Három év kihagyás után tér vissza a Forma-1 mezőnye Szingapúrba, amely a pálya 2008-as bemutatkozása óta számos emlékezetes versenyt, illetve jelenetet hozott.

Az első Szingapúri Nagydíj már a megszületésekor történelminek számított, ugyanis ez volt a sorozat történetének első éjszakai futama. A villanyfényes utcai pálya azóta is az egyik legnagyobb kihívást jelenti a pilóták számára a technikás vonalvezetésével, illetve a trópusi éghajlatával, próbára téve a versenyzők koncentrációját és erőnlétét. A verseny jövője hosszú távon is biztosított, ugyanis az F1 2028-ig megállapodott a rendezőkkel, az előző két év viszont kimaradt a járvány miatt.
Holland Nagydíj
Megmarad a Verstappen-szentély, hosszabbított Zandvoorttal a Forma-1
10 ÓRÁJA
Vonalvezetéséből fakadóan a szingapúri nem tartozik azon utcai pályák közé, amelyeken gyakorlatilag lehetetlen előzni, ugyanakkor a legkisebb hibának is súlyos következményei lehetnek, amire számos alkalommal volt példa. Beszédes, hogy 2019-ig bezárólag valamennyi szingapúri versenyen legalább egy alkalommal be kellett küldeni a biztonsági autót – volt, hogy ez a vb-cím szempontjából is fontosnak bizonyult.

Nelson Piquet a falban

2008 elképesztő izgalmakat hozott, méghozzá egy balesetnek köszönhetően, amely már a legelején megadta az alaphangot a káosznak. Nelson Piquet Jr. a futam 14. körében a falba állította a Renault-t, ami az utcai pályán egyet jelentett a Safety Carral. Piquet balesetének leginkább az éllovas Felipe Massa látta a kárát, akinek tévedésből már azt megelőzően megadták a zöld utat a kiállásnál, hogy elkészültek volna a tankolással, így a brazil az egész csövet magával cipelte a boxutca végéig.
Massa versenyének ezzel befellegzett (visszatért ugyan, de rengeteg időt veszített), Piquet csapattársa, Fernando Alonso viszont a káoszt kihasználva a 15. helyről rajtolva megnyerte a Forma-1 történetének első villanyfényes versenyét. Egy évvel később aztán kiderült: Piquet tudatosan törte össze az autót a verseny első részében, a Renault így próbálta maximalizálni Alonso győzelmi esélyeit – ezt az ügyet nevezték a sajtóban crashgate-nek.
Akkoriban a biztonsági autós fázis elején lezárták a boxutcát, és csak azt követően nyitották ki, hogy a Safety Car összegyűjtötte a teljes mezőnyt. Alonso tehát, aki a 12. körben állt ki benzinért és friss gumiért, a szokatlanul korai kiállásának köszönhetően a mezőny végéről a legelejére ugrott, majd ezt kihasználva megszerezte a szezonbéli első győzelmét. Egy dologgal nem számoltak a Renault-nál: hogy Piquet később kitálal az ügy részleteiről.
A brazil pilóta általános meglepetésre ülést kapott 2009-re is az istállótól, a teljesítménye azonban jócskán elmaradt Alonsóétól, ezért a Magyar Nagydíjat követően megvált Flavio Briattore a versenyzőtől. Piquet vallomása alapján az FIA vizsgálatot indított, és súlyos büntetéseket osztott ki: Briattorét örökre eltiltották az F1-től, Pat Symonds ötéves eltiltást kapott, a Renault-t pedig két évre tiltották el, ez utóbbit azonban felfüggesztették.
2008 egyik legnagyobb hatású versenye volt, hiszen Piquet „balesete” könnyen lehet, hogy a versenyt magabiztosan vezető Massa győzelmébe került. Egyben a világbajnoki címébe is, hiszen a brazil pilóta egyetlen ponttal szorult Lewis Hamilton mögé az őrült interlagosi szezonzárón. Alonso egyébként mindvégig azt állította, hogy nem tudott a csapat szándékairól, Massa viszont szkeptikus volt ezzel kapcsolatban.

Az a bizonyos sikán

Ritkán egyesíti úgy az F1 mezőnyét egy konkrét pályaszakasz, mint a Szingapúri Nagydíj hírhedt 10-es kanyarja. A pilóták egy emberként gyűlölték a trükkös dupla sikánt, amit ráadásul – a levágásokat megelőzendő – magas kerékvetőkkel szereltek fel, így minden apró hibát azonnal büntetett. A szingapúri pályával egyébként jó barátságot ápoló Hamilton például az egész F1-es versenynaptár legrosszabb kanyarjaként jellemezte akkoriban.
A kanyart végül 2013-ban leegyszerűsítették, a pálya első öt évében azonban bőszen szedte az áldozatait. 2008-ban Kimi Räikkönen Ferrariját dobta meg a kerékvető, a finn pedig onnantól már csak utasként szemlélte, amint a falban köt ki az autója. Pár évvel később Adrian Sutil támadta rossz szögben a kanyart, az autója a magasba repült, az érkezésnél pedig egyből eltörött a felfüggesztése. És bizony Kamui Kobayashi is bontotta le ebben a szekcióban a Sauberjét.

Webber lángoló autója és a Ferrari-taxi

Maga a futam javarészt eseménytelen volt, Sebastian Vettel több mint fél perces előnnyel nyerte meg a futamot, de Alonso és Räikkönen is légüres térben autózva ért célba mögötte. Az érdekesebb jelenetek így a verseny utánra maradtak, amikor is az utolsó körben kigyulladt Red Bullból kikászálódó Mark Webbert Alonso visszavitte a boxba, a régi klasszikus taxizásokat megidézve, és aztán nagyobb büntetéseket kiprovokálva ezzel.
Az FIA úgy ítélte meg, hogy a taxizás veszélyes volt – egészen pontosan az, ahogyan felült a Ferrari oldalára az ausztrál. Alonso épp a kanyarbejárat után parkolta le az autót, a mögöttük érkező versenyzők pedig a falak takarásában nem láthatták a spanyolt, Hamilton és Rosberg is csak centikkel kerülte el a párost. Alonso és Webber is figyelmeztetést kapott, utóbbinak ráadásul az volt a harmadik a szezonban, így Koreára még egy tízrajthelyes büntetést is magával vitt.

Ember a pályán

Kevés veszélyesebb dolog van annál, amikor egy néző, ki tudja milyen megfontolásból, kisétál a pályára. Szerencsére ritkán történik ilyen, 2015-ban azonban két hétvégén is előfordult: Kínában (amit azzal indokolt az elkövető, hogy ki akarta próbálni az egyik autót), illetve Szingapúrban. Utóbbinál egy brit állampolgárságú férfi sétált a pályára a versenyen, és közel egy percen keresztül ott is tartózkodott, mielőtt az egyik megnyitásnál angolosan távozott volna.
A futamot megnyerő Sebastian Vettel közelről látta az esetet, lévén, ő volt az, akik előtt először elsétált a férfi. „Láttam, hogy lőtt pár fotót. Remélem, legalább jól sikerültek. 280-290 körül érkezünk meg, szóval a helyében nem nagyon sétálgatnék a pályán. Nyilvánvalóan örültség volt” – foglalta össze a történteket a négyszeres világbajnok. A 27 éves férfit őrizetbe vették, majd később hat hét börtönbüntetésre ítélték.

A Ferrari-katasztrófa

2017-re a Ferrari megérkezett a hibrid-érába, és hosszú idő után először újra esélye nyílt a világbajnoki címre. Szingapúr előtt csupán három pont volt Vettel hátránya Hamilton mögött, az utcai pálya pedig kiváló lehetőséget teremtett a németnek, hogy átvegye a vezetést az összetettben. Az időmérő Ferrari-Red Bull csatát hozott, amiből Vettel jött ki győztesen: több mint négy tizedet vert a második helyet megszerző Max Verstappenre. Hamilton csak az ötödik helyről kezdhette meg a futamot.
Az élmezőnyből Räikkönen kapta el legjobban a rajtot, és valószínűleg elsőként fordult volna el, Vettel azonban nem látta a csapattársát, és a pálya közepe felé kormányozta az autóját, hogy maga mögött tartsa Verstappent. Innentől kezdve beindult a láncreakció: a két Ferrari közrefogta a hollandot, Räikkönen és Verstappen kereke összeért, a finn autója pedig Vettelébe csapódott. Miután mindhárman kiestek, Hamilton örökölte meg az első helyet, aki a győzelmével 28 pontosra növelte előnyét az összetettben.

Hamilton tökéletes köre

Hamilton 103 pole pozíciót hozott össze a pályafutása során, vagyis lehetne csemegézni az extra időmérős teljesítményei között. A 2018-as szingapúri időmérős köre azonban talán az egész pályafutása legjobbja, gyakorlatilag minden kanyart és kigyorsítást tökéletes időzítéssel kapott el, és úgy táncolt folyamatosan a határon, hogy ellenkormányzásra is alig volt szüksége. Azt mondják, hogy a tökéletes kör nem létezik, ami valószínűleg így van, de Hamilton itt pokoli közel járt hozzá.

Vettel (minden bizonnyal) utolsó futamgyőzelme

Pályafutása során Vettel 53 forma-1-es futamgyőzelmet ért el, hetekkel ezelőtt pedig bejelentette, visszavonul az F1-től. Van még elméleti esélye annak, hogy tovább gyarapítja a győzelmek számát, ám az Aston Martin teljesítményét figyelembe véve ehhez nagyobbfajta csodára lenne szükség. Vagyis minden bizonnyal a 2019-es szingapúri elsőség lesz az utolsó a pályafutásában, amit még az SF90-es Ferrarival ért el.
Ez volt az a szezon, amely során a Ferrari pokoli gyors volt az egyenesekben (és nem csak a csaló motor miatt), a lassú és középgyors kanyarokban viszont rengeteg időt veszített a Mercedesekhez képest, így nem bizonyult ütőképesnek. Vettel ebben az évben Kanadában járt a legközelebb a győzelemhez, de hiába ért elsőként célba, egy hiba után szabálytalanul tért vissza a pályára, az öt másodperces büntetés miatt pedig a második helyre szorult.
Szingapúrban azonban a Ferrari csomagja volt a legerősebb, az időmérőt Charles Leclerc nyerte meg, majd kettős győzelemmel zárták az olaszok a versenyt. Ehhez az is kellett, hogy a Ferrari Vettelt hívta ki előbb a boxba, aki a sikeres elévágással nem csak Hamiltont, de a csapattársát is megelőzte. A monacói nem volt elégedett a csapat döntésével, mindenesetre kénytelen volt beletörődni a sorsába, az olaszok pedig a 2017-es Magyar Nagydíj óta először zártak 1-2-vel F1-es futamot.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Forma 1
Sebastian Vettel életműdíjat kapott
05/12/2022 - 13:15
Abu Dhabi Nagydíj
Verstappen: Volt néhány csörténk Hamiltonnal, de mindig tiszteltem őt
03/12/2022 - 15:52