A rengeteg újítás ezek szerint megreformálta a sportágért rajongók táborát, kérdés azonban, hogy fenntartható-e ez az állapot?

A Forma-1-es versenyhétvégék, már ha éppen nem egy világjárvány húzza keresztül az előzetes számításokat, alapesetben jelentős, több százezres tömeget a helyszínre csábító események. Épp ezért a futamokat rendező országoknak a horribilis kiadások mellett a kalkulálható bevételek miatt még így is bőven megéri vendégül látni a mezőnyt. Örömteli, hogy egy ilyen kiélezett versenyben Magyarország az állandóságot képviseli, hiszen azóta, hogy 1986-ban először érkezett az autósport királykategóriája a Hungaroringre, nem múlt el úgy esztendő, hogy ne rendeztek volna Magyar Nagydíjat.
Az idő múlásával azonban a sportág vezetőségének a helyszíni szurkolók kiszolgálása mellett a sportágat otthonról követők számára is élményt kellett kínálniuk, egyúttal figyelni arra, hogy a fiatal generáció minél nagyobb hányadát érdekelje az F1 és minden ami körülötte zajlik. Ez utóbbi területen látszik leginkább a sorozatot 2017 januárja óta tulajdonló Liberty Media nevű amerikai cégcsoport tevékenysége, amit immáron komoly kutatási háttérrel bíró számadatok is bizonyítanak.
Forma 1
Elhunyt Frank Williams, a legendás forma-1-es csapatfőnök
TEGNAP 15:02

Zandvoortban felrobbant a lelátó

Fotó: Getty Images

Egy 187 országban végzett, 167 000 adatközlő válaszait figyelembe vevő kutatás szerint a Forma-1-et követők átlagéletkora jelenleg 32 év. Hogy mindezt kontextusba helyezzük, jegyezzük meg, hogy a legutóbbi hasonló mérés, amelyet épp 2017-ben végeztek el, 36 évben átlagolta a sportág iránt érdeklődők korát. A Liberty Media irányítása alatt tehát a sorozatnak sikerült “megfiatalítania” rajongói bázisát, ami egyenesen arányos azzal, hogy nagyszámú fiatalt sikerült megnyerni az ügynek. Ha mindehhez hozzátesszük, hogy a négy évvel ezelőtti mutatókhoz képest a nők aránya egyenesen megduplázódott a szurkolók körében, már járhat is a vállveregetés a tulajdonosoknak.
“A színesebb és fiatalabb szurkolótábor által az eddigiekhez képest hatékonyabban tudjuk felkelteni az emberek véleményét” – magyarázta az adatokat elemezve Stefano Domenicali, a Formula-1 vezérigazgatója. Az olasz sportvezető hozzátette:
“Megtaláltuk a megfelelő hangot és nyelvezetet az üzeneteink továbbítására, és erre még nagyobb hangsúlyt fogunk fektetni a jövőben. Ennek a hulámnak a meglovaglása és fenntartása lesz a lefontosabb feladatunk az elkövetkező években.”

Stefano Domenicali

Fotó: Getty Images

Amióta a Liberty Media belépett a Forma-1-be, rengeteg változás állt be a sportágban. A legfőbb újítások a digitalis platformokat érintették, azt a feltételezést kivitelezve, mely szerint a fiatal generáció megnyeréséhez épp a digitalis téren keresztül vezethet az út. Ezen az úton valóságos mérföldkőnek számít a Netflixen jelenleg is futó, eddig mindhárom évaddal sikert arató Drive to Survive c. dokumentumfilm sorozat. A népszerű streamszolgáltatóval koprodukcióban készült sorozat valóidőben rögzített képeken valósidejű eseményeket rögzítve viszi közelebb a nézőt ahhoz a sorozathoz, ami az autóversenyzés csúcskategóriáját jelenti.
A szurkolói korfa mellett a felmérés azt is kimutatta, hogy a sportág képes volt új területeken is megvetni a lábát, így a sokszínűséget is méginkább beemelve a rajongótáborba. Az új területek mellett az erős bázisok is tovább erősödtek, a válaszadók létszáma ugyanis meguplázódott Afrikában, a Közel-Keleten, valamint Ázsiában. Ebben minden bizonnyal tevékeny része van annak, hogy Afrika kivételével ezek a térségek több futamot is rendeznek a szezon során.
A felmérés összegyűjtötte a Formula-1-el legtöbbett azonosított jelzőket, amelyekben szintén pozitív irányú változást tapasztalhatunk. Az öt leggyakrabban előforduló jelző közé a következők fértek be: érdekes, technikai, drága, versenyképes, szórakoztató. A sorozat működtetői különösen az utóbbi kettőt látva tapsolhatnak, ezek a pozitív jelzők ugyanis korábban nem jellemezték tömegével a sportágat a szurkolók szemében. Érzékletes példa, hogy a 2015-ös felmérésben még a nem túl hízelgő ‘unalmas’ jelzőt érezték a válaszadók a Forma-1-et leginkább jellemzőnek.
A 2021-es válaszadók az eredmények tükrében összességében elégedettek a sorozattal, amely “izgalmas futamokat” hoz, amelyben “a legjobb versenyzők irányítják a legjobb autókat”, emellett pedig teret engednek a technikai újításoknak is.

Verstappen és Hamilton csatázik a brazil Nagydíjon

Fotó: Imago

Az egyetlen szolíd “ejnyebejnyét” a szurkolók abban a tekintetben osztották ki, hogy keveslik a futamokon előforduló előzéseket. Stefano Domenicalinak azonban erre is van egy válasza:
“Vettük az üzenetet és már dolgozunk is rajta. 2022-ben az autók teljesen új generációját láthatjuk majd a világ versenypályáin, amelyek garantálják a még nagyobb izgalmat a versenyeken.”
via motorsport.com
Forma 1
Megérdemelt sikerek után váratlan visszaesés: hová tűnt a McLaren tempója?
27/11/2021 17:22
Forma 1
Hamilton: Úgy neveltek, hogy elkerüljem az ütközéseket, és tisztán versenyezzek
26/11/2021 11:58