Kimi Räikkönen, 1979. október 17-én született a finnországi Espooban. Két évet leszámítva, 2001 óta versenyez Formula-1-ben, és a hétvégén Abu Dhabiban zárja pályafutását a száguldó cirkuszban. 2007-ben világbajnok lett a Ferrarival, mégis, talán Räikkönen esetében nem a vb-cím az, ami elsőként az emberek eszébe jut, hanem egészen különleges, már-már szélsőségesen zárkózott személyisége, és az a hidegvér, ami az elmúlt 20 évben a pályán, és azon kívül őt jellemezte. Ez idő alatt, több mint 350 versenyen indult, ami abszolút rekord a sportágban, van tehát mire visszatekinteni.
Most kísérletet teszünk karrierje 10 legemlékezetesebb pillanatának az összegyűjtésére, ami bőven támaszkodik a szerző személyes emlékeire és élményeire, plusz merítettünk a 2018-ban megjelent ’Az ismeretlen Kimi Räikkönen’ című könyvben elhangzott történetekből is. Viszlát, Kimi!

Forma 1
Felejthetetlen ivós sztorik, a főszerepben: Kimi Räikkönen
26/12/2021 09:56

Az ezermester

Räikkönent mindig is a mezőny egyik technikailag legfelkészültebb versenyzőjének tartották. Pillanatok alatt megérezte a beállítások közötti különbségeket, és hasznos tanácsokat tudott adni mérnökeinek. A szezonok első pár futama mindig a tapogatózás jegyében telik, próbálnak megismerkedni a pilóták az autójukkal, de a finn versenyzőnek ehhez mindig kevesebb időre volt szüksége az intenzívebb tesztidőszak miatt, így már nagyon korán sikerült összeszoknia az aktuális versenyautójával. Nem véletlenül két alkalommal is megnyerte az évadnyitó Ausztrál Nagydíjat, először 2007-ben a bemutatkozó ferraris versenyén, majd 2013-ban a Lotus színeiben úgy, hogy a mezőnyben legalább egy gyorsabb autó is volt, de ők csak később kaptak erőre.
Ennek persze megvolt az oka. Kimi Räikkönen egy szűkös anyagi körülmények között élő családba született, ahol mindenki imádta az autósportot. Szüleivel és testvérével egészen kiskoruktól kezdve helyi gokartversenyekre jártak, amiknek Finnországban óriási hagyományuk van. A tiszteletet pedig akkor lehetett ebben a közösségben megszerezni, ha valaki tökéletesen értett a technikához, ez jelentette az előrelépést a ranglétrán. Mindent maguknak kellett megcsinálniuk, nem számíthattak segítségre, és ez a nevelés beleivódott a fiatal Kimibe is. Ha kedve támadt sarokcsiszolóval szedett szét biciklit, majd újra összehegesztette. Ugyanezt tették családosan a gokartokkal is hétvégéről hétvégére. Később autószerelő-képzésre is járt, amit, igaz nem fejezett be, de mindent tud a műszaki oldalról. A tanfolyamot befejező bátyja, Rami így vélekedett erről:
„El kell tudnod mondani a mérnököknek és a szerelőknek, mit érzel az autóban, hogyan viselkedik, vagyis egy bizonyos szinten értened kell a műszaki részéhez. És Kimi képes volt szöveget írni az autó dallamára.”

Kimi Räikkönen (bal oldalon) bátyjával és édesapjával egy gokartversenyen

Fotó: Tumblr

Egy vicces történet is fűződik az ezermester jellemére. 2017-ben Barcelonában járunk, amikor észrevette, hogy a Ferrari buszában nem működik jól a WC, ezért magától értetődő módon kért szerszámokat, majd megállapította a hiba okát. Ismerős volt neki, mert a privát hajóján is találkozott már hasonlóval. Befeküdt a busz alá, és pár perc alatt elhárította a problémát, a személyzet pedig tátott szájjal konstatálta a végeredményt. Ilyen volt Kimi.

A majdnem elkésett első verseny

Räikkönenről mindig is tudtuk, hogy egy meglehetősen laza fickóról van szó, aki szinte bármikor szívesen megivott 1-2 sört a barátaival. Páratlanul hosszú és sikeres karrierje is pont így kezdődött. 2000 környékén már lehetett hallani itt-ott a villámgyors finn srácról. Egy nyári estén viszont minden megváltozott. A menedzser, Dave Robertson telefonhívása szakította meg Kimi és unokatestvére sörözését, amiben Robertson tudatta ügyfelével, hogy szeptemberben jelenése lesz Mugellóban. Peter Sauber ekkor kereste a Toyotához távozó Mika Salo utódját, és csak jókat hallott Räikkönen képességeiről.
Kimi rögtön bizonyította zsenialitását. Igaz, a szervokormány nélküli Sauber óriási fizikai igénybevételt jelentett, de a sebessége mellett a versenyautókhoz való egyedülálló érzékét is bizonyította, így nem volt kérdés, szerződést kapott a svájci székhelyű csapattól. Már csak a szuperlicensz hiányzott, és a viszonylag kevés alsóbb kategóriában szerzett tapasztalat kevés volt ehhez. Végül némi lobbi és egy Räikkönen által kézzel írott szívhez szóló levél meggyőzte az FIA illetékeseit. 2001-ben Kimi Räikkönen a Sauber F1 Team pilótája lett.
2001. március 4-én az Ausztrál Nagydíjon mutatkozhatott be, és a tizenharmadik helyről várta a rajtot. Azt mindig is tudtuk Kimiről, hogy nem küzd magas vérnyomás problémákkal versenyzés közben sem, de ami a start előtt 30 perccel történt, arra senki sem gondolt. Szép lassan megkezdődött a szokásos verseny előtti rajtprocedúra, és a szezon első versenye előtt ilyenkor különösen nagy a mozgolódás. Az újonc viszont sehol, pedig lassan öltözködni kellene és a mérnökökkel az utolsó beállításokat pontosítani, plusz nem ártana kihajtani a rajtrácsra. Végül csak megtalálták a fiatal versenyzőt, aki még nyugodtan szunyókált egy eldugott sarokban. Az ébresztés viszont csak félig volt hatásos, Räikkönen kért még öt perc alvásidőt. Megkapta, a többi pedig már történelem. Első forma-1-es versenyén rögtön a még éppen pontszerző 6. helyen végzett, és mindenki számára egyértelművé vált, hogy a sportág egyik legendás alakja született meg Melbourne-ben.

A Jégember

A nagyszerű bemutatkozó évet követően a szintén nagyon fiatal Fernando Alonso mellett, Räikkönen volt a pilótapiac egyik legértékesebb versenyzője. A tehetségeket mindig jól kiszimatoló Ron Dennis pedig le is csapott, a következő évben a McLaren versenyzője lett a finn. Kettejük kapcsolata finoman szólva is viharosan alakult, tűz és víz voltak ők ketten. A wokingi istálló csapatfőnöke egy rendmániás hírében állt, aki versenyzőinek minden mozzanatát szereti kontrollálni. Räikkönen így vélekedett Ron Dennisről már jóval később, 2018-ban.
„Ron Dennis kontrollmániás. Biztosan mindenben az. Nem direkt lesi, mit csinálsz, egyszerűen ilyen. Mindennek tökéletes rendben kell lennie. Ma már én is szeretem, ha rend van otthon, és nem úgy néz ki a lakás, mint egy bombarobbanás után. Ez biztosan őmiatta van. Én nem különösebben stresszeltem Ron miatt, ő viszont annál inkább azok miatt, amiket én csináltam, ha mondjuk egy lap lehozta, hogy szórakozni voltam. Engem ez nem igazán érdekelt, de neki biztosan nehezebb volt lenyelnie.”

Ron Dennis mindent tudni akart versenyzőjéről - formula1.com

Fotó: From Official Website

Ezek után nem is lehet azon csodálkozni, hogy a McLarenes években kapta Räikkönen az őt tökéletesen leíró „Jégember” becenevet korábbi csapatfőnökétől. Hidegvér, gyorsaság, precizitás, sallangmentes viselkedés, kevés magyarázkodás, és ha befejezted az adott feladatot, már a következőre koncentrálsz. Ez jellemezte a Jégembert. Mindez a külső megjelenésben is tetten érhető volt, mivel hóban-fagyban, szélben-napsütésben Kimit kizárólag napszemüvegben lehetett látni. Ez a szemüveg és a bukósisak adták neki a védelmet a külvilágtól.

Suzukai parádé

A mclarenes időszakban a finn pilóta legnagyobb ellenfele a technika volt, összesen tizenkét motor mondta fel alatta a szolgálatot verseny közben. Elsősorban emiatt nem zárta világbajnoki címmel ezt az időszakot, pedig 2003-ban csak két ponttal maradt le Michael Schumahertől, 2005-ben pedig hét futamgyőzelmet jegyzett és lett újra második. Önmagában egy szezonon belül ilyen sokszor meglátni elsőként a kockás zászlót már megsüvegelendő, a suzukai teljesítménye pedig egyenesen a parádés kategóriába sorolható, talán karrierje legnagyobb futama volt ez.
Az esős időmérő nagyon megviccelte Räikkönent és csak a 17. helyre kvalifikálta magát, míg csapattársa, Juan Pablo Montoya a 18. pozícióból kezdhette meg a futamot. Igaz, az egyéni világbajnoki cím ekkor már eldőlt, de a konstruktőrök között még óriási csata zajlott a Renault és a McLaren-Mercedes között. Mivel a kolumbiai rögtön az első körben kiesett, egyedül Räikkönen maradt a csapat pontszerzési esélye, de vérmes reményei így sem lehettek az angoloknak. A Jégember viszont gyönyörű előzéseket bemutatva előrejött, és a 29. körben már a hétszeres világbajnok németet is megelőzte. A dobogós pozícióhoz egyre közelebb került, de a győzelem még nagyon messze volt, ugyanis Giancarlo Fisichella közel 20 másodperces előnnyel állt az élen. Räikkönen viszont nem adta, egymás után szórta a leggyorsabb köröket, és hárommal a vége előtt rázuhant Fisichellára. Hatalmas nyomás volt mindkét pilótán, de az utolsó körben a célegyenesben egy örökké emlékezetes előzéssel Kimi elment az olasz mellett, és a rajtrács végéről megnyerte a 2005-ös Japán Nagydíjat, életben tartva csapata világbajnoki esélyeit.

Monacói kiesés és yachtozás

Talán a mclarenes évek közül a 2006-os sikerült a leggyengébbre, összesen hat olyan verseny volt, amit Räikkönen nem is tudott befejezni folyamatos technikai gondok miatt. A legemlékezetesebbre a Monacói Nagydíj sikerült, ahol éppen az elektronika meghibásodása okozott problémát, és az alagút előtt le is kellett parkolnia az autót. Ezt követően viszont Kimi nem a boxutca felé vette az irányt, hanem a közeli kikötőbe a privát yachtja felé, ahol a barátokkal egy kevés sörrel és pezsgővel csillapították a frusztrációt, miközben a verseny még javában zajlott.

Világbajnoki cím

A 2006-os Olasz Nagydíjon a Ferrari bejelentette, hogy hároméves szerződést kötött a villámgyors finn versenyzővel. Az új szezon pedig tökéletesen is kezdődött a maranellóiak számára, ugyanis Räikkönen rögtön az első hétvégéjén pole pozícióból indulhatott, megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és nem utolsósorban a győzelem is az övé lett. Az idény viszont elsősorban a Hamilton-Alonso párossal felálló McLarenről szólt és két versennyel a vége előtt a brit pilóta előnye 17 pontra duzzadt Räikkönennel szemben, ami az akkori 10 pontos rendszerben ledolgozhatatlannak tűnt. Kínában Hamilton a kavicságyban végezte a boxutcába sietve, Kimi viszont nyert, és megtartotta vb-reményeit a szezonzáróra érkezve, de még Alonso is játékban volt.
Brazíliában minden idők egyik legnagyobb csatájára lehetett számítani. Nem sokkal a rajt után Hamiltonnak gondjai akadtak a váltóval, így a mezőny végére csúszott, a két Ferrari diktálta a tempót, és a boxkiállások során a csapat megfordította Massát és Räikkönent. Hamilton végül csak a 7. helyig tudott felkapaszkodni, Alonso 3. lett, összesítésben pedig Räikkönen 1 ponttal megelőzte mindkét mclarenes pilótát, így első ferraris évében rögtön világbajnoki címnek örülhetett, ami azóta is az utolsó sikere az olasz csapatnak.

16 nap ivás

Az első Ferraris kaland három szezonig tartott, 2009-ben átmenetileg Räikkönen kiszállt a Forma-1 körforgásából. A következő két évben belekóstolt a WRC-be és a NASCAR Truck Seriesbe is. 2011 vége felé viszont jöttek a hírek, a finn visszajönne a száguldó cirkuszba. Több csapat is szemet vetett a világbajnok pilótára, végül a Lotus lett a befutó. Talán az itt töltött két évben érezhette magát a legszabadabbnak Räikkönen, a korábbiakhoz képest ugyanis jóval kevesebb médiamegjelenésnek kellett eleget tennie, és mindez anyagilag is igen kifizetődő volt számára. Nem mellesleg pedig sokkal nagyobb beleszólása volt saját életére is. A következő rövid történet ebből az időszakból való.
A 2012-es Bahreini Nagydíjra Räikkönen egyik jó barátjával, az éppen visszavonuló jégkorongozó Kimmo Pikkarainennel érkezett. A pocsék időmérő után Kimi a versenyen Roman Grosjeannal karöltve megszerezte a Lotus első dobogóját, ami így rögtön duplára sikerült. Ünneplés gyanánt az örökifjú David Coulthard meghívta a két finnt a bahreini herceg fényűző fogadására, akiknek ez egy tökéletes alkalom volt felönteni egy kicsit a garatra. A buli végül olyan jól sikerült, hogy csak másnap délután a herceg különgépével mentek haza Svájcba. A két barát ezután otthon folytatta a lazulást, de focizás közben Räikkönennek kiment a bokája. Ezzel önmagában nem is lett volna probléma, viszont kivételesen a két verseny közé egy teszt is be volt tervezve a Lotus részéről. Kedv úgysem volt a teszteléshez, a bokaficam pedig tökéletes kifogás volt a Jégembernek, hogy kihagyja a tesztet, így folytathatták az iszogatást a következő napokban is. Elutaztak Finnországba, körbejárták a karaoke bárokat, kocsmákat, szaunákat. A legmélyebb pillanat talán az volt, amikor Räikkönent rajtakapták, miközben egy serlegből vörösbort iszik.
Így telt el tehát 16 nap, majd jött a Spanyol Nagydíj, ahol Kimi már újra a legjobb formáját hozta, és Bahrein után megszerezte második dobogóját a Lotusban. Kár, hogy a két futam között egy józan napja sem volt a 2007-es világbajnoknak. A szezon egyébként nagyszerűen sikerült, Abu Dhabiban meglett az első győzelem is, összesítésben a kiváló harmadik helyen fejezte be az évet. Ebből az időszakból elsődlegesen a nagyszerű gumikezelésére emlékezhetünk, a versenyek többségén egy kiállással kevesebbel teljesítette a versenytávokat, rengeteget javítva ezzel a gyengébb kvalifikációs eredményeken. 2013 is jól sikerült, abban az évben nyolcszor állhatott dobogóra.

Az utolsó győzelem

A lotusos két szezon után Räikkönen visszatért a Ferrarihoz. Viszont a V6-os hibridkorszak első időszaka nem az olasz csapatról szólt, így a finn pilótának esélye sem volt megismételnie a 2007 és 2009 között látott fantasztikus formáját. 2015-ben megérkezett csapattársnak Sebastian Vettel, de a tempó továbbra sem volt az igazi. Räikkönen a második ferraris korszakának első három évében mindössze hét dobogós helyezést ért el. 2017-ben az új szabályok a Scuderia teljesítményére kedvezően hatottak, és Kimi 2008 után újra pole pozíciónak örülhetett egy ikonikus helyszínen, Monacóban. A győzelem mégsem akart összejönni, pedig sokszor csak nagyon kevés hiányzott hozzá. Tegyük hozzá azt is, hogy a csapat elsősorban Vettel világbajnoki esélyeit próbálta maximalizálni, és ennek általában Räikkönen látta kárát.

Kimi Räikkönen utolsó győzelme 2018-ban Austinban

Fotó: AFP

2018-ban az Olasz Nagydíjon bejelentette a Ferrari Räikkönen távozását, akinek a helyét 2019-től Charles Leclerc vette át. Hamilton toronymagasan vezette a bajnokságot, és az Amerikai Nagydíjra érkezve Vettelnek még maradtak matematikai esélyei, így a csapat továbbra is őt részesítette előnyben. A rajtot követően azonban a német kipörgött, így a Hamiltont lerajtoló Räikkönen előtt nyitva volt az út a verseny megnyerése felé. A Mercedes tempója Austinban is erősebb volt, de hősies védekezés után megmaradt a rajt utáni sorrend, és 113 versenyt követően, 9 év után Räikkönen újra versenyt nyert és bizonyította, miért is tartják a mezőny egyik legtehetségesebb pilótájának.

Egy elképesztő rajt

A sebesség hajszolása nem veszett ki belőle, és az öt ferraris évet követően az Alfa Romeo csapatához igazolt. Igaz, az Alfa jóval szerényebb költségvetéssel dolgozott, és maximum pontszerzési reményei lehettek, Räikkönen itt is bizonyította rátermettségét, és a 2019-es évben kilenc pontszerző helyezést szállított, sőt Braziliában csak egy hajszál választotta el a dobogótól. 2020-ban egyre jobban lemaradt a csapat a fejlesztési versengésben, és a mezőny legvégére szorultak, de a 2020-as Portugál Nagydíjon Kimi még egyszer megmutatta, milyen tehetség lakozik benne. A rajt utáni első körben a 16. helyről egészen a 6.-ra előrejött, kevesebb mint két perc leforgása alatt. Nehéz betelni a látottakkal.

Szűkszavúság

Räikkönen sosem volt a szavak embere. Próbált eleget tenni médiakötelezettségeinek, de mindig nagyon egyszerűen fogalmazott, és törekedett a rövid válaszokra. Az autóban sem szerette, ha feleslegesen zavarják, és ennek a nézők is sokszor fültanúi lehettek a közvetítések során. Kétségkívül a legszórakoztatóbb beszélgetéseket ő produkálta az éppen aktuális csapatával, és valószínűleg a mérnökök kétszer is átgondolták, érdemes-e beleszólniuk a mikrofonba.
Végül pedig jöjjön egy friss gyöngyszem. A versenyek végén a Forma-1 szervezői mindig megosztják az összes rádióüzenetet, ami a futam végén elhangzik a pilóták és a csapatok között. A szezon utolsó előtti hétvégéje elég hektikusan alakult Räikkönen számára, és csak a 15. helyen intették le. Ettől független az Alfa Romeo úgy gondolta, hogy érdemes pár szóban beszélgetni versenyzőjükkel, és megosztani vele a végeredményt. 7:38-hoz érdemes tekerni, ekkor érünk az Alfa versenyzőjéhez.
Forma 1
Lenyomta Hamiltont, ezzel egyértelműen Verstappen az év versenyzője
25/12/2021 10:03
Forma 1
"A Verstappen-Hamilton csata drámáját az erőviszonyok folyamatos változása okozta"
22/12/2021 15:15