Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Botrány az F1-ben: a Red Bull csalással vádolja az Aston Martint

Németh Dániel

Publikálva 21/05/2022 - 10:40 GMT+2

Gyakran előfordul a Forma-1-ben, hogy a legsikeresebb csapattól merítenek inspirációt a riválisok, a Red Bull azonban azt gyanítja: ezúttal az Aston Martin átlépett egy határt. Mindezt zömmel arra alapozzák, hogy az előző évben számos emberüket átcsábították, nem kevés pénzért. Az Aston Martin tagad, állításuk szerint nem is másolás történt, az FIA pedig szabályosnak ítélte a munkájukat.

Gyanúsan hasonlít az új Aston Martin a Red Bullra - utóbbi szerint ez nem a véletlen műve

Fotó: AFP

Amint azt Lance Stroll is megállapította: az egyik zöld, a másik kék. De valóban csak ennyi lenne a különbség az Aston Martin és a Red Bull között?
2020-ban meglehetősen nagy visszhangot váltott ki, amikor az akkor még Racing Point néven, tetőtől talpig rózsaszínben versenyző istálló kísértetiesen hasonló koncepcióval állt elő, mint amilyen a Mercedes 2019-es, bajnok autója volt. Önmagában persze a másolás nem új dolog a Forma–1-ben, és még csak nem is szabálytalan, a hirtelenjében a Racing Point mögé szoruló középcsapatok azonban azt gyanították, hogy a riválisuk közvetlenül a Mercedestől kapott információkat.
Hosszas procedúra után az FIA végül megállapította, hogy a Racing Point bizonyos alkatrészeket, amiket saját magának kellett volna terveznie, valóban a Mercedestől vett át, ám igazán nagy retorzió nem érte a csapatot. Néhány pontot levontak tőlük a konstruktőrök között, kaptak némi pénzbüntetést, az autójukat azonban a kísérteties hasonlóság ellenére használhatták, Sergio Pérez pedig még az istálló első futamgyőzelmét is megszerezte a kaotikus Szahír Nagydíjon.
És hogy mi az aktualitása ennek a kétéves történetnek? Az, hogy egy nagyon hasonló (ám egy lényeges ponton mégis eltérő) botrány van kibontakozóban a Racing Point helyére lépő Aston Martin körül. Az idényt kilátástalanul kezdő csapat Barcelonára egy teljesen új koncepcióval érkezett, gyakorlatilag egy B-autót készített a versenyre, amely azonnal szemet szúrt a mezőnynek, különösen a Red Bullnak. A két autó oldaldoboza, illetve a padlólemez kialakítása ugyanis kísértetiesen hasonló.

Rózsaszín Mercedes után Zöld Red Bull

Ahogyan a Racing Point 2020-as autójára is hamar ráragadt a Rózsaszín Mercedes gúnynév, úgy ezúttal is Zöld Red Bullként kezdték emlegetni az Aston Martin új csomagját. A mémgyártásba ráadásul maga a Red Bull állt bele teljes mellszélességgel, ugyanis az első szabadedzés alatt a paddockban ülő embereik előtt egytől egyig az anyacég zöld színű terméke sorakozott. Nyilván nem kellett sokat gondolkozni azon, mire utalt ezzel a Red Bull.
A véleménynyilvánításban egyébként is ritkán visszafogott Helmut Marko rögtön támadásba lendült, és nyíltan megfogalmazta a vádakat. „Másolni nem tilos” – szögezte le. „De figyelembe kell venni, hogy hét embert átcsábítottak tőlünk, a vezető aerodinamikai mérnökünket pedig irreálisan nagy fizetésért vitték el. Vannak ellenőrzésre váró tények, meg kell még néznünk részletesen. A másolás nem tilos. De vajon lehet a dokumentumok nélkül ennyire részletes másolatot készíteni?”
„Érdekes dolog arra utasítani a csapatodat, hogy álljanak elő egy, a mi autónkra nagyon hasonló klónnal” – folytatta Christian Horner csapatfőnök. „Néhány ember a télen átigazolt, és azt nyilván nem tudjuk korlátozni, amit a fejükben magukkal visznek. Az viszont komoly aggályokat jelentene, ha a szellemi tulajdon is gazdát cserélt volna. Ezen a téren az FIA-ra kell hagyatkoznunk. Megvan a hozzáférésük, bízunk benne, hogy tisztázni fogják, nem használták-e fel a Red Bull szellemi tulajdonát az autójukhoz.”

Épp a mérnökök miatt gyanakodik a Red Bull

Nagyon leegyszerűsítve a következő a helyzet: amennyiben az Aston Martin csak úgy lemásolta volna a Red Bull koncepcióját (egyébként a másolás tényét is tagadják), de mindezt a saját mérnöki apparátusára, kutatómunkájára és fejlesztésire alapozva, azzal megfelelnének a szabályoknak. Az viszont már szabálytalannak minősül, ha az autó tervezéséhez felhasználtak olyan információkat, amelyek a Red Bulltól származnak.
picture

Christian Horner

Fotó: Getty Images

A Red Bull gyanúját elsősorban nem is a másolás pontossága táplálja, hanem az, hogy az Aston Martin több szakembert is elcsábított az előző évben az istállótól. Erről Horner is nyíltan beszélt. „Nem véletlen, hogy voltak embereink, akik a Red Bulltól az Aston Martinhoz igazoltak a télen, illetve az év elején. A hét elején az FIA figyelmét is felkeltette, amikor azt mondták nekünk, ’van egy autó, ami rendkívül hasonló a tiétekhez, kaphatnánk egy listát a távozókról?’”
Van még egy dolog, amit különösnek talál a Red Bull: az Aston Martinnak egyszerűen nem volt elegendő ideje, hogy a bahreini teszteken bemutatott koncepciót lemásolja, és már jóval azt megelőzően el kellett kezdeni a munkát, hogy ténylegesen bemutatták volna a 2022-es Red Bullt. Az olvasatukban ez csak úgy történhetett meg, ha nem csak embereket szereztek meg a Red Bulltól, de adatokat is töltöttek le az istállótól.

Az Aston Martin szerint még a másolás sem igaz

Nyilván senkit sem lep meg, hogy az Aston Martin tagadta a vádakat, sőt, az álláspontjuk szerint egyáltalán nem másolás történt, mivel már novemberben elkezdtek dolgozni ezen a koncepción. „Két autót is terveztünk a télen. Kipróbáltuk az első verziót, most jön a másik. Az autó nem volt elég versenyképes, ezért most ezzel próbálkozunk” – nyilatkozta Lance Stroll, aki a hasonlóságról csak annyit mondott: „a mi autónk zöld, a másik pedig kék.”
Az Aston Martin szóvivője azt is hozzátette, hogy mindenben együttműködtek az FIA-val, ami nem talált szabálytalanságokat. „Megosztottuk a fejlesztéssel kapcsolatos adatainkat az FIA technikai szakembereivel. Az adatok és a folyamatok elemzését követően az FIA írásban megerősítette, hogy a fejlesztéseink független munkának köszönhetőek, amely összhangban van a technikai szabályzattal” – fogalmazott.
Mike Krack csapatfőnök is kiemelte, hogy szó sincs másolásról. „Talán emlékeznek rá, hogy már a bemutatón megemlítettük, hogy némi rugalmassággal terveztük az autót, hogy azt menet közben fejleszteni tudjuk. Pontosan ez is történt. Ebből a szempontból ez csak a megszokott fejlesztési folyamat. Gondjaink voltak a delfinezéssel a másik verziónál, és úgy döntöttünk egy ponton, hogy változásra van szükségünk, kellett egy kisebb fejlesztés.”

Az FIA szabályosnak ítélte

Hiába a Red Bull gyanúja, egyelőre nem sikerült bizonyítani (bár Marko azt állította, vannak információik), hogy az Aston Martin szabálytalan eszközökkel élt volna. Közleményében a szövetség azt írta, megvizsgálták a CAD-terveket, és „részletesen elemezték az Aston Martin által elvégzett fejlesztési folyamatot, amely alapján nem találtak szabálytalanságokat.” Az FIA ennek értelmében „úgy véli, hogy az Aston Martin aerodinamikai fejlesztései szabályosak.”
Egyelőre tehát itt tartunk, az Aston Martin pályára küldheti az autót, Barcelonában egészen biztosan a frissített verziót használhatják. Teljesen azonban nem nyugodhatnak meg, hiszen a Red Bull nem hagyja annyiban a dolgot, Horner például elmondta: egy belső vizsgálatot is lefolytatnak, hogy kiderüljön, hogyan szivároghattak ki adatok. Ráadásul 2020-ban is több ízben szabályosnak ítélte a Racing Point autóját az FIA, és csak a sokadig feljelentést követően talált kivetnivalót a tervezésben.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés