Még mindig nem tudjuk, hogyan néz ki a Forma-1 rajtrácsa a 2023-as szezonban, a kép azonban egyre tisztább.

Októberhez közeledvén szokatlanul sok betöltendő hely maradt a Forma-1 2023-as szezonjának rajtrácsán, még mindig öt istálló keresi a versenyzőit. Van, ahol a lényeges kérdések már eldőltek, és csak a bejelentés hiányzik, máshol viszont erősen gondolkoznak, kinek szavazzanak bizalmat.
Forma 1
Sebastian Vettel életműdíjat kapott
05/12/2022 - 13:15
Az már biztos, hogy a mostani mezőnyből Nicholas Latifi elveszíti az ülését, rajta kívül azonban még legalább ketten veszélyben érezhetik a helyüket. És az is eldőlt, hogy a több istálló által kiszemelt amerikai tehetség, Colton Herta nem lehet a 2023-as mezőny tagja.

Alfa Romeo

Hivatalosan még nem jelentette be a 2023-as párosát az Alfa Romeo, ahol Valtteri Bottas rendelkezik hosszú távú szerződéssel. Zhou Guanyu azonban a hírek szerint meggyőzte az istállót, és a kínai még legalább egy évig a csapat tagja maradhat. Tegyük hozzá: teljesen megérdemelten, Zhou kifejezetten jól teljesít újoncként, megdolgozott azért, hogy jövőre is a mezőny tagja legyen – immáron valószínűleg a hazai versenyével a naptárban.

Alpine

A legnagyobb hatással a franciák lehetnek a pilótapiac alakulására, mint ahogyan eddig is – igaz, az akaratukon kívül – a középpontban voltak. Sebastian Vettel visszavonulása indította el a dominót, Fernando Alonso ugyanis az Aston Martinhoz igazolt, a spanyol helyére kiszemelt Oscar Piastrit pedig – kihasználva az Alpine bizonytalanságát és amatőr hibáját – a McLaren happolta el a franciák orra elől. Az egyik ülés tehát változatlanul betöltetlen az Alpine-nál.
Néhány napja a Hungaroringen teszteltek a 2021-es autóval néhány kiszemeltet, lehetőséget kapott Antonio Giovinazzi, a Williamsnél remekül beugró Nyck de Vries, illetve az F2-es futamgyőztes Jack Doohan. Ők egyértelműen ott vannak a jelöltek között, de az idei piacon meglepően népszerű Nico Hülkenberget is szóba hozták már az istállóval. Az elsődleges célpont azonban Pierre Gasly lenne, aki a Red Bullnál záruló kapukat látva kapva kapna az alkalmon.

Pierre Gasly

Fotó: Getty Images

A francia versenyzőt abban az esetben hajlandó elengedni az AlphaTauri, amennyiben sikerül megtalálni a megfelelő utódot is. Ezt elősegítendő, az Alpine megpróbálta tető alá hozni, hogy a hungaroringi teszten Herta is lehetőséget kapjon (az amerikai versenyzőnek nincs elegendő pontja a szuperlicenszhez), de ez nem valósult meg. Hertáról az FIA döntése értelmében hivatalosan is le kellett mondania az F1-nek, ennek ellenére jó esélyei vannak az Alpine-nak Gaslyra.

AlphaTauri

Habár a Red Bull általában a saját programjából szereti kiválogatni az F1-re alkalmas tehetségeket, idén nincs olyan jelölt, akit feljebb léptethetnének. Herta így került képbe, ő viszont 2023-ban nem lehet a mezőny tagja, Helmut Marko pedig a Monzában szenzációsan beszálló De Vriest szemelte ki helyette. Üzletileg mindenképpen megérné az istállónak, hiszen az Alpine-nak ki kell vásárolnia Gaslyt, a holland pedig, ha nem is akkora tehetség, mint a francia, megoldhatja a pótlását.
Az már korábban eldőlt, hogy Yuki Tsunoda a hullámzó teljesítménye ellenére a harmadik évét is megkezdheti az AlphaTaurinál, ami az alternatíva hiánya mellett a változatlanul erős Honda-együttműködésre vezethető vissza. Herta is a szponzorok miatt kerülhetett képbe leginkább: a Red Bull egyik legfőbb támogatója az Oracle nevű cég, így nem lenne nagy meglepetés, ha a következő nyáron is ráhajtana az amerikai pilótára a csapat.

Williams

Latifi biztosan nem marad a Williamsnél, Alex Albon viszont jövőre is az istállót fogja erősíteni. Nem titok, hogy az istálló elsőként Piastrit szemelte ki, volt is egy megállapodás az Alpine és a Williams között a pilóta kétéves kölcsönadásáról, az ausztrál viszont a McLarennél versenyez jövőre. B-tervként De Vries került a képbe, akiért már tavaly is lobbizott a Mercedes, de ha a hollandot elviszi a Red Bull, akkor újabb alternatíva után kell néznie a Williamsnek.
Az istállónak is megvan a saját, F2-ben ígéretesen versenyző pilótája Logan Sargeant személyében, aki az újonc szezonjában futamot nyert az F1 előszobájaként kezelt nevelősorozatban. Teljesítményével már meggyőzte a vezetőséget, egyelőre viszont neki sincs garantált szuperlicensze 2023-ra. Ahhoz, hogy ez biztosan meglegyen, a legjobb hat között kell zárnia az F2-es szezont, ami jelen állás szerint meglenne, ám hiába áll a harmadik helyen, csak 12 pont választja el a hetediktől.

Logan Sargeant

Fotó: Getty Images

Sargeant tehát ebből a szempontból a saját kezében tartja a sorsát, hiszen ha jól teljesít a hátralévő versenyeken, alighanem megkapja a lehetőséget az F1-ben. Amennyiben mégsem sikerülne, Doohan lehet a D-terv, akit az Alpine-tól venne kölcsön az istálló, hasonlóan ahhoz, ahogyan azt Piastrival tervezték. Árulkodó, hogy a Williams kapcsán elsősorban újoncokról hallani pletykák szintjén, a korábban erős jelöltnek tartott Mick Schumacher körül nagy a csend.

Haas

Günther Steiner úgy fogalmazott, hogy 50-50% esélye van Schumachernek a közös folytatásra, ám a diplomatikusan csengő válasz valójában lényegesen rosszabb kilátásokat takar. Hiába lépett előre az év második felében a német, a Haasnál úgy érzik, olyan versenyzőre van szükségük, aki megbízhatóan tudja szállítani a pontokat. Láthatóan nem felejtették el Schumacher év elején elkövetett, sokszor meglehetősen drága hibáit, amelyek a pontokban és a költségvetésben is nyomott hagytak.
Jelen állás szerint a McLarentől kirúgott Daniel Ricciardónak csak a Haasnál nyílhat hely, amennyiben az ausztrál is ezt akarja: ő viszont sokatmondó utalást tett arra, hajlandó kihagyni egy évet, bízva abban, hogy jövőre jobb lehetőség nyílik valahol. Az amerikai istállónak egyébként is Hülkenberg az első számú kiszemeltje, akiről úgy tartják, rövid távon megfelelő megoldást jelentene, és képes lenne pontokra váltani az autóban rejlő potenciált.
Várható felállás 2023-ban:
  • Red Bull: Max Verstappen, Sergio Perez
  • Ferrari: Charles Leclerc, Carlos Sainz
  • Mercedes: Lewis Hamilton, George Russell
  • Alpine: Esteban Ocon, Pierre Gasly
  • McLaren: Lando Norris, Oscar Piastri
  • Alfa Romeo: Valtteri Bottas, Zhou Guanyu
  • Haas: Kevin Magnussen, Nico Hulkenberg
  • AlphaTauri: Yuki Tsunoda, Nyck de Vries
  • Aston Martin: Fernando Alonso, Lance Stroll
  • Williams: Alex Albon, Logan Sargeant

Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Abu Dhabi Nagydíj
Hülkenberg: Az F1-ben mindenki folyamatosan a karrierjéért küzd
21/11/2022 - 21:33
Abu Dhabi Nagydíj
Verstappen stílusosan fejezte be az idényt, Vettel pontszerzéssel búcsúzott
20/11/2022 - 14:54