A klímaválság jelenleg nagy teret kap a mindennapi életünkben. Vannak, akik szerint már túl késő megfordítani a globális felmelegedést, és a földi élet minden egyes nap egyre gyorsabban száguld a vége felé – égnek az esőerdők, olvadnak a gleccserek. Adott a kérdés, hogy apró változtatásokkal mennyire lehet lassítani a folyamatot? Nos, a motorsportok ráléptek az utóbbi időben a fenntarthatóság útjára, és egyre másra jelennek meg az elektromos szériák, bár ezeknek eladhatósága, látványvilága bőven hagy némi kívánnivalót maga után. A sorozatok teljes „elektromosítása” jelenleg nem tűnik megoldásnak, de a Formula 1 például 2030-tól már teljes mértékben karbon semleges sportággá szeretne válni, ennek alapja pedig a nem fosszilis üzemanyagok. A Formula 1 már jelenleg is felhasznál a versenyüzemanyagában egy kis százaléknyi biohulladékot. Jövőre pedig E10 üzemanyagot használnak, ami 10% etanolt tartalmaz, melyet növények erjesztéséből nyerik.
A MotoGP szintén a belső égésű motorok mellett kardoskodik, hogy megőrizzék a sportág „zajosságát”. A mai napon pedig bejelentették az új tervet, miszerint 2024-től az összes kategóriában használt üzemanyag legalább 40%-ban nem fosszilis eredetű lesz, míg 2027-től ez 100%-ra nőne, magyarul nulla szén-dioxid-kibocsátása lenne az üzemanyagoknak. Ez a technológia később az utcai motorokba is eljutna, ám a teszt alany szerepe a MotoGP-re hárul. Elmondásuk szerint fenntartható üzemanyagok páratlan választékát hozzák létre a globális energiaipar néhány legfontosabb szereplője által, és a kezdeményezés soha nem látott globális hatást garantál. Legyen így!
Jelen állás szerint az üzemanyagokat vagy laboratóriumi körülmények között állítják elő, szén-dioxid-leválasztási rendszerből származó komponensek felhasználásával, vagy kommunális hulladékból vagy nem élelmiszer-biomasszából állítanák elő. Mindkét folyamatnak megújuló energiát kell használnia.Az összes zöld üzemanyag-képletnek működnie kell egy hagyományos benzinmotorban. A megállapodás bejelentésekor a sorozat azt mondta, hogy a MotoGP, Moto2 és Moto3 bajnokság egy „versenylaboratórium” lesz, amely fenntartható üzemanyagokat hoz létre, amelyeket végül az utakon is lehet használni.
Gyorsasági Motor
Talma Rossiról: "Mindig igyekeztem példát venni róla"
17/11/2021 13:48
Jorge Viergas, a FIM elnöke a következőképpen látja a dolgot: „Nagyon büszke vagyok erre a bejelentésre, sok hónapos, sőt éves tárgyalások után a benzincégekkel és gyártókkal megállapodásra jutottunk. Ez lehetővé teszi, hogy a MotoGP vezető szerepet tölthessen be, a fenntarthatóság forradalmában.”
Carmelo Ezpelata, a Dorna vezérigazgatója szerint a motorkerékpárok létfontosságú szerepet töltenek be a társadalom számára, így a kétkerekű járművek a (karbon semleges) megoldás kulcsfontosságú részét képezik.
A bejelentésre már hónapok óta készültek, hiszen Danny Aldridge, a MotoGP műszaki igazgatója azt nyilatkozta, hogy minden gyártóval munkacsoportot hoztak létre, és a döntést a gyártók áldásával hozták meg, melyek szintén hajlottak a környezetbarát megoldásra. Az Aprilia főmérnöke, Romano Albesiano szerint jó irány lehet, ami vesz a kétkerekű száguldó cirkusz, mert az elektromosság nem tud megoldás lenni az anyagi vonzat miatt, míg a karbon semleges üzemanyag gyorsabb, egyszerűbb és elérhetőbb a mindennapi ember számára.
Jelenleg hat gyártó – Aprilia, Ducati, Honda, KTM, Suzuki, Yamaha – szerepel a gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájában. Mire bevezetésre kerül a nem fosszilis eredetű üzemanyag már mindenkinek legalább négy motorral kell rendelkeznie a rajtrácson. Úttörő kezdeményezés, mely az egyik legizgalmasabb motorsport szériával fonódik össze, ennek a globális hatása, ahogyan említették páratlan lehet.
Forrás: Motorsportmagazine, motogp.com, Motorsportmagazine
Szöveg: Tokics Tamás
Gyorsasági Motor
Talma szerint Valentino Rossi nemcsak a motorozási tudása miatt lehet példakép
15/11/2021 08:40
Gyorsasági Motor
Valentino Rossi és az utolsó tánc
14/11/2021 16:04