Newey: "Nem tudtam volna tükörbe nézni, ha maradok a Red Bullnál"
Frissítve 01/02/2025 - 14:12 GMT+1
A legendás mérnök, Adrian Newey egyáltalán nem sajnálja, hogy elhagyta a Red Bullt. Newey csak egy évvel korábban kötött új szerződést a csapattal, de közben olyan belharc bontakozott ki, ami miatt már nem érezte azt, hogy maradnia kéne. A visszavonulás viszont nem volt opció, hiszen még mindig minden munkanapot tud élvezni.
Adrian Newey, the Chief Technical Officer of Oracle Red Bull Racing looks on in the garage during practice ahead of the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka International Racing Course on April 05, 2024 in Suzuka, Japan
Fotó: Getty Images
Adrian Newey márciustól már az Aston Martin technikai vezetője lesz, most pedig arról is beszélt, hogy miért hagyta el 18 év után a Red Bullt.
Adrian Newey ott volt a kezdetektől a Red Bull forma-1-es csapatánál, ahol a közös munka során nyolc egyéni és hat konstruktőri világbajnoki címet nyertek. Tavaly áprilisban végül úgy döntött, hogy itt az ideje a váltásnak annak ellenére is, hogy csak egy évvel korábban hosszabbította meg a szerződését.
Nem volt titok, hogy mennyire kellemetlenül érintette a Red Bullon belüli hatalmi harc, de Christian Horner nyilatkozatai sem érintették túlzottan jól. Horner szerint a technikai csapat kiváló munkát végez és egyáltalán nem kell folyamatosan Newey tudására hagyatkozniuk.
Newey most az Auto Motor und Sportnak adott hosszabb interjút, amiben elmondta, hogy hosszú és kemény időszak volt, amíg végül a váltás mellett döntött.
"Ha 12 hónappal korábban azt mondják nekem, hogy elhagyom a Red Bullt, akkor én is hülyeségnek tartottam volna. Végül azonban sok dolog megváltozott, ami miatt nem tudtam volna tükörbe nézni, ha mégis maradok.
Ez volt az első nehéz döntés, de végül úgy döntöttem, hogy váltani akarok. Szerencsére nem a pénz döntött, kerestem már annyit a pályafutásom alatt, hogy ha akarnék, akkor simán visszavonulhatnék.
Az igazság az, hogy tízéves korom óta versenyautókat akarok tervezni, és elég szerencsés vagyok, hogy sikerült is ezt elérnem. Nyilván van olyan nap, hogy nem élvezem, de ez számít kivételnek, egyébként nagyon hálás vagyok érte, hogy azt csinálhatom, amit imádok.
Végül ez volt a döntő, szeretnék még mindig dolgozni, ha nem csinálhatnám ezt, akkor csak unatkoznék. Ha pedig már folytatom, akkor továbbra is a legmagasabb szinten, a Forma-1-ben szeretném csinálni."
Newey távozása végül májusban lett hivatalos, ami éppen egybeesett azzal az időszakkal, amikor a Red Bull eredményei látványosan visszaestek. Jól jelzi az autó nehéz vezethetőségét, hogy Sergio Perez még ebben a hónapban végzett a szezonban utoljára az első öt között.
Töltsd le az Eurosport Applikációt (Android – Apple), ahol elolvashatod a legfrissebb sporthíreket, megnézheted a legjobb videókat, és értesítést is kérhetsz az új tartalmainkról.
A Red Bull technikai vezetője, Pierre Wache nemrég elmondta, hogy a legfőbb probléma az volt, hogy a pályán tapasztaltak nem voltak összhangban a szimulátoros eredményekkel, emiatt pedig a fejlesztésekkel sem tudtak jó irányba elindulni. Newey szerint már sokkal korábban is volt jele annak, hogy gond van az autójukkal.
"Már a 2023-as szezon végén is láttuk, hogy egyre nehezebben vezethető a kocsi. Max stílusához illett a hátsó tengely instabilitása, de Checo csak szenvedett. Már ekkor elkezdett nyílni az olló köztük, de 2024 elején még nem éreztük ezt ekkora bajnak, hiszen versenyeket tudtunk nyerni.
Én már ekkor aggódtam emiatt, de a csapaton belül nem sokan értettek velem egyet. Utólag már könnyen beszélek persze…. A srácok a Red Bullnál – talán a kevesebb tapasztalatuk miatt – nem akartak változtatni, hanem továbbmentek a rossz irányba. A bajok pedig egyre nagyobbak lettek, egészen addig, amíg már Max sem tudott megbirkózni az autó vezethetőségével."
Newey véleménye egybecseng azzal, amit a szezon után nyilatkozott Wache.
"Szerintem észrevettük már korábban, hogy mi lehet a baj, de nem reagáltunk elég gyorsan, hiszen úgy éreztük, hogy elég gyorsak vagyunk a pályán.
Amikor visszatért a mezőny Európába, akkor a McLaren nagyot lépett előre, utána pedig már egyértelmű volt számunkra, hogy mi miatt nem vagyunk elég gyorsak."
Az Aston Martinnál március elsején állhat munkába Newey, de már most lát néhány párhuzamot az új csapata és a Red Bull 2006-os állapota között, ami viszont a teljes ellentéte a Williams és a McLaren korábbi helyzetének.
"A Red Bullnál teljesen új volt a számomra, hiszen azt a csapatot a Jaguar romjain hozták létre, akik viszont sosem értek el komoly sikereket. Nem csak az autót kellett megterveznem, de a teljes infrastruktúra kiépítésével is foglalkoznom kellett, ahogy a kommunikációval és a csapategységgel is.
Azt még természetesen nem tudhatom, hogy mi vár rám az Astonnál, de szerintem sokkal közelebb leszünk a Red Bull korábbi állapotához."
Forrás: motorsport.com
Kapcsolódó témák
Hirdetés
Hirdetés