Ilyen dominanciát még Lewis Hamilton sem látott, megdöbbentő a Red Bull fölénye
Publikálva 20/03/2023 - 18:28 GMT+1
Bahrein után még óvatos-optimistán fogalmaztak egyes csapatvezetők a Red Bull legyőzésével kapcsolatban, a Szaúd-Arábiában látott tempójuk azonban beárazta a mezőny többi részét. Lewis Hamilton szerint, amit most látunk, az történelmi méretű különbség: még a Mercedes sem akkora fölényben, mint most a Red Bull.
Lewis Hamiltont lovaggá ütötték a motorsportban elért eredményei miatt
Videó forrása: SNTV
2021 végén sikerült megtörni a Mercedes dominanciáját, ám úgy tűnik, egy darabig a Red Bull lesz az egyeduralkodó.
Még csak két hétvége ment le a 2023-as Forma-1-es szezonból, ám egyre biztosabbnak tűnik, hogy idén legfeljebb csak megszorongatni lehet a Red Bullokat, de legyőzni nem nagyon. Bahrein után Szaúd-Arábiában is sikerült hazavinniük a kettős győzelmet (ráadásul ezúttal a leggyorsabb körért járó pluszponttal), pedig Max Verstappen a szombati műszaki hiba miatt a 15. helyről kezdte a futamot. Jelenleg egyedül ezek a kisebb problémák okozhatnak fejtörést a tavalyi bajnoknál.
Ilyenkor persze még a versenyzők és a csapatvezetők is elmondják, hosszú a szezon, és keményen fognak dolgozni, hogy lefaragják a különbséget, azonban mindenki tisztában van azzal, iszonyatosan nehéz feladat az egyenesekben és a kanyarokban egyaránt pokoli gyors Red Bull közelébe kerülni. Lewis Hamilton szerint ez konkrétan a legdominánsabb autó, amit azóta látott, hogy betette a lábát a Forma-1-be.
„Az biztos, hogy ennyire gyors autót még nem láttam. Még mi sem voltunk ennyire gyorsak. Szóval szerintem ez a leggyorsabb, amit én láttam, legalábbis, ha a többiekhez viszonyítjuk – fogalmam sincs miért vagy hogyan, de nagyon komoly sebességgel mentek el mellettem. Még csak meg sem próbáltam blokkolni, annyira masszív volt a sebességkülönbség” – utalt a 12. körre, amikor a mezőny végéről rajtoló Verstappen megelőzte – vagy még inkább kikerülte.
Hamiltonnak amúgy sem volt egyszerű hétvégéje, az időmérőt követően elismerte, hogy semennyire sem tudott megbarátkozni ezzel az autóval. A hétszeres világbajnok csak a 8. helyen zárta az időmérőt, és közel négy tizeddel elmaradt a 4. pozíciót megszerző George Russelltől is. Vasárnap az alternatív stratégia sem nagyon működött, a kemény gumikon elmaradt a tempója az élmezőnytől, a Safety Car azonban jól jött neki, így mindkét Ferrarit sikerült megelőznie.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2023/03/18/3658061-74470148-2560-1440.jpg)
Lewis Hamilton
Fotó: Getty Images
„Nagyszerű pontokat szereztünk a csapatnak. A hetedik helyről sikerült az ötödikre felkapaszkodnom, ez a legfontosabb. Amennyiben jobban sikerül az időmérő, akkor talán jobb eredménnyel zárhattam volna, de így is remek pontok ezek. Számomra a beállítás jelentette a legnagyobb gondot az egész hétvége folyamán. Teljesen elcsúsztam az időmérővel, de a versenyre sem volt optimális, ezért is szenvedtem ezen a napon.”
Ha a fő céljától messze is van a Mercedes, Szaúd-Arábiából jobb szájízzel távozhat, mint Bahreinből, ahol egyértelműen negyedik erőnek számított. „Nem voltak olyan gumikezelési problémáink, mint az előző versenyen. Sokkal közelebb voltunk az előttünk állókhoz, és az mindenképpen jó, hogy a top 5-ben zártunk, a Ferrarikat megelőzve. Sok munka vár még ránk, de van néhány pozitívum erről a hétvégéről” – magyarázta Hamilton.
Mennyire domináns a Red Bull?
Russell már Bahreint követően kijelentette, hogy szerinte idén minden versenyt meg fog nyerni a Red Bull, annyira kiemelkedett a mezőnyből. Erre azért nem kell mérget venni, lehetnek olyan pályák, amelyek más autóknak jobban kedveznek majd (Ausztrália ilyen szempontból érdekes futam lehet, elsősorban az Aston Martin miatt), és a múltbeli tapasztalatok is azt mutatják, még a legdominánsabb autókkal is nehéz megcsinálni a tökéletes évet.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2022/08/16/3433573-70056628-2560-1440.jpg)
Nico Rosberg és Lewis Hamilton
Fotó: Getty Images
Azt talán mondani sem kell, hogy Hamilton maga is ült párszor ilyen autóban, ha a győzelmi arányokat nézzük, négy általa vezetett Mercedes is ott van a top 10-ben. A németek 2016-ban jártak a legközelebb a tökéletes szezonhoz, amikor 21-ből 19 futamot megnyertek, és a maradék kettőn is ők voltak a leggyorsabbak. Spanyolországban az első helyről ütötte ki egymást Hamilton és Rosberg, Malajziában pedig motorhiba vetett véget a brit futamának, míg a németet az első körben megforgatták.
A Mercedes legdominánsabb autói
Mercedes-AMG W11 EQ Performance (2020)
Mercedes W05 Hybrid (2014)
Mercedes W06 Hybrid (2015)
Mercedes W07 Hybrid (2016)
Hasonlóan domináns volt a 2014-es autójuk is a hibrid-éra legelején, amikor elsősorban a lóerők emelték egészen más dimenzióba a Mercedest, az sem volt ritkaság, hogy egy másodperc volt a pole-szerző ideje és a harmadik helyezett között. Beszédes, hogy a Bahreini Nagydíjon 10 kör alatt 24 másodpercet vertek a harmadikként célba érő Sergio Pérezre, miközben Rosberg és Hamilton a győzelemért csatázott. 19 futamból 18-szor valamelyik Mercedes indult az első helyről.
/origin-imgresizer.eurosport.com/2022/08/28/3440356-70192288-2560-1440.jpg)
Max Verstappen (Red Bull) - Belga Nagydíj, 2022
Fotó: Getty Images
Ott van a legdominánsabb autók között a tavalyi Red Bull is, ami egészen figyelemreméltó eredmény, ha figyelembe vesszük, hogy az év elején még gyorsabbak voltak a Ferrarik. Az RB18-cal Verstappen 15, Pérez 2 győzelmet szerzett, így végül öt olyan futam volt, amit a többi istálló nyert. A valaha volt legdominánsabb autó egyébként a McLarenhez fűződik, amely 1988-ban a futamok 94%-át megnyerte – Senna nyolc, Prost hét alkalommal zárt az első helyen.
Hogy igaza lesz-e Hamiltonnak, és végül valóban a Red Bull idei autója vonul-e be az F1 történetének legdominánsabb autójaként, egyelőre lehetetlen megmondani, mindenesetre még a mostani előnyük ismeretében sem lesz egyszerű. Év közben jóval kevesebb időt tölthetnek a szélcsatornában, mint a többiek, a szezon elején megbízhatósági gondok is hátráltatták valamelyest a csapatot, és az előző évek tapasztalatai alapján biztosan lesz legalább egy futam, ahol egy büntetést is bevállalnak.
A rekordhoz egyébként a 23 futamból 22-t kellene megnyernie a Red Bullnak 2023-ban.
Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés