattak le komoly tanúságokat, de az első két versenyen egyértelműen ők lehetnek majd a favoritok.
A Yamahák szintén egész jól mentek, de ez sem jelent semmit. A katari pálya aszfaltja jól tapad, a japánok pedig főleg rossz tapadási körülmények között szoktak szenvedni. Itt minden esetre a versenytempójuk rendben volt és az új vázzal kapcsolatban is pozitívak voltak az első reakciók: a 2019-es és a 2020-as váz "egybegyúrt" verziójával próbálkoznak a hangvillások. Később meglátjuk, milyen sikerrel.
Egyébként is jellemző a Ducatira és a Yamahára, hogy bizonyos helyszíneken fantasztikusan mennek, máshol meg botrányosan. Az lehet majd a befutó a szezon során, amelyik kiegyensúlyozottabb és minél több alkalommal tud versenyképes lenni.
A Suzuki tavaly annak köszönhette a világbajnoki címét, hogy minimalizálni tudták a hullámvölgyeket és még a legrosszabb hétvégéiken is ott tudtak lenni a top 10-ben. A cél ennek a jó szokásnak a megtartása, valamint az egy körös tempó javítása lesz erre a szezonra. Sokat elárul a tesztről, hogy a sajtó nagyjából velük foglalkozott a legkevesebbet - nem is nekik kellett a legégetőbb problémákra megoldásokat találniuk.

Joan Mir kiünnepelte magát, 2021-ben cél a címvédés.

Fotó: Eurosport

Akik reménykednek


Nem is lenne teljes a szezonkezdet, ha nem tűnne ismét reménytelinek az Aprillia helyzete. Habár a tavalyi szezon (is) szörnyen sikerült, további csapás a csapat számára, hogy a gyári istállót vezető Fausto Gresini sajnos a koronavírus fertőzés miatt nem rég elhunyt. Az olasz szakembert az egész széria gyászolja, hiszen nem csak a személyiségével, hanem csapatvezetőként elért eredményeivel is kiemelkedő alakja volt ő a paddock-nak. Az ő hiányában pedig még nehezebb lehet majd az Aprillia feladata. Aleix Espargaro minden esetre - főleg a tesztek elején - remekül ment, és később is top 10-es tempót produkált. Idén tehát ismét megpróbálhatnak közelíteni az élmezőnyhöz. Most már tényleg illene felmutatniuk valamit ennyi év helyben toporgás után.
A gyártók közül talán a KTM tűnt a leggyengébbnek a teszteken, ami nem meglepő. Az osztrák gyártónak nem kedvez a losaili pálya karakterisztikája, de igyekszenek javulni. Oliveira utalt is rá egy nyilatkozatában, hogy az eredményeket látva csak akkor lenne kétségbe esve, ha már közvetlenül a futam előtt lennénk. Úgy viszont, hogy ez még csak teszt, van lehetőségük zárkózni. Arról nem is beszélve, hogy nem tudjuk, milyen programot futottak a KTM-esek, miket próbálgattak. Talán nem is szerettek volna rámenni az egykörös tempóra.
Végül essen szó a Hondáról is, amely a tavalyi összeomlás után idén talán próbál majd egy kicsit minden versenyző kedvében járni. Rengeteg aero-elemet próbálgattak, valamint számtalan új alkatrészt teszteltek - főleg Stefan Bradl révén. A legtöbb figyelem viszont egyértelműen a már említett Pol Espargarónak jutott. A spanyol az agresszív stílusa miatt hamar megtalálhatja majd a közös hangot a Hondával, de ehhez még kell majd némi idő. Nakagami és Alex Marquez révén viszont idén is veszélyesek lehetnek majd - főleg, ha néhány fejlesztés beválik. Alex egyébként egy bukás után megsérült, ami rányomhatja majd a bélyegét az első néhány futamára.

A KTM az egyik sötét ló az idei szezon előtt.

Fotó: Eurosport

Mikor térhet vissza Marc Marquez?


Harmadjára is megműtötték a 2019-es bajnokot, aki lassan, de biztosan gyógyulgat. A sérülése elvileg már nagyjából rendbe jött, viszont sok izmot vesztett és nincs még jó erőnléti állapotban. Nem rég megkezdte az edzéseket, kerékpározhatott - sőt, pár napja már minimotoron is edzhetett egy gokart pályán. Egyelőre kérdéses, hogy valamelyik katari fordulón el tud-e indulni. Azt viszont elmondta, hogy csak akkor tér vissza, ha az orvosok engedélyt adnak erre. Ha a karja már elég erős lesz ahhoz, hogy kibírjon egy bukást, akkor ő is ott lesz majd a mezőnyben a többiekkel együtt. Addig is Bradl helyettesíti majd.
A szezon első futamára március 28-án kerül majd sor, egy héttel később pedig jöhet majd a folytatás Katarból. Ezek után pedig jelen állás szerint április 18-án, Portugáliában folytathatja majd a mezőny.
Német Nagydíj
Megvan Marc Marquez első győzelme a visszatérése óta
20/06/2021 17:49
Olasz Nagydíj
Nem tudták megmenteni az Olasz Nagydíjon balesetet szenvedett motoros életét
30/05/2021 10:52