Nem aggódik a Red Bull a másolók miatt, hónapokig tarthat, mire kielemzik a megoldásaikat
Publikálva 14/06/2023 - 18:37 GMT+2
Monacóban az egész világ láthatta, mennyire bonyolult és összetett a Red Bull padlólemeze. Természetesen a riválisak már vizsgálják, mit és hogyan csinált a Red Bull, az istállónál azonban nyugodtak. Szerintük ugyanis hosszú ideig eltarthat, mire teljesen megértik és beépítik a saját koncepciójukba a Red Bull megoldásait.
Füstölő kerekekkel hozta tűzbe hazai rajongóit a red bullos Sergio Pérez
Videó forrása: Eurosport
Sergio Pérez monacói balesetének két következménye is lett. Egyfelől lépéshátrányba került Max Verstappennel szemben a világbajnoki pontversenyben, másrészt a riválisok közelebbről szemügyre vehették a Red Bull padlólemezét.
Az idei pontvadászat szempontjából akkor sincs nagy jelentősége ennek, ha a Red Bullt tisztes távolból figyelő istállóknak sikerül lemásolniuk a látottakat. Hosszabb távon már érdekesebb a helyzet, hiszen, ha a többi csapat be tudja építeni a Red Bull trükkösebb megoldásait, jövőre már zárulhat az olló a mezőny tagjai között. A gond csak az – és talán ezért is nyilatkoznak ennyire nyugodtan a Red Bull részéről –, hogy önmagában a másolás nem vezet eredményre, legalábbis nem egyik pillanatról a másikra.
„Egy sima másolás nem szükségszerűen eredményez gyorsabb autót, be is kell építeni a koncepcióba” – hangsúlyozta Paul Monaghan, a Red Bull vezető mérnöke. Alapvetően ezen dolgoznak most a riválisok: hogy minél pontosabban lemodellezzék a Red Bull padlólemezét, majd a szimulációk alapján megértsék, milyen funkciót látnak el a különböző alkotóelemek. Végezetül pedig arra kell rájönniük, hogyan tudják ezt a koncepciót működésre bírni, és mi az, amit felhasználhatnak a sajátjukhoz.
„Kétségtelenül lenyűgöző” – mondta a The-Race-nek a Williams teljesítményért felelős vezetője, Dave Robson. „Azt még nehéz lenne megmondani, mennyire értékes. Kevés dolog van az F1-ben az aerodinamika terén, amit csak úgy le lehet másolni. Előbb meg kell értened, mit csinál pontosan, majd működésre kell bírnod azt, vagy megérteni, hogyan illeszkedik a többi alkatrészhez. Kiváló példa erre a padlólemez, egy egészen másik szint.”
„A részeire kell bontani az egészet. Nehéz megérteni, hogyan működnek azok a kanyarulatok egy háromdimenziós térben. Többet mond, ha megpróbálod megérteni. Egyes részeknél láthatod a geometria alapján, mi a feladatuk, ezeket le lehet modellezni, aztán tesztelni, hogy megértsd, mit szeretnének elérni, és hogyan tudod azt az autódon használni. Világos, hogy most mindenki ezt fogja csinálni.”
A skála másik végét épp a Williams foglalja el, amit Barcelonában fotóztak le alulról, Logan Sargeant balesetét követően. Miközben a Red Bull megoldása tele volt laikusok számára is azonnal szembetűnő apró részletekkel, a Williams padlólemeze rendkívül kezdetlegesnek tűnt, mintha nem fejlesztették volna az új éra kezdete óta. Az ő esetükben az is nagy kérdés, van-e egyáltalán annyi erőforrásuk, hogy rendesen feltérképezzék, hogyan mozog a levegő a Red Bullok alatt.
De vajon mire mennek a többiek, kiváltképp a Ferrari vagy a Mercedes? Monaghan szerint legkorábban ők is csak a szeptemberi Japán Nagydíjra állíthatják elő a saját változatukat, ám még egy tökéletesen beépített másolat sem garantálja, hogy csökken a hátrányuk, addigra ugyanis a Red Bull is újabb szintre lép a koncepciójában. Ez alapján nem valószínű, hogy Pérez balesete fogja megtörni a Red Bull dominanciáját a szívóhatású autók korszakában.
Monaghan azt is hozzátette: önmagában a látvány semmit sem jelent, és ha le is tudják azt tökéletesen másolni, majd felszerelni a saját autójukra, időbe telhet, mire a pályán is érződik a teljesítményjavulás. Ráadásul az egész ügynek túl nagy jelentőséget tulajdonítanak, a padlólemezeket ugyanis – talán nem ilyen mértékben – de látták már más alkalmakkor, például a boxutcai szállítás során, vagy kerékcserék alkalmával.
„A fejlesztéseink előre meghatározott időrend szerint alakulnak, tudjuk, mit és hogyan fogunk felszerelni, amennyiben gyorsabbá teszik az autót. Ha most megváltoztattuk mások fejlesztési terveit, akkor még tovább tarthat, mire az autóra kerülnek. Beszéljünk erről Japán környékén, meglátjuk, hol tart mindenki. Nekünk fegyelmezettnek kell lennünk a saját fejlesztési terveinkkel. Csak a saját autónk sebességét tudjuk befolyásolni, másokét nem.”
Talán nem is maga a másolás a kulcs, hanem az a tudás, amit a Red Bull módszereinek megértésével szerezhetnek, és hogy azt közvetve felhasználják a saját fejlesztéseikhez. Ez azonban még a Mercedes vagy a Ferrari számára is nagy kihívás, nemhogy a Williamsnek. „Nem vagyok aerodinamikus, de eléggé ijesztőnek tűnik. Mérnökként ugyanakkor egészen érdekes kihívás megérteni, mit és hogyan csinálnak, de ez nem egyszerű feladat" - ismerte el Robson.
Forrás: The-Race
Minden nap hírlevelet küldünk az olvasóinknak, amiben az előző nap legfontosabb sporthíreit, az elemzéseinket és persze sok más érdekességet is megmutatunk. Az Eurosport hírlevelére ezen a linken lehet feliratkozni.
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés