Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Toto Wolff dörzsölheti a tenyerét: az új technikai direktíva csaphatott oda a Ferrarinak

Németh Dániel

Frissítve 21/09/2022 - 19:36 GMT+2

Év elején még nyerő csomagnak tűnt az F1-75, de aztán a megbízhatósági problémák és a Red Bull fejlesztései fokozatosan hátrébb szorították a Ferrarit. A Belga Nagydíj óta inkább harmadik erőnek tűnnek az olaszok, és olyan problémákkal küzdenek, amelyek az év első felében egyáltalán nem voltak jellemzőek. Nagyon úgy tűnik, hogy nem a fejlesztések mentek félre.

Carlos Sainz

Fotó: AFP

A Belga Nagydíj óta látványosan szenved a Ferrari, amely már nem is a 2022-es szezonra koncentrál.
Minden idők egyik legizgalmasabb szezonjaként indult, de a Ferrari technikai és stratégiai hibáit követően unalomba fulladt a 2022-es világbajnokság. Amíg az olaszok versenyképes autóval rendelkeztek, legalább egy-egy futamon belül felcsillant a remény az izgalmakra, mostanra ez is elszállt. Belgiumban, Hollandiában és Olaszországban is megkérdőjelezhetetlenül a Red Bull volt az első számú erő, és még csak megközelíteni sem sikerült Max Verstappenéket.
A szünet előtt, ha nem is optimistán, de elszántan nyilatkoztak a ferrarisok, Charles Leclerc például azt mondta, egészen az utolsó pillanatig küzdeni fog a vb-győzelemért. Látva a triplahétvége tendenciáit, már közel sem voltak ennyire magabiztosak az olaszok, ami érthető: versenytempó terén konkrétan a harmadik helyre zuhantak vissza. Belgiumban és Hollandiában hosszabb távon még a Mercedes is gyorsabbnak bizonyult, a Ferrarik ugyanis pocsékul bántak a gumikkal.
Korábban is előfordult, hogy a Ferrarinak gondjai voltak a gumikezeléssel, de még ezekben az esetekben is csak a Red Bullhoz viszonyítva szenvedtek, vagyis az előző három hétvégén tapasztalt változások az újdonság erejével hatnak. Az olasz formu1a.uno elemzése szerint minden jel arra utal, hogy a delfinezés szabályozására hozott technikai direktíva fogott ki az F1-75-ösön, amely a kötelezően eszközölt módosítások miatt kiszámíthatatlanabbá vált és teljesítményt is veszített.
Maga a delfinezés leginkább az idény első felében okozott problémát, amikor rengeteg istálló szembesült azzal, hogy a ground effect miatt az egyenesekben keményen pattognak az autók. Mindezt leginkább azzal lehetett ellensúlyozni, ha megemelték a hasmagasságot, ami viszont teljesítményvesztéssel járt – ezek az autók ugyanis úgy tudnak minél nagyobb leszorítóerőt termelni, ha közelebb kerülnek az aszfalthoz.
A mélypont Bakuban volt, amely a hosszú egyeneseivel és az egyeletlen aszfalttal próbára tette a versenyzőket; a veszélyre leginkább a két Mercedes-pilóta panaszkodott. (De nem kizárólag, Pierre Gaslyt is megviselte a rázós hétvége.) Toto Wolff és a Mercedes azért lobbizott az FIA-nál, hogy egységesen szabályozzák a jelenséget, a szövetség pedig eleget tett a kérésnek: végül a többi csapat tiltakozása miatt a Belga Nagydíj lett az első futam, amelyen életbe lépett az új technikai direktíva.
Miközben a Mercedesnél többször hangsúlyozták, hogy elsősorban a versenyzők testi épsége miatt van szükség az új irányelvekre, azt is elismerték: ha a Red Bull és a Ferrari teljesítményt veszít, azzal akár jól is járhatnak. Mostanra kirajzolódni látszik a kép: a Red Bull, ha lassult is valamennyit, a mértéke elenyésző, az olaszokat viszont keményen érintették a változások – és még csak nem is a leszorítóerőből veszített sokat az F1-75-ös.
picture

Charles Leclerc

Fotó: Getty Images

Az idei Ferrari nagy erőssége a nagy leszorítóerőben, a kiemelkedő egyensúlyban és a stabil fékezésben rejlett, és a fejlesztésekkel együtt az egyenesekbeli lemaradást is sikerült mérsékelni a Red Bull-lal szemben. Belgiumban és Zandvoortban azonban a lassú kanyarokban már a Red Bull volt előnyben, és nem feltétlenül a saját erősödésük miatt: mindkét Ferrari-pilóta sokat panaszkodott az autó rossz egyensúlyára.
A formu1a.uno szerint ez a jelenség arra vezethető vissza, hogy az új technikai direktíva miatt kénytelen volt keményebbre hangolni a felfüggesztést a Ferrari, amely negatívan hatott a mechanikus tapadásra. Ennek következtében a Red Bull mögé szorult a lassú és középgyors kanyarokban az olasz csapat, ráadásul a versenyzők a kerékvetőket sem tudják olyan agresszíven támadni, mint a puhább felfüggesztéssel.

Végül, de nem utolsósorban: ez az oka annak, hogy a Ferrari súlyos gumikezelési gondokba futott bele Belgiumban és Hollandiában.

Monzában valamelyest sikerült minimalizálni a veszteségeket a pálya karaktere miatt, de a Red Bullhoz viszonyítva kevés volt a versenytempója a Ferrarinak, és végül Leclerc 2. helyét is sikerként lehetett elkönyvelni. Az Olasz Nagydíjon legalább annyit sikerült megtudnia a csapatnak, hogy a visszaesést nem a fejlesztések okozták: Carlos Sainz autóján összevetették a Franciaországban használt padlólemezt az új változattal, és utóbbi hatékonyabbnak bizonyult.
Ez valahol megnyugtató a csapat számára, mivel a szélcsatorna adatai a jelek szerint megfelelnek a valóságnak, a szabályok szerint újrahangolt autót viszont még nem sikerült kiismerni. Éppen ezért a Ferrari számára nem feltétlenül a győzelem a cél a szezon hátralévő részében, hanem az autó viselkedésének megértése, hogy visszatérhessenek a puhább felfüggesztésre. És leginkább, hogy a következő szezont már ezen ismeretek fényében kezdhessék meg.
Forrás: formu1a.uno

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés