Népszerű sportok
Még több sport
Összes megjelenítése

Spa és Monaco helye is megingott? – Legendás helyszínek is kikerülhetnek az F1-es versenynaptárból

Németh Dániel

Publikálva 01/04/2022 - 19:40 GMT+2

A jelenlegi rendezőkkel és a 2023-tól csatlakozó/visszatérő szervezőkkel együtt 25 helyszín lenne, a szabályok azonban csak 24-et tesznek lehetővé. Ez azt jelenti, hogy néhány pályától (lehet, hogy csak ideiglenesen) búcsút vesz a sportág. Akár legendás helyszínek is veszélybe kerülhetnek.

Spa-Francorchamps - fotó: John Thys

Fotó: AFP

2023-ban már Las Vegas is vendégül látja a Forma–1 mezőnyét, vagyis a jelenlegi helyszínek közül az egyiknek mennie kell.
Régóta dédelgetett álma teljesült a Forma–1-et birtokló Liberty Mediának azzal, hogy 2023-tól visszatér Las Vegasba a sportág. Ha minden a tervek szerint alakul, ezzel háromra nő az Egyesült Államokban rendezett versenyek száma: Austin 2012 óta része a versenynaptárnak (2020-ban a járvány miatt maradt el az Amerikai Nagydíj), Miami pedig idéntől csatlakozik egy tempós utcai pályával.
Tekintve, hogy jövőre visszatér Kína (a hosszabb távú terv, hogy két futamot rendezzenek az országban), életbe lép a Katarral kötött 10 éves szerződés, és Las Vegas is csatlakozik, legalább három helyszínnel bővül a naptár. Mivel a jelenlegi szerződés legfeljebb 24 futamot tesz lehetővé egy idényen belül, idén pedig 22 helyszín szerepel a naptárban, a mostani rendezők közül az egyik biztosan kimarad a 2023-as idényből.
Korábban Stefano Domenicali vezérigazgató elárulta, akkora az érdeklődés a versenyhétvégék iránt, hogy akár 30 futamos naptárat is kényelmesen össze tudnának állítani. Ezzel kapcsolatban felmerült az a lehetőség, hogy bevezessenek egyfajta rotációs rendszert, azaz legyenek olyan helyszínek, amelyek kétévente kapnak lehetőséget a rendezésre. Lehetséges, sőt, valószínű, hogy a jövőben így lesz, de 2023 kapcsán akkor is dönteni kell, melyik maradjon ki a naptárból.
Természetesen azok vannak közvetlen veszélyben, amelyek csak 2022-ig rendelkeznek érvényes szerződéssel, vagyis Franciaország, Belgium és Mexikó. Azonban egy ideje Monaco sorsa is a levegőben lóg; az F1 több pénzt vár a sportág talán legikonikusabb helyszínétől, amely egészen mostanáig különleges bánásmódban részesült, például a többi helyszínnel ellentétben nem kellett fizetnie a rendezésért.
Ezeket az előjogokat elvették Monacótól, 2022-től kezdve pedig a hétvégék klasszikus lebonyolítását is megváltoztatják, és csütörtök helyett pénteken tartják a szabadedzéseket. A helyszín jövőjét azonban az F1-es gépek fejlesztési iránya pecsételheti meg: a szigorodó biztonsági előírások miatt az autók egyre nagyobbak és nehezebbek, így minden korábbinál nehezebb előzni a szűk utcai pályán, garantálva ezzel az eseménytelen vonatozást.
picture

Antonio Giovinazzi a 2019-es Monacói Nagydíjon

Fotó: Getty Images

Monacónak azonban egyelőre érvényes szerződése van, vagyis inkább hosszabb távon kerülhet veszélybe. Többé-kevésbé Mexikó is biztonságban érezheti magát: tavaly új üzleti modellre váltottak, a kiszivárgott hírek pedig nem utalnak arra, hogy elveszíthetik a rendezés jogát. Ez alapján két európai helyszín, Franciaország és Belgium sorsa lehet leginkább kérdéses, közülük valószínűleg a Francia Nagydíj kerülhet ki hamarabb a naptárból.
2018-ban a Paul Ricard pályán tért vissza Franciaországba a Forma–1 mezőnye, a helyszín azonban nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A versenyek legtöbbször lélekölően unalmasak voltak, a hétvégéken általánosak voltak a logisztikai problémák, és a pálya megközelíthetősége sem az igazi, nem egyszer előfordult, hogy a nézők lemaradtak a program egyes részeiről, mert a dugóban arasztoltak.
Domenicali szavai alapján azonban lehetséges, hogy a mostani helyszínek közül többen is elveszítik a jogot. Belgium és az ikonikus Spa-Francorchamps történelmileg meghatározó részét képezi az F1-nek, de a múlt önmagában nem elégséges feltétele a maradásnak, tartani kell a lépést a sportág elvárásaival. A belgák próbálkoznak, az idei verseny előtt komolyabb fejlesztéseken esett át a pálya, köztük az Eau Rouge is új profilt kapott, hogy csökkentsék a balesetek kockázatát.
2019-ben épp ebben a kanyarban vesztette életét a Forma–2-ben versenyző Anthoine Hubert. A változások azonban csak közvetetten célozzák az F1-es igények kiszolgálását: elsősorban azért alakították át a pályát, hogy az a motorversenyek (elsősorban MotoGP) számára is alkalmas legyen. Spa kapcsán gyakori kritika az elavult infrastruktúra, illetve a Francia Nagydíj esetében már említett forgalmi dugó is.
Belgiumban a politika sem feltétlenül érzi prioritásnak az F1-es hétvége megőrzését, tehát a pályának elő kell teremtenie a rendezéshez szükséges pénzt, ami nem egyszerű feladat, főleg, ha a korlátlan büdzsével gazdálkodó helyszínekkel kell versenyezni. Belgiumnak a történelem mellett a közönség a legnagyobb vonzereje: a helyiek egyébként is előszeretettel látogattak ki a versenyekre, Max Verstappen berobbanásával pedig a holland drukkerek kedvelt célpontja is lett egyben.
picture

Max Verstappen a Belga Nagydíjon

Fotó: Imago

Egyelőre a Magyar Nagydíj jövője miatt nem kell aggódni, hiszen 2027-ig szóló megállapodással rendelkezik a Hungaroring, Domenicali pedig attól sem zárkózott el, hogy ezt további tíz évvel meghosszabbítsák. „2032-ig kötöttünk pénzügyi-finanszírozási megállapodást, de mondtam neki, hogy szívesen meghosszabbítanánk öt vagy tíz évvel. Ő is egyetértett azzal, hogy 2032 után egészen 2037-ig megkapjuk ezt az opciót, tehát 2037-ig Formula-1-es futamot fogunk rendezni” mondta a formula.hu-nak Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.
Ehhez azonban a Hungaroringnek is teljesítenie kell bizonyos feltételeket, az 1986-ban épült pálya sok tekintetben elavultnak számít. A tervek szerint 2022-ben és 2023-ban a bejárati részt újítják fel, 2023 és 2025 között pedig a paddock és a lelátó esik át ráncfelvarráson. A Hungaroring fejlesztése egyébként szinte minden évben felmerül, a gyakorlatban azonban ritkán történt érdemi előrelépés, mégis stabilan a naptárban maradt a helyszín – elsősorban az állami garancia miatt.

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Csatlakozz a több mint 3 millió felhasználóhoz az appunkon
Legyenek mindig kéznél a legfrissebb sporthírek, eredmények, élő közvetítések
Letöltés
Kapcsolódó témák
Cikk megosztása
Hirdetés
Hirdetés